Avatar billede swiha Nybegynder
29. august 2002 - 09:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af E-Trend Router til at dele Stofanet forbindelse

Hej Alle

Er der nogen der har prøvet at installere en E-Trend Router (Router med NAT og 4 ports Switch) med Stofanet?

Jeg syntes jeg har prøvet alt, men det er som om jeg ikke kan få hul igennem, så der er nok een eller anden åndsvag detalje jeg ikke kan gennemskue.

Håber nogen kan hjælpe med følgende spørgsmål:
a)
I følge manualen skal routeren blot opsættes til præcis det samme TCP/IP opsætning på WAN porten som hvis den var et netkort.
Jeg bruger:
IP: 192.168.146.137
Subnet: 255.255.255.0
IP-Gateway: 192.168.101.254
og de sædvanelige 3 stofa DNS servere.

Dette virker fint med mit netkort.

Routeren opsættes altså til eksternt (dvs. overfor Stofa modemet) at benytte disse værdier.

Internt sættes Router til 192.168.1.1 og subnet 255.255.255.0.

Herefter har jeg prøvet både at bruge dens indbyggede DHCP - således at mine to PC'er automatisk får tildelt IP 192.168.1.2 henholdsvis 192.168.1.3 - og de kan fint se hindanden (via Switchen), men der er "no way" de kan pinge Stofamodemet.

Spørgsmålet er her: Hvad sker der og hvad gør jeg forkert? Har jeg glemt at sætte noget op på PC'erne?

b)
Er der nogen der kan sende mig præcist de værdier de har benyttet - og evt. tips og tricks til at teste om forbindelsen er er i orden?

c)
Kan jeg evt. teste om det er routeren der har en defekt WAN  port? (der er "Link" indikation på WAN porten)

Håber det var nok til at nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tusinde tak.

mvh/swiha
Avatar billede chsko6 Nybegynder
12. september 2002 - 08:56 #1
Har du bestilt familieopkobling hos stofa, ellers kan du ikke dele forbindelen mellem flere computere. kik evt. på www.stofa.dk
Avatar billede klatten Nybegynder
18. marts 2003 - 13:09 #2
kan ikke er så meget sagt....men du må ikke dele forbindelsen uden familieopkobling.

Din fremgangsmåde er dog ok - bare ikke komplet! Desværre må jeg ikke hjælpe dig videre (pga reglerne)
Avatar billede mikef Nybegynder
18. marts 2003 - 13:15 #3
Din kombination af ip-adresse, subnet og default gateway hænger ikke samme, en eller flere af dem er forkerte.