Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
09. september 2000 - 11:13 Der er 3 kommentarer

Skrive-hastighed

Når man i England/Amerika angiver skrivehastigheden i WPM (words per minute); hvad svarer det så til når vi danskere angiver det i \"APM\" (anslag per minut)?
- eller med andre ord: Hvor mange anslag består et gennemsnitsord på?

Mvh.
Jørgen Knudsen
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. september 2000 - 11:20 #1
Ehh, alle de tests jeg har taget af den slags har været angivet i ord i minuttet... men du skal nok regne med 5-7 tegn pr. ord i snit!
Avatar billede driis Nybegynder
09. september 2000 - 13:56 #2
Antallet af anslag kommer jo meget an på, hvem der skriver, og hvad der skrives. Hvis f.eks. en universitetsstuderende skriver en lang videnskabelig afhandling, vil der være mange anslag pr. ord, da han typisk vil bruge lange, komplicerede ord - og ligeledes vil anslag pr. ord være ret lille, hvis man sætter en 7. klasses elev til at skrive en dansk stil.
Avatar billede immergut Nybegynder
11. september 2000 - 11:30 #3
Hvad med at bruge: Gode læseevner er for de fleste et spørgsmål om fornuftig træning og stimulering.
Læsetests fokuserer på sikkerhed/fejlprocent, sværdhedsgrad og hastighed.
Hastighed er en variabel, som kan styres på rulletekster.
Sværdhedsgrad kan beskrives matematisk med standarden Læsbarhedsindex - kaldet Lix.
Lix udtrykkes som et tal og udregnes således:
På en given tekst optælles flg. data:
antal ord (x),  antal helmeninger (y),  antal ord >6 bogstaver (z).
Lix = x/y + (z * 100)/x
Du kan se eksempel af vejledende standard på lix-tal.
Du kan se nogle eksempler med forskellig hastighed og lix.

Kh Immergut