Avatar billede knudvaldemar Nybegynder
13. august 2002 - 16:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kabler (XpressLink)

Vilket kabel skal jeg bruge, hvis jeg skal forlænge det.
Det er kablet der går fra adslmodemet til maskinen. Det eneste jeg hved er at der findes kabler med eller uden krydsning. Jeg har prøvet med et kabel som sider mellem mine to maskiner i netværket og det virker ikke.
Der må være nogle som kan give et svar på det.
P.S. Vi snakker om 10 Base T (LAN) og ikke ATM.

Med venlig hilsen
KnudValdeMar
Avatar billede hien Nybegynder
13. august 2002 - 16:44 #1
RJ45 kabel
Avatar billede hien Nybegynder
13. august 2002 - 16:45 #2
Hehe ville lige smide et hurtigt svar... :) Fra ADSL-modemet til maskinen bruger man normalt et RJ 45 kabel... de krydsede kabler bruger du når du skal forbinde 2 computere i et netværk!
Avatar billede droopy Nybegynder
13. august 2002 - 16:51 #3
Du skal bare bruge et alm. kabel hvis du skal have forlænget kablet fra ADSL modemet til din maskine. Jeg har et 5 Meter kabel imellem min IDSN modem og min maskine.

Altså det skal være et kabel hvor signalet går lige igennem og ikke er krydset.

og til dig hien et krydset kabel er også et RJ45 Kabel. Både alm. kabel og krydset hedder begge RJ45 og bliver også kaldt for twisted pair, eller UTP ( Unsieldet Twisted Pair )

( nok stavet lidt forkert men meningen er der )

-DroopY
Avatar billede hien Nybegynder
13. august 2002 - 16:58 #4
Okay så fik jeg mig måske formuleret mig lidt forkert... Du skal bruge et IKKE krydset RJ45 kabel.... hmm gentager lidt mig selv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. august 2002 - 17:14 #5
Hvis man skal drille, kan jeg jo anføre at det faktisk er et RJ45 STIK!!! - ikke kabel.

Men ellers tror jeg meningen er der.

Prøv at lægge selve stikkene op ved siden af hinanden, så de ligger vendt den samme retning. Hvis farverne i stikkene ligger på den samme måde i begge stik, er der tale om et almindeligt netværkskabel - sådan et som du skal bruge.
Hvis der der imod er byttet rundt på farverne, er det et X-kabel (krydset kabel), og sådan et kan man bruge mellem 2 netværkskort, uden at skulle have en HUB eller SWITCH. Skal du senere have flere PC´ere i dit netværk, er du nødt til at bruge en HUB (eller Switch). Denne skal kobles op med alm. netværkskabler, og så kan du pludselig ikke længere bruge dit X-kabel.

Her kan du vælge dit kabel: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-kab/
Avatar billede knudvaldemar Nybegynder
13. august 2002 - 20:05 #6
Jeg har nu fattet at det ikke skal være et krydset kabel med stik af typen RJ45, men et lige kabel med stik af RJ45.
Så Droopy få mine 60 point da han kom nærmest rigtigt svaret.
Til Ole Madsen, jeg takker for dit svar, men mit netværk mellem mine maskiner fungere uden problemer, og da spørgsmålet gik på fra adsl-modemet til pc, så bliver jeg nød til at lade mine point gå til Droopy.

Med venlig hilsen
KnudValdeMar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2002 - 15:11 #7
Det er fint nok - jeg kommenterer også bare...