Avatar billede butterfly Nybegynder
07. september 2000 - 19:11 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

Formattering

Kan i fortælle mig, hvor i Århus området, man som privat person, for en rimelig pris kan få hjælp til at få formatteret sin harddisk og geninstalleret windows98se. Problemet er, udover at jeg ærligt talt ikke selv har meget begreb om styresystemer, så har jeg et installationsnr./certifikat til win 98 SE, men selve cd-rommen er defekt.
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
07. september 2000 - 21:44 #1
Jeg kunne da godt hjælpe... Men har ikke nogen cd.. men mon ikke en hver computer-biks med respekt for sig selv er villige til at hjælpe mod en (høj) pris??!!
Avatar billede breum Nybegynder
07. september 2000 - 22:26 #2
www.microsoft.dk sender mod mindre betaling gerne en ny CD, hvis man kontakter dem.
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
07. september 2000 - 22:29 #3
Ja hvis man sender en kopi af certifikatet og en check på 72.50 Tror jeg.
Avatar billede gozar Nybegynder
07. september 2000 - 23:58 #4
Hvis cd\'en er under et år gammel er der garenti på den, og burte kunde byttes ved forhandleren!!
Avatar billede gozar Nybegynder
08. september 2000 - 00:04 #5
Du må desuden også få lavet en kopi af en anden windows 98se så længe din win98se cd ikke virker. Det er fult lovligt da du har licensen til 1 windows 98se da du købte win98se
Avatar billede butterfly Nybegynder
08. september 2000 - 00:26 #6
Tak for den foreløbige hjælp, det var da utrolig hurtigt. Jeg vil lige uddybe med flg.: pc\'en er desværre købt den 3.9.99, så den er over et år (ingen garanti mere). Da jeg købte pc\'en (med windows allerede installeret) fulgte der en windows98se cd-rom med som altså desværre er defekt, desuden en lille bog, hvor \"product-key nr. står\". Dette nr. er i k k e det samme, som det licensnr., der står når jeg går ind i Kontrolpanel - System, der står heller ikke i kontrolpanel - system: \"windows se\", men \"Microsoft windows 98 4.10.1998\". Så jeg har en mistanke om, at det slet ikke er windows se, jeg har på min pc, mon det kan passe?  Jeg er blevet opmærksom på dette i forbindelse med avisskriveri om den nye millenium windows, jeg er bange for at spilde penge på at købe den forkerte opgradering. Derfor ville jeg benytte lejligheden til at få formatteret min harddisk, som der er et værre rod på og få helt styr på hvilken windows jeg har. Jeg skal selvfølgelig nok dele points ud for hjælpen, men jeg håber det er ok, at jeg trods denne supplerende oplysning, lader spørgsmålet stå åbent. Hvad forresten hvis jeg kan låne en windows98se cr-rom vil det så være lovligt, at man brugte den sammen med mit nr.??
Avatar billede gozar Nybegynder
08. september 2000 - 00:44 #7
ja det er lovligt. Du ejer jo rettigheden til at bruge 1 win98se version på 1 pc\'er. Så kan det gøre ligemeget hvordan du kar fået windows 98 se lagt ind på computeren.

Computer foratninger bruger tit norton ghost til at installere windows på computerne. det wil sige at de har installeret windows på en computer. Derefter taget en kopi af harddisken, som de så kan lægge ind på pc\'er med samme bundkort. det er sikkert sådan du har fået windows 98.
Jeg vil dog ikke kunde sige om det er windows 98 eller 98se. jeg har aldrig kørt med den..
Avatar billede kurtj Nybegynder
08. september 2000 - 00:57 #8
Det med nummeret er ikke en fejl. De er heller ikke ens hos mig. System/egenskaber

At låne en cd og bruge din egen product key er givetvis lovligt nok. Du kan så bare få et problem den dag hvor du vil tilføje nyt udstyr til pc`en. Der plejer man at skulle bruge cd`en.
Så der skulle du nok gøre det breum skriver.

Angående formatering: Hvis du selv har mod på det, kunne du jo lave et indlæg her på eksperten og bede om en detaljeret anvisning. Jeg er sikker på du nok skal få hjælp fra mange, og så ved du selv hvordan det foregår til næste gang. :-)
Der kan dog godt opstå komplikationer, hvorfor personlig hjælp ville være at foretrække. Det skulle vel også kunne lade sig gøre.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2000 - 01:31 #9
Jeg kan hjælpe dig kharder@it.dk . Bor lidt syd for Århus.
Avatar billede mollevp Nybegynder
08. september 2000 - 10:50 #10
Skriv til hxdata@yahoo.dk
De er utrolige billige!
Avatar billede sorenmh Nybegynder
09. september 2000 - 13:50 #11
Jeg kan også godt hjælpe, bor også lidt syd for Århus...
Skriv til suh@sprit.dk.

Men som kurtj siger, vi kan guide dig online, hvis du er interesseret.
Avatar billede butterfly Nybegynder
09. september 2000 - 15:03 #12
Endnu en gang, tak for den store interesse for at hjælpe..Jeg har prøvet at læse mig til lidt mere viden, pc-en kører jo godt nok, og det skulle den helst blive ved med. Men efter hvad jeg kan læse, er der mulighed for \"deltree windows\", hvorefter man bare skulle kunne geninstallere umiddelbart. Vælger man derimod at formattere, skal man også have nogle disketter med DOS 5+. Da jeg har en brænder kan jeg forholdsvis let gemme private billeder, napster-ting o.s.v., men skal man også ud at have fat i DOS-disketter??? PS: noget helt andet, det er vel rimeligt at jeg giver \"eksperten-points\" til flere af jer der har hjulpet, kan jeg det?
Avatar billede butterfly Nybegynder
09. september 2000 - 15:11 #13
Nå det med points fandt jeg vidst ud af. Jeg kan bare ikke give points til dem, der har svaret som kommentar i stedet for som svar..
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
09. september 2000 - 15:12 #14
Det enste du behøver er en windows 98 startdiskette som du booter op på og formaterer harddisken derefter kører du installationen via cd\'en og så skulle de virke.. Så hvidt jeg husker er deltree blot en kommando til at slette et helt bibliotek men dermed bliver forskelige systemfiler og mappen programmer jo ikke slettet så hvi du har brænder er det klart det letteste at formatere... en anden ting du kan gøre er at oprette en paration som laver en virtuel harddisk som ikke bliver slettet hvis du formaterer der kan du så lægge alle dine data

og det andet: ja du kan sagtens dele pointsne mellem flere du vælger blot \"anvanceret\" tror jeg
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
09. september 2000 - 15:15 #15
jeg (og sikkert mage andre) kan sagtens guide dig igennem det enten via telefon eller email
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
09. september 2000 - 15:16 #16
ja og det er for sent nu at svare med et svar når du har accepter!
Avatar billede kurtj Nybegynder
09. september 2000 - 15:58 #17
Der er sikkert endnu en lille finte, ved diverse præinstallerede pc`er har jeg desværre tit været ude for at drivere til maskinens hardvare ikke er medleveret. Det var sådant set det jeg mener med komplikationer.
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
09. september 2000 - 16:01 #18
kurtj>> Tja det kan da godt være men de fleste drivere er da med på windows cden eller kan hentes fra internettet!
Avatar billede kurtj Nybegynder
09. september 2000 - 16:08 #19
Ja, Det har du da ret i. :-)
Avatar billede breum Nybegynder
09. september 2000 - 16:18 #20
Takker ;-)

Det er rigtigt som nogen ahr nævnt ovenfor at hvis du laver en windows 98 Diskette, kan du godt formattere harddisken og installere med disketten og CDen. Deltree kan du godt bruge, men så får du ikke slettet alt på harddisken => du har en masse rod liggende. Det er også rigtigt at du måske får problem med manglende drivere til dit lydkort, skærmkort og så videre, den bedste måde at sikre dig at du ved hvad der er i din computer er at du inden du formatterer højreklikker på denne computer, klik på egenskaber, enhedshåndtering og udskriv. Vælg \"alle enheds- og systemoplysninger\" og vælg skriv til fil. Gem denne fil på en diskette. Så kan du senere se f.eks hvilket lydkort du har ved at kigge på disketten. Det gør det meget lettere at hente drivere på internettet, hvis du mangler nogle.
Avatar billede butterfly Nybegynder
09. september 2000 - 23:00 #21
Jeg har selvfølgelig en startdiskette. Jeg har også en \"systemressourcerapport\" udskrevet (og også gemt på diskette) fra Kontrolpanel - system.
Derudover har jeg købt noget Norton Utilities hvorfra man bl.a. kan udprinte div. oplysninger om system-opsætningen, jeg tror nok jeg har nogenlunde styr på de drivere, der ikke lige er tilgængelige på windows cd, jeg har i al fald gemt alt hvad der fulgte med selve computeren, printeren osv af disketter og cd-rommer...
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
09. september 2000 - 23:04 #22
Så er det jo bare at komme igang ikke?
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
09. september 2000 - 23:13 #23
Boot op på start-disketten vent...(i lang tid) [c:] [format c: /s] tryk [j]for at formatere vent... skriv [e:]* skriv [install.exe] følg vejledningen...

Problemer email: tp@f2s.com eller mobil: 28240915

[ og ] er sat til at afmærke hvad du skal skrive.

* bogstav på dit cdrom drev, dette er blevet rykket et bogstav op fra det sædvanlige p.g.a et ramdrev som blv oprettet ved indlæsning af boot-disken
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2000 - 01:02 #24
thoeger25 har du ikke lagt mærke til at butterfly skriver at den windows 98 SE CD som fulgte med maskinen, da den blev købt for godt et år siden er defekt. Altså hvis han går i gang med det hvad du opfordre ham til, så står butterfly med en computer uden windows 98 SE på, og kommer så ikke ret langt længere, eller kan klare at sende en windows CD-rom via mobilen?
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
10. september 2000 - 01:08 #25
høhø det kan der da være noget om men jeg havde bare fået det indtryk at han havde fået anskaffet en cd...
men det havde han ikke...

...godnat og sov godt
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2000 - 01:24 #26
I lige måde <;o)
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
10. september 2000 - 01:30 #27
Jaa men det var nu mere ment som en af de \"gamle\" tim og gordon vitser som altid endte på den måde
Avatar billede breum Nybegynder
10. september 2000 - 14:37 #28
Når du engang vælger at formattere, så tag og kør Fdisk først