Avatar billede claus_w Nybegynder
26. august 2002 - 19:07 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med ny harddisk

Hej Eksperten

For nylig købte jeg dele til, og samlede mig, en ny computer. Jeg valgte et Asus-bundkort (Dual socket A, A7M266D 760MPX) og satte en IBM Deskstar 120 GB harddisk i.

Harddisken satte jeg som primary master. For at klargøre harddisken bootede jeg fra en windows 98 bootdisk. Herfra kørte jeg FDISK på disken men der må have gået noget galt i denne proces.

Efterfølgende forsøgte jeg at boote fra windows 98 cd'en som kører scandisk og finder følgende fejl:

    "Filallokeringstabellerne (FAT) på dette drev svarer ikke til hinanden. ScanDisk har fundet ud af, at kopi 1 er den bedste kopi.
    Hvis du vælger Reparer, erstatter ScanDisk  kopi 2 af FAT'en med kopi 1."

Her trykker jeg så "Reparer".

Efterfølgende finder scandisk en lang række ensartede fejl som:

    "Filen eller mappen C:\°&#9578;&#8734;&#949;°&#9579;< er beskadiget, og kan ikke benyttes i øjeblikket"
    (...)

Her vælger jeg så igen "Reparer" til denne og alle de efterfølgende ensartede fejl.

Desuden kommer der få gange følgende mellemliggende fejl:

    "Scandisk fandt et ugyldigt langt filnavn på dette drev, men kunne ikke reparere det.

    Kør Scandisk til Windows for at rette denne fejl."

og:

    "Størrelsen af filen C:\FILE0096.CHK er angivet forkert. Visse programmer vil muligvis ikke kunne finde hele filen, eller der kan være ugyldige data sidst i filen."

hvor jeg i begge tilfælde trykker reparer.

Efterfølgende kommer:

    "ScanDisk har fundet et problem i mappen C:\, som kan forårsage fejl, når du forsøger at bruge denne mappe eller de tilhørende filer."
    (...)

Og til sidst kommer følgende:

    "Rodmappen på Drev C indeholder for mange filer.
    Scandisk lagrer mistede klynger som filer i rodmappen..." osv.

Hvor jeg trykker "OK".

Herefter går den ud af scandisk og skriver:

    "Installationsprogrammet fandt fejl på harddisken.
    Du skal rette disse fejl, ingen du fortsætter installationen." (...)

Her trykker jeg videre for så at genstarte og få samme og med tiden endda flere fejl.

For at rette fejlen i harddisken forsøger jeg igen at boote fra windows 98 startdisketten for derefter at starte programmet FDISK. Den fortæller at der er en partion:

Partition: 1
Status: A
Type: PRI DOS
Volume Label: &#9792;8°&#9608;°&#9604;&#9829;§
Mbytes: 52261
System: FAT32
Usage: 100%

Denne forsøger jeg at slette ved at vælge "Delete Primary DOS Partion". Jeg vælger Partion 1 hvorefter den spørger: "Enter Volume Label&#8221;. Lige meget hvad jeg skriver her returnere den: "Volume label does not match."

Jeg har altså ingen muligheder for at rette problemet i FDISK hvorfor jeg så forsøger at formatere. Dette lykkedes heller ikke. Ved en "format c:" svare jeg "ja" til at formatere hvorefter den intet gør andet end at vise en ny prompt.

Som i nok kan høre er jeg ikke så kendt på dette område og ved egentligt ikke engang hvilket problem jeg reelt står over for, men jeg håber, at i ud fra denne gennemgang kan hjælpe mig med at gennemskue det og fortælle mig hvordan jeg får denne egentligt temmelig dyre investering til at fungere.

På forhånd mange tak..
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. august 2002 - 19:17 #1
Ingen tvivl om at du har en smadret FAT... det kan nemt give en del problemer.

Jeg vil anbefale dig at prøve med en Low level format. Det skulle du kunne gøre med IBM's diskmanager - kan hentes på http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#diskmgr2k
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. august 2002 - 19:18 #2
(du vælger naturligvis diskette versionen)
Avatar billede onki Nybegynder
26. august 2002 - 19:31 #3
Du kan løse problemet med PartitionManager:

http://www.partition-manager.com/

Det har ikke noget med FATen at gøre, det er jo bare filsystemet. Du har fået en underlig "Volume Label", fordi Fdisken blev afbrudt.
Avatar billede claus_w Nybegynder
26. august 2002 - 19:31 #4
okey, det forsøger jeg mig så med. Det kommer dog nok til at tage lidt tid, men jeg vender tilbage efterfølgende og fortælle hvordan det gik.
Avatar billede claus_w Nybegynder
26. august 2002 - 19:38 #5
onki: Så vidt jeg forstår er Partition Manager en windows applikation. Hvordan siger du jeg skal benytte dette via min dos?
Avatar billede onki Nybegynder
26. august 2002 - 19:45 #6
Du opretter en bootdisk med programmet, det vil programmet selv foreslå.

Hvis du har PartionMagic, kan den også lave en bootdisk dukan bruge.
Avatar billede claus_w Nybegynder
26. august 2002 - 19:52 #7
onki: okey, det prøver jeg så også lige. Vender tilbage om ca. en halv time
Avatar billede cpufan Juniormester
26. august 2002 - 21:07 #8
lav først en format C:
derefter kør fdisk
derefter installer........

så ruller det... :)
Avatar billede cpufan Juniormester
26. august 2002 - 21:07 #9
BTW    det kan alt gøres fra bootdiskette
Avatar billede onki Nybegynder
26. august 2002 - 21:12 #10
cpufan>>

claus_w skriver jo:
"Ved en "format c:" svare jeg "ja" til at formatere hvorefter den intet gør andet end at vise en ny prompt."
Avatar billede halifax Nybegynder
26. august 2002 - 22:29 #11
cpufan - Kunne du ikke nøjes med en kommentar i stedet for et så smaskforkert "Svar" - Kan sgu godt forstå dem, der synes niveauet her på E.dk er blevet utroligt lavt.!!
Man laver ikke "først en format C:
derefter kør fdisk
derefter installer... og "det kan alt gøres fra bootdiskette"  Vrøvl!

Man skal først fdisk'e  og derefter formatere. Det hjælper bare ikke med store diske, som her 120GB, da fdisk i Win98 kun kan klare partitioner på 64GB.
Brug IBM's værktøjer eller Martition Magic som er foreslået.
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. august 2002 - 23:04 #12
Eller brug en Windows ME-startdiskette som du kan hente her: http://dos.li5.org/ for den kan godt se store diske.

halifax -> Man kan hente en opdatering til Windows 98 så Fdisk derfra også kan se større HD end de normale 64GB.  Filen kan hentes her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044
Avatar billede pentium4 Juniormester
26. august 2002 - 23:06 #13
Og så vil jeg lige benytte lejligheden til at give "halifax" ret i, at man først Fdisk'er og så formaterer man og til sidst installér man Windows.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
26. august 2002 - 23:51 #14
Jeg havde det samme problem med en lidt ældere Maxtor hardisk,jeg fik rettet fejlen ved at bruge en Win XP cd og så gå der ind og først slette alle drev og så formatere til  FAT 32
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. august 2002 - 00:10 #15
Prøv nu lige med IBM's udmærkede og gratis diskværktøj... :)
Avatar billede claus_w Nybegynder
27. august 2002 - 16:06 #16
I løbet af igår nat fik jeg det harddisken til at virke og windows er nu installeret korrekt :)

Jeg benyttede IBM's diskmanager som var nemt og overskueligt. På grund af den store harddisk tog det dog lang tid hvilket er grunden til jeg først skriver nu.

I skal alle have mange tak for jeres hjælp - det er dejligt så nemt og hurtigt at kunne få hjælp med et problem jeg snildt kunne have brugt dage på at forsøge at gennemskue.