20. august 2002 - 17:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flash: MX guide, samt muligheden for at tage en ny frame med.

Hejsa,

Jeg fandt et spm. om Flash tutorials som bliv besvaret med http://www.flashfaq.dk/ og http://www.flashdesign.dk jeg kunne bare ikke finde nogle :). I samme spørgsmål læste jeg mig til at der er stor fordel mellem Flash versionerne, 4,5,MX - så at benytter en Flash 5.0 tutorial ville ikke være optimalt for en nybegynder?

Et andet spørgsmål, jeg fandt ud af man kunne oprette en ny keyframe med F6. Kanont! Men hvordan for jeg hele den gamle, ex. keyframe 1 med over i keyframe 2 - jeg vil nemlig animere en mand (hvis har en tutorial på dette, eller råd), og så flytte stregerne lidt pr. ny Keyframe - er det forkert tænkt?

/Casper www.ildstorm.dk

P.S kunne ikke oprette spørgsmålet i Flash kategorien, ej heller de andre i Programmer kategorien?
Avatar billede mat Nybegynder
20. august 2002 - 17:45 #1
det er selvfølgelig optimalt med tutorials til flash mx hvis du er nybegynder og det er det program du sidder med, men der er desværre ikke lavet så mange endnu (programmet er stadig nyt jo). Men mx har selv nogle tutorials indbygget som du kan gennemgå.

I dit tilfælde med manden tænker du helt rigtigt, det hedder frame-by-frame animation og du indsætter en ny keyframe med det samme indholde som den forrige ved at højreklikke i næste frame og vælge insert keyframe

mvh mat
Avatar billede mat Nybegynder
20. august 2002 - 17:50 #2
en anden måde at lave karakteranimation er "cirkeline-princippet" (eller southparkpricippet for den sags skyld) hvor du splitter figuren op i flere movieclips og animerer f.eks arme, ben, hoved og krop hver for sig med motiontweens og forskellige stadier af movieclips´ne.
Avatar billede bonkerz Nybegynder
20. august 2002 - 18:24 #3
Hey,

Hvis du har tænkt dig at lave "klassisk" cell-animation (eller frame-by-frame, som det åbenbart også hedder...), kan du med fordel slå onion skins'ne til. Klik på de små ikoner under din timeline (de ligner nogle blå og hvide firkanter oven på hinanden...), så kan du se hvordan din forrige frame så ud, uden at skulle hoppe frem og tilbage mellem dem. Du justere i øverigt hvor mange frames de skal vise lige ovenover din timeline (der hvor frame nummeret står, der skulle gerne være en mørkegrå "kasse" du kan hive i når du slår et af onioskins'ne til...).
Håber det ga' mening ;)

MVH
Avatar billede mat Nybegynder
20. august 2002 - 18:50 #4
kald det hvad du vil, frame by frame er da ret beskrivende :)

bonkerz, as in EIK-CS ?!? :)
Avatar billede bonkerz Nybegynder
20. august 2002 - 20:31 #5
mat: Havde bare ik' hørt den beskrivelse før ;)

LOL, hvem ellers? :P
- og jeg kan self. ik' gætte hvem du er???
Avatar billede mat Nybegynder
20. august 2002 - 21:57 #6
<- a.k.a "McDecoy" a.k.a "ballade maller" a.k.a "danser med egern"

...og bare vent, eik stiller lokaler til rådighed til os, so I´m comming to get you, din skide terrorist. hehehe :D
Avatar billede mat Nybegynder
20. august 2002 - 22:00 #7
coming even :)
Avatar billede bonkerz Nybegynder
26. august 2002 - 15:37 #8
Det er nu jeg skal være bange... ik? ;)
26. august 2002 - 17:14 #9
bonkerz ønsker du lidt point?
Avatar billede mat Nybegynder
29. august 2002 - 14:09 #10
bonkerz > be afraid, be very afraid  :P
31. august 2002 - 12:03 #11
Du skriver bare hvis du gerne vil have :)
http://ildstorm.dk/kontakt.php

Jeg takker!