Avatar billede lademan Novice
15. august 2002 - 11:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Læst indlæg i forum

Hejsa.

Jeg har lavet et forum i PHP og mysql og vil høre jer, hvordan den bedste løsning til følgende ser ud:

- En funktion som registrerer om en bruger har læst et indlæg eller ej.

Så vidt jeg kan se bruger andre fora ikke mysql til denne funktion, hvilket også ville være meget pladskrævende.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2002 - 11:19 #1
smid en cookie med indlæggets id på brugerens harddisk. Når brugeren er på siden tjekker du så om der er sat en cookie indeholdende det id som indlægget har.

Det er fremgangsmåden sådan "overall"

Selvf. kan brugeren slå cookies fra, men sådan er der så meget. I så fald er en database på serveren vel eneste mulighed.
Avatar billede lademan Novice
15. august 2002 - 11:20 #2
Hehe, så kan du hurtigt få en stor cookie?
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2002 - 11:26 #3
Ja? Du får en der er så stor som antal indlæg x din_id (måske 5 KB ialt)

Du kan også vælge at sætte en ny cookie for hvert indlæg. Evt. kan du nøjes med at markere ulæste indlæg som nye, hvis de er over 1 måned gamle.
Avatar billede lademan Novice
15. august 2002 - 11:28 #4
Jeg mener da, at man ikke må lave cookies på over 3 KB, da browseren ellers kan gå ned?
Avatar billede lademan Novice
15. august 2002 - 11:33 #5
Er der ikke nogen der har et bud?

Fx. er Phorum.org's cookie minimalt lille?
Avatar billede lademan Novice
15. august 2002 - 11:35 #6
Ex på cookie fra relativt stort forum:

phorum-new-phorum_ob_fan
webshop.ob.dk/preview/phorum/
*
Avatar billede rune_m Nybegynder
16. august 2002 - 11:52 #7
Døjer med samme problem og kan heller ikke lige gennemskue det. :/
Avatar billede lademan Novice
16. august 2002 - 12:00 #8
Der må da være et par stykker herinde, der har lavet et forum ... :-)
Avatar billede rune_m Nybegynder
18. august 2002 - 16:34 #9
Er du kommet nærmere en løsning ?
Avatar billede lademan Novice
23. august 2002 - 12:21 #10
Nopes
Avatar billede rune_m Nybegynder
23. august 2002 - 15:51 #11
Ok .. well har læst lidt i bla. Professionel PHP Programming .. de beskriver fremgangsmåden ved phorum.org .. (desværre viser de den ikke). Udfra det har jeg fundet en metode jeg vil benytte .. de skriver godt nok at de sætter en cookie med sidst læste post .. men det er jo ikke nødvendigvis en ny post. Derfor vil jeg gøre følgende:

1) en cookie for sidste besøg
2) session cookie (array) der indlæser posts som ulæst hvis posted efter "sidste besøg" .. og så slette dem i arrayet efterhånden som de bliver læst.
Ved godt at man ikke nødvendigvis læser alle ulæste (nye) .. men det er til at leve med imho.

Lyder dette helt tosset hører jeg gerne fra anyone ? :)
Avatar billede lademan Novice
28. august 2002 - 16:04 #12
Jeg prøver lige igen og er mere specifik.