Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. september 2000 - 15:54 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Mandrake 6.1 Installation

Jeg har en Mandrake 6.1 som jeg gerne ville rode lidt med på en lille maskine. Problemet er at jeg ikke fatter en brik af Linux!! Den beder mig om at Mounte nogle partioner, og der går klappen ned =( (Er nok blevet van til GUI til installation =)

Men er der nogle der har en guide SOM JEG KAN FORSTÅ! vi er virkelig på idiot niveau her!

Er det nemmest at downloade Mandrake 7.1?
Min HDD er på 1 GB er det nok? Jeg kan KUN få lov til at vælge Special installation.

Jeg er ikke KUN intereseret i et link til en guide jeg vil gerne vide hvad jeg skal gøre og ikke mindst HVORFOR!

på forhånd tak
Avatar billede victor44 Nybegynder
08. september 2000 - 19:22 #1
Start med at lave en partition på eks. 800 Mb mount den til /
Lav en sidste partition på 200 Mb og definer den som swap

Fil systemet i UNIX kræver at vide hvor partitionerne hører til det er det du definerer ved dit mount point.
Du kunne senere have brug for at udvide brugernes område.
Så sætter du en disk mere i og mounter den til /home så har de hele pladsen på den nye disk derfra.
(Selfølgelig skal data kopieres)
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
08. september 2000 - 19:25 #2
jeg har instaleret den op på en anden maskine og valgte server modellen, den konfigurede det hele selv så nu er jeg inde i X og netværket kører jeg kan pinge lave opslag osv. Det er alt sammen meget godt men som MS mand spørger jeg hele tiden mig selv om: Hvor er mit GUI!? hvordan Fa.... får jeg KDE GNU, whatever ind på Mandrake så jeg har en chance for at finde ud af hvad jeg laver? Er der en DANSK guide til hvordan jeg får det instaleret? Jeg kan bruge FTP til at downloade det med men jeg aner ikke hvordan jeg pakker en .gz fil ud og får gang i et GUI jeg er lost uden...
Avatar billede victor44 Nybegynder
08. september 2000 - 20:42 #3
Ja hvis du vil have en GUI skal du finde den GUI til det du vil og installere den ;-)
Jeg fristes til at nævne det gode gamle mundheld : RTFM

Avatar billede ntmaniac Nybegynder
10. september 2000 - 15:07 #4
Nåååååå det skal instaleres...DOH! =) Ja ok så lang er jeg komemt men HOW?? Jeg fandt et sted hvor man kunne rette i sin Xclients og skrive noget med echo \"startkde\" men så slog det mig HOV! Du har jo ikke KDE instaleret og jeg kan ikke finde et sted at downloade og en HOWTO installation
Avatar billede victor44 Nybegynder
11. september 2000 - 15:21 #5
Hvis du holder dig til RPM pakker er det meget nemt : rpm -i pakke.rpm
Ellers udpakker du .gz\'er ud med gunzip -e filnavn.gz tror jeg nok. Læs man siderne !
Når du har udpakket den får du som regel en .tar  tar -xvf filnavn.tar
Læs readme og gør hvad der står.
Det er ikke så svært. Forskellen fra M$ er bare at du har styr over hvad der foretages og at du kan fjerne det hele igen.
Ja gu skal det installeres, hvad havde du tænkt dig ???
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
11. september 2000 - 17:41 #6
hvis din computer er en 586 (pentium eller K6)
så Download 7.1, den laver sku det hele for dig!
er det en 486, download 7,02 til 486. Den laver også det hele for dig....

Held og lykke
/The Shadow Surfer
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
11. september 2000 - 17:43 #7
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
12. september 2000 - 09:17 #8
ok jeg tror jeg downloader den, men jeg ville bare gerne \"lære\" linux altså lige vide grundprincipperne i OS\'et. Men jeg prøver at rode med det victor44 siger det lyder fornuftigt så vender jeg tilbage...

Lige et spm mere =) Hvis man nu IKKE vil have linux mere og gerne vil smide win2k ind igen så skriver den bare LI når jeg prøver at boote SELVOM alle partionerne er blevet opløst i Disk Druid. Først når jeg med win2k installationen sletter det hele igen kan jeg få den LILO Boot manager helt væk. Er der ikke en nemmere løsning der?
Avatar billede victor44 Nybegynder
12. september 2000 - 12:10 #9
Start med en almindelig dos disk og skriv fdisk /mbr
Avatar billede altavus Nybegynder
14. september 2000 - 23:04 #10
Her er hvad du efterlyste ... linux config og install guide (desværre på engelsk)
config : http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Config-HOWTO.html

install : http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Installation-HOWTO.html

Håber det hjælper
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
16. september 2000 - 18:21 #11
prøv at læse Frihed til at vælge.
Det er en virkelig god bog (gratis) som jævneligt bliver opdateret. altid den nyeste information!

www.sslug.dk

/The Shadow Surfer
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
02. oktober 2000 - 15:32 #12
tak for alle svarene og undskyld den MEGET langsomelige point uddeling =( Jeg har fået gang i 7.1 som jeg downloade og det ser jo en smule nemmere ud =)

endnu engang tak for hjælpen alle sammen!
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. oktober 2000 - 15:38 #13
Jeg har kigget på Linux-Mandrake 7.2 beta 3... den er endnu næmmer at gå til... Men indeholder stadig mange fejl... hendt den når den kommer i en final... Det er virkelig det vær!

/The Shadow Surfer