Avatar billede mariager13 Nybegynder
24. august 2002 - 15:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fritlægning af billede fra 3dStudio??

Jeg vil gerne have et billede fra 3dMAX fritlagt (gennemsigtig baggrund)... jeg har prøvet med tryllestaven, men der kommer altid en hvid kant omkring billedet når jeg gemmer (som gif) Hvad gør jeg ?
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
24. august 2002 - 15:46 #1
det er lidt en trickie proces.. er det et meget kompliseret billede? Jeg vil gerne se på på det

msn of mail: musse@grafisk.dk
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
24. august 2002 - 15:46 #2
og ikke of :op
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. august 2002 - 15:48 #3
det handler om at lave en god selection  hvor du har en del værktøjer du kan bruge.
Tryllestaven er god hvis der ikke er så mange farver.
du kan også zoome ind på billedet  hvor du så har lidt flere muligheder til at se hvad du laver.

Der er også et værktøj som pen tool  som også er fint  som du kan lave til selection.

Men vil nok foretrække trylle staven  tag billedet lidt af gangen og brug zoom funktioner så du bedre kan se hvad du laver når du kommer ind til de forskellige farver.
Avatar billede mariager13 Nybegynder
24. august 2002 - 15:51 #4
musse > Det er mange billeder :)
-
Kan man ikke lave en eller anden for for maske?
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
24. august 2002 - 15:53 #5
kan du ikke maile mig et så kan jeg lige se på det? Det er lidt svært når man ikke har et eksembel.. :)

Jo masker kan man også bruge.. :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. august 2002 - 15:58 #6
der er et godt eksempel her http://www.teamphotoshop.com/photoshop/tutorials/tools/channelselect/channelselect.php
Men hvad mener du med at maske den.  Hjælper jo ikke at lave en maske som skal bruges på alle billeder hvis de er forskellige ??
Avatar billede spe Nybegynder
24. august 2002 - 16:00 #7
grunden til den hvide kant kan være 2 ting

1. at tryllestaven ikke kommer helt ind til den renefarve når du vælger din baggrund. dette kan du løse ved at gøre selektionen en smule større med Select-->Modify-->Expand

eller

2. At du har Matte sat til hvid når du gemmer som gif i Save for Web. Dette løser du ved enten
a. At vælge Matte=none. Giver så ofte lidt for hakkede billeder på hjemmesidern

b. Ved at sætte din Matte til den farve den baggrund har du skal placere giffen på.
Avatar billede spe Nybegynder
24. august 2002 - 16:03 #8
p.s

Når du vælger hvid eller en anden farve i matte blander Photoshop den hvide farve (eller den farve du nu har valgt)  med de yderste pixel i dit billede for at give en blød overgang til baggrunden.
Avatar billede mariager13 Nybegynder
24. august 2002 - 16:22 #9
Nu har jeg fundet ud af det :) Man renderer bare en scene i 3dmax hvor alle objekterne er sorte, og baggrunden er hvid... Så går man ind i Photoshop, og ind i Ekspresafmaskningstilstand og kopierer sort/hvid billedet ind... så går man ind i normal mode, og trykker delete... og vupti! Så har man en perfekt afgrænsning... hurtigt og nemt :)