Avatar billede speder2 Nybegynder
19. august 2002 - 08:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med installation af Windows

Hej

Jeg har forsøgt at hjælpe en ven med et underligt problem, men må melde pas. Måske kan en af jer hjælpe med at diagnosticere problemet.

Jeg har vedlagt noget af vores korrespondance. Den gennemgår vist de fleste problemer:

************************

Der har tidligere været installeret W2k med opgradering til sp2 på denne maskine. Det har virket godt nok indtil fornylig, hvor det hele døde under en defragmentering. Det lykkedes ikke at komme i kontakt med W2k igen, selv om jeg fulgte alle vejledninger om Repair Console o.a.

Jeg indkøbte en ny HDD mage til den oprindelige (jeg har nemlig ikke backup af mine data og ville prøve at løse det med to HDD hvor den ene skal "spejle" den anden)  samt W2k sp2 OEM.

Under forsøget på at installere W2k, er der flere filer der ikke bliver kopieret. Det er tit de samme f.eks. ntfs.sys, ntoakrnl.sys, parallel.sys o.a.  Det er nogen gange lykkedes at få den nødtørftigt til at fungere, men ikke ret længe og med masser af problemer.

Jeg har derfor installeret fra min gamle CD (ja jeg har den endnu selv om den burde være returneret til min gl. arb.-plads), og det gik rimeligt, men under forsøg på at installere sp2 både ved at downloade network-install og ved express-install, mislykkes det. Network-install siger at filen er corrupted og det andet bliver ikke gennemført (fejl: Det var ikke muligt at opdater 128 bit kryptering). Der skal da stå SP2 under 'Denne computer's egenskaber hvis det er lykkedes ikke? Download af andre store filer mislykkes også (corrupted). Det skete aldrig tidligere.

Windows update virker heller ikke som det skal. Under forsøg på at opdatere til IE5.5 får jeg meddelelse om at der ikke er fundet digital signatur i produktet. Det gælder også når jeg forsøger IE5.5-installation fra Alt om Datas CD-rom.

Endelig kan jeg heller ikke installere Norton Antivirus 2001.

Jeg har prøvet både logget ind som Kaj Nicolaisen med administrator rettigheder og logget ind som administrator.

Alt dette fungerede i den gamle installation.

**********************************

Ja det er vigtigt med mine data (de skal bevares). Derfor købte jeg en ny HDD (de er jo heldigvis til at få til rimelig pris efterhånden). Den gamle står urørt. Hver gang jeg har forsøgt en ny installation, har jeg først kørt Delpart.exe for at sikre mig, at alle partitioner inkl. boot-partitionen var slettet. Dernæst har jeg via W2k installationen oprettet nye partitioner. Jeg kan i øvrigt tilføje, at jeg har forsøgt både med NTFS og FAT32 for at se om det gjorde en forskel. Det gjorde det ikke!

***********************************

Lidt videre er jeg kommet. Det er et hardware problem. Jeg har købt en ny computer for min mor, som jeg har lagt win98 på. Jeg lånte derfor hendes PC, installerede min HDD og kørte W2k installationen. Det gik hurtigt og fejlfrit. Jeg tænkte derfor at mine CD-drev ikke duede, og flyttede min mors CD-drev over i min, men ak...stadig kopieringsfejl. Det kan måske være Harddiskcontrolleren og det koster mig vel et ny bundkort? Kan det evt. være defekte RAM eller ville hukommelsen så ikke blive talt op til det korrekte?

**********************************
Avatar billede peet-49 Novice
19. august 2002 - 08:49 #1
Det lyder som om, du har en defekt ramblok.
Avatar billede robotten Praktikant
19. august 2002 - 08:49 #2
Havde engang et lign. problem. Det hjalp at skifte ram'en. Har du mulighed, for at låne en stang ram andetsteds? Ram kan godt blive talt fuldt op, og så alligevel være defekt. Der findes en del forskellige programmer til at kunne teste ram'en med.
Avatar billede domino1977 Nybegynder
19. august 2002 - 14:43 #3
Der er altid en ting man skal prøve INDEN man kaster flere penge ud af vinduet.... de har hjulpet på MANGE (ikke alle) de pc'ere jeg har kigget på!!!

BIOS UPDATE: Det kan næsten ikke gøres for tit!!!!!!

Tjek dit bundkort og hop ind og download updaten og Flash den skid!!

->DOMINO1977<-
Avatar billede peet-49 Novice
20. august 2002 - 11:25 #4
domino>>En bios update har intet med problemet, at gøre, Den bruges kun til lidt ældre systemer, når der skal bruges større ramblokke og HDèr.