Avatar billede kjeld Nybegynder
05. september 2000 - 12:21 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Win.me. spørgsmål!

Jeg har lige fået den nye windows millemmium på dansk, af en ven, der skulle rejse til usa, og derfor ikke fik brug for den.
Men han har åbenbart glemt at give mig en boot-diskette med. Kan jeg bruge den jeg har fra win98se.eller hvad gør jeg?
Avatar billede guggemand Nybegynder
05. september 2000 - 12:28 #1
det vil jeg tro du kan ...
den nemmeste måde at finde ud af det på er vel egentlig at prøve ... men det burde altså ikke være noget problem
Avatar billede lennart Nybegynder
05. september 2000 - 12:31 #2
ja det kan du sagtens !
har selv gjort det
Avatar billede denboj Nybegynder
05. september 2000 - 12:36 #3
Jeg fandt lige dokumentationen - i en tekst fil fra win me pakken :-)

- En startsdiskette fra Windows 98 kan også benyttes.
  Den startdiskette, du har oprettet, kan finde og give adgang til
  de fleste, men ikke alle cd-rom-drev. Hvis drevet ikke kan
  findes, eller du ikke kan få adgang til det, skal du følge den
  vejledning, der fulgte med din hardware, for at oprette en
  startdiskette, der giver adgang til cd-rom-drevet.
Avatar billede berdin Nybegynder
05. september 2000 - 12:36 #4
Kan din computer ikke boote fra CD rom - det kan du undersøge ved at gå ind i din bios og se hvordan den booter - mange nyere copmutere kan boote fra A - C - CD Rom, men med PageUp og PageDown kan dette ændres så der står CD Rom - C - A og så skulle du kunne boote fra CD Rommen.
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 12:58 #5
Problem løseren kan findes her:
http://www.filemine.com/filedownload?fileid=218491
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 12:59 #6
Her findes et program der kan kreere en bootdisk til dig i WinMe...
Avatar billede denboj Nybegynder
05. september 2000 - 13:09 #7
powel// han skal jo ikke lave en bootdisk i win me, men til win me. Der er jo tale om et skift fra win98 til win me - så spørgsmålet er om det program du har fundet også kan bruges til at lave en bootdisk i win 98 og om det ikke alligevel er ligegyldigt når man kan bruge en win98 bootdiskette. forøvrigt står der også i dokumentationen til win me at man godt kan lave en boot diskette.

==============================
OPRETTELSE AF EN STARTDISKETTE
==============================

Hvis du ikke har en startdiskette, dvs. en startsdiskette til
Windows Me, skal du følge nedenstående vejledning for at
oprette en.

Hvis du har adgang til en computer, der aktuelt kører Windows Me

1. Dobbeltklik på Tilføj/fjern programmer i Kontrolpanel, og klik
  derefter på fanen Startdiskette.

2. Klik på Opret diskette, og følg derefter vejledningen
  på skærmen.

_______________________________________________
Er det her forøvrigt det eneste spørgsmål hvor mailserveren rent faktisk fungerer ?
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 13:12 #8
OK.

ME er ikke selvbootende og det er det han gerne vil... Jeg kunne starte min i DOS, og derfra gå til cd-drevet og hente ME ind på den måde...
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 13:13 #9
Jeg forstår spørgsmålet sådan at ME skal indstalleres på computeren, og dertil mangles der en bootdisk til...
Avatar billede kjeld Nybegynder
05. september 2000 - 14:19 #10
powell
der er korrekt, jeg skal install. win me dk.
Jeg har læst, andet sted, her, at win98 og me har nogle forskellige filer, så jeg blev nervøs ved at prøve at starte fra win98 boot-disken.
Hvordan sætter jeg evt. komp. til at boote fra d-drevet?
det er en p2-400 128 mb.
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 14:27 #11
Jeg vil sige at hvis jeg kan starte en winME indstallation fra DOS 5.2, så vil jeg også tro at du kan starte indstallationen fra en 98 bootdisk,

Hvis Win98 ligger på computeren netop nu, så start den da derfra...

En bootning fra D-drevet skal sættes inde i din BIOS. (Hvis D-drevet = CD-rom/DVD/brænder)

/Poul
Avatar billede kjeld Nybegynder
05. september 2000 - 14:29 #12
powell
du mener ikke at jeg skal formattere først?
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 14:30 #13
Det gjorde jeg ikke, og min kører som den skal!
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 14:30 #14
Men prøv, går det galt, har du vel stadig Win98 liggende, ik\'
Avatar billede kjeld Nybegynder
05. september 2000 - 14:34 #15
Det var da alletiders, så behøver jeg ikke at slette alle programmer.
Det bliver så bare som en opdate?
Avatar billede denboj Nybegynder
05. september 2000 - 14:37 #16
kjeld// øhh det er altså ikke sikkert at det fungerer at instalere oveni. Men hvis det ikke giver nogen problemmer. Så må du da endelig skrive tilbage her og fortælle om det - Det må du faktisk gerne uanset hvad.

Og hvis det går galt - Så kan du jo bare formatere derefter og instalere på en blank harddisk.
Avatar billede kjeld Nybegynder
05. september 2000 - 14:39 #17
tusinde tak for hjælpen, alle!!
Avatar billede powell Nybegynder
05. september 2000 - 14:46 #18
Denboj> Som du selv har skrevet, så kan WinME installeres på computeren så snart bare CD-rom drevet er fundet.

Jeg har prøvet følgende en installetion fra DOS - Alt OK.

Installetion fra win 98 - Kører stadig...
Avatar billede kjeld Nybegynder
05. september 2000 - 17:53 #19
Jeg har prøvet install. ovenpå win98se.
Den gik ikke, siger at der ligger et styresystem i forvejen.
Skulle der mon ikke være en der kan maile mig boot-disken til win me dk.
              kjeld
Avatar billede denboj Nybegynder
05. september 2000 - 20:52 #20
Kjeld - du kan jo bare lave en win98 startdiskette :-)
Avatar billede powell Nybegynder
06. september 2000 - 08:01 #21
Se hvad denboj skriver højere oppe!
Avatar billede 24u Juniormester
06. september 2000 - 12:56 #22
Det er lettest at bruge en startdisk/bootdisk fra win98, jeg har lige gjort det, find cd-rommen, skriv instal, og det kører!!
ingen problemer, bortset fra hvis man har kørt med win2kpro(ntfs) som den åbentbart ikke kender..
og derfor er hd ubrugelig(skal formateres)
Avatar billede 24u Juniormester
06. september 2000 - 13:00 #23
ups.. install.. det burde virke..