Avatar billede calm Nybegynder
26. august 2002 - 14:51 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

Link til Excel - Teksten bliver afkortet.

Help!
Jeg her lavet et link til et excelark med en "flad database". En af kolonnerne indeholder rimelig meget tekstbeskrivelse. Ved link'ingen (eller hvad det nu hedder....) bliver kollonnen godt nok lavet til Notat-format, men alligevel kortes teksten af til ca. 255 tegn (et gæt) i visningen af tabellen, og dermed selvfølgelig også i query's og rapporter.

Hvordan får jeg alt vist i Access tabel/query/report?

pftomvh
CALM
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 16:36 #1
Har lige prøvet, Access importerer en Excel-celle på 487 tegn over i Access, hvor Access laver et notat-felt med alle 487 tegn.

Hvordan gør du, og hvad mener du med udtrykket "flad database"?
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 16:38 #2
Mugs
Har lige prøvet noget lignende, men problemet opstår når, der linkes, ikke når regnearket importeres - pudsigt!
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 16:46 #3
superjab:
Har nu prøvet at sammenkæde et Excel-ark til min Access database fra før. Viser 487 poster.

Skifter til Excel og til føjer flere tegn. Åbner Access, der nu viser 661 tegn i et notat-felt.

Jeg kan ikke se nogen fejl.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 16:47 #4
calm
Du har ganske ret begrænsningen er 255 tegn - selvom feltet oprettes som et Notat felt.
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 16:49 #5
Kan jeg få en kopi af regnearket:

mugs@mail.dk
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 17:02 #6
mugs
Jeg går ud fra du mener 487 tegn - ikke poster. Hvordan er det nu lige: bruger du Access 97 (jeg har testet i 2000)?
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 17:05 #7
Jeg mener 487 (661) tegn. Access97
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 17:09 #8
Jeg har lige prøvet med Access97 med samme resultat - altså afskæring ved 255 tegn!
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 17:13 #9
Hmm - Må jeg bede om regnearket?
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 17:16 #10
Hvis calm ikke er dukket op endnu, må du da gerne få mit lille hjemmelavede ark.
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 17:18 #11
superjab > af een eller anden grund troede jeg, at du arbejdede med calm's regneark. Men da du har samme fejl, kunne det da være interessant om dit regneark virker hos mig.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 17:21 #12
Jeg blander mig nok bare for meget (bliver grebet af det ind imellem).  :o)

Sender arket straks.
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 17:30 #13
Arket er modtaget og testet uden problemer:
F1 viser:

Post 5 3445 tegn
Post 6 417 tegn
Post 7 500 tegn
Post 8 1000 tegn
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 17:36 #14
Det var ligegodt s.....! Pardon my english. Ja du må jo gøre et eller andet som jeg/vi(?) ikke gør.

Jeg kan kun få den til at gøre det ved import. Ved sammenkædning stopper den altså ved 255 (jeg tror nok tegnene er der - de bliver bare ikke vist).
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 17:38 #15
Må jeg få din db. Access97
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 17:43 #16
Sendt med et endnu mere kreativt navn. :-)
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 17:49 #17
Modtaget og testet uden problem. Samme resultat som min kommentar 17:30:01
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 18:33 #18
Hmm!

Hvordan laver du optællingen? Manuelt (ligesom mig) eller bruger du en funktion?
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 18:35 #19
jeg har lavet en autoformular med tabellen som postkilde. Indsæt en kommandoknap med koden:

MsgBox Len(F1)

Udskift F1 med det aktuelle feltnavn.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 19:15 #20
Ok vi er faktisk ikke uenige. Det er her fejlen ligger: Len funktionen angiver det rigtige antal, men der vises altså stadigvæk kun 255 tegn.

Så det oprindelige spørgsmål fra calm består:

    Nogen ideer om hvordan man ser resten af tegnene?

Du kan evt. prøve at kopiere fra et af de store felter til et af de andre - der indsættes ikke mere end 255 tegn.
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 19:17 #21
Jeg har været ude for det tidligere. Der lavede jeg blot et nyt notatfelt, og opdaterede det ved hjælp af enm forespørgsel, så det var = det oprindelige notatfelt. Og straks virkede det. Jeg ved ikke hvorfor.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 19:26 #22
Mugs
Ja, dit sidste forslag virker faktisk, men så mister man jo hele ideen med at sammenkæde regnearket!

Nå, men nu må calm vist hellere komme på banen igen, så han kan fortælle om har kan bruge dit forslag (du skulle lave et svar mugs!)
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 19:32 #23
Ja - men det er jo ikke løsningen på problemet. Da jeg sidst havde problemet, var jeg i tidnød, og det skulle bare fungere. Og jo mere jeg tænker over det, jo mere mystisk bliver det. Jeg er overbevist om, at det ikke har noget med sammenkædningen at gøre. Det viser din brug af Len jo også. Data ligger i tabellen.
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 19:41 #24
superjab > det eneste vi mangler er vist, at du får min db og afprøver den på dit regneark.
Avatar billede nih Novice
26. august 2002 - 19:53 #25
Hvordan tæller du tegn ????

I tabelvisning kan du kun se en linje (i posten), hvis der indsættes en ny linje for hver 255 tegn kan du KUN se den første linje.

Prøv at oprette en form hvor du trækker textboxen, således at den kan vise flere linjer.

Niels
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 21:34 #26
mugs

du skal være velkommen til at sende den til jap@privat.tele.dk
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 21:36 #27
sendt
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 22:30 #28
Mugs

Nue har jeg set lidt på den, og den gør præcis som den anden gjorde. Dvs. Len siger f.eks. 1000, men der vises kun 255 i tabellen (og i formularen).
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 22:34 #29
Hmmm - Så har jeg ikke noget bud. Er der flere måder at linke på end denne:

Filer > Hent eksterne data > Sammenkæd

Det skal sgu virke!
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 22:45 #30
superjab > Det har noget med dette at gøre. Taget fra hjælpen. Prøv at slette / eller lave et mellemrum i et notatfelt, sø skal du se løjer når du bruger len:

Både datatypen Tekst og Notat lagrer kun de tegn, der skrives i et felt. Mellemrumstegn i ubenyttede positioner i feltet lagres ikke.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 22:47 #31
Jeg kender ikke andre metoder. Det er da også sært at len funktionen fastholder f.eks. 1000 men tabel og formular kun viser 255.

Hvis man kopierer fra formular eller tabel (med tasterne) så kopieres kun de 255 tegn.

Det bliver jo ikke mindre underligt af at man som du foreslog kan lave en forespørgsel, der lægger det over i en nyt felt - og så er det hele der igen - og det kan ses!
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 22:55 #32
Mugs

Hov først så lavede jeg blot lidt mellemrum som du foreslog. Så kiggede jeg på data i formularen og nu stod der Len = 1014. Så slettede jeg et enkelt mellemrum så blev Len = 254!!

Det er ligegodt det længste mellemrum jeg nogensinde har set!
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 22:59 #33
Det der faktisk skete var at alt over 255 karakterer bliver trunkeret umiddelbart inden, der redigeres i strengen. Det forstår jeg nul og en dyt af.
Avatar billede mugs Novice
26. august 2002 - 23:05 #34
Fatter heller ikke en dyt.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 23:09 #35
Så har jeg den !!! (tror jeg)

Det drejer sig om formatering af notatfeltet. Hvis det på nogensomhelst måde formateres trunkeres ved 255 tegn.
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 23:11 #36
Dvs. jo faktisk sige, at jeg tror jeg også har løsningen(!):

Fjern eventuel formatering i formularen i Notat-feltet (i min stod der et @). Hvis denne fjernes vises det hele!
Avatar billede sjap Praktikant
26. august 2002 - 23:20 #37
Mugs

Jeg mener nu stadig at du også skal lægge et svar. Det var trods alt den fælles indsats, der langsomt første os på sporet. :O)
Avatar billede mugs Novice
27. august 2002 - 07:10 #38
superjab > Jeg har lagt et svar Kl 19:32.

Jeg vil prøve at arbejde med din løsning senere. Jeg kan dog ikke lide, hvis der er begrænsninger i de tegn, der kan benyttes i et notatfelt. Det er jo et tekstfelt, og skal således vise ale tegn.
Avatar billede sjap Praktikant
27. august 2002 - 10:21 #39
Mugs

Jeg er ikke helt med. Hvad er det for begrænsninger du snakker om?
Avatar billede sjap Praktikant
27. august 2002 - 10:23 #40
Calm

Jeg håber du på trods af vores lange snak kan finde løsningen - og at det selvfølgelig er det du var ude efter :)
Avatar billede calm Nybegynder
27. august 2002 - 11:27 #41
Så er jeg her igen...

Jeg er ked af hvis jeg har ødelagt jeres aften/nattesøvn, men det er f..... godt gået. Fejfinding på højt niveau. Det gør jo ikke fejlen mindre spooky, men det lyder som en sag for Store M.......
Mon der findes en bugrapporterings site til sådan noget?

Nå men til sagen: Det virker! Hurra! Jeg bruger Rapport-delen, fjerner bare "@" fra felt-properties og vupti, alt vises!

Stort tak for hjælpen. Jeg synes I skal dele points. Håber det er OK.

CALM (glad igen)
Avatar billede mugs Novice
27. august 2002 - 12:25 #42
CALM > tak for point
superjab > Med begrænsning mener jeg, at det ikke kan være meningen, at et "@" skal betyde, at store dele af feltet ikke vises.
Avatar billede sjap Praktikant
27. august 2002 - 13:42 #43
calm
Jeg er da glad for at du er glad. Tak for point.

Mugs
Nu er jeg med. Du har selvfølgelig ret, men så vidt jeg har forstået, så gælder den begrænsning uanset hvordan feltet formateres (medmindre det IKKE formateres). Måske er det ændret i den nyeste version?