Avatar billede nutronx Nybegynder
30. august 2000 - 09:47 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

proxy server

vi skal have ADSL om ca. 1 måned og jeg ville gerne vide, hvordan man kunne sætte en proxy server på benene.

jeg har windows 98, og windows nt.
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
30. august 2000 - 09:53 #1
Har du Windows 98 SE?? Der er nemlig under \"tilføj/fjern program\" og \"windows programer\" og \"internet programmer\" et program der hedder \"deling af internet forbindelse\"
Jeg bruger den selv og det er pærelet. :o)

Hvor køber du dit ADSL??
Avatar billede kf Nybegynder
30. august 2000 - 10:30 #2
Du installerer nt eller win2k server på en computer og instalerer derefter MS proxy server 2.0. Det er ikke så svært
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 11:27 #3
Ja eller winroute !

men hvor køber du adsl ??? køber du hos cybercity eller wol så får du en router med og så er det en helt anden sag !
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. august 2000 - 11:43 #4
Det er ikke sikkert du får en router med cybercity, så skal man bestille mere en 512/512´eren får at få en router med.

Men den bedste form for software router består i at du tager din gamle pc´er(f.eks. 486 50 mhz med 16 mb ram) og lægger linux ind på den og installere TO netkort(et til ADSL og et til lokal netværket), så skal du bare sætte IP Masqurading(sikkert stavet forkert) op, så fungere linux computeren som router, ikke bare som proxy men som en næsten ægte router. Samtidig kan du sætte firewal op på den os, og forhindre f.eks. brug af netbus, hvilket er meget vigtigt, da ADSL jo er konstant tilsluttet.
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 12:50 #5
Cybermiike ! >>
look here
http://www.cybercity.dk/produkter/dsl/

hvad står der ???

Men jeg er enig i (hvis han ikke får router med) at han skal sætte en gammel pc op med en linux !
Avatar billede kf Nybegynder
30. august 2000 - 13:05 #6
Fuck jeres Linux
NT eller Win2k
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 13:21 #7
Prøv lige at tænke på prisen !!! nt koster cd. 4000 kr!! linux er gratis. men hvis han har pengene og ikke gider at bruge tid på at sætte linux op (det er svært) så ville jeg da også indvistere i win nt ! og ms proxyserver
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. august 2000 - 13:50 #8
Jones>Forskellen er bare at Winnt og ms proxyserver, er en proxy server. Hvorimod linux er en reel router, hvilket vi alle ved er meget bedre(Er nogen uenige?)

Men selvfølgelig hvis han vil nøjes med et kighul til internettet i stedet for en ladeport og hellere vil bruge 4000 på en nt, så værsgod!
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. august 2000 - 13:51 #9
Jones>Det er lavet om siden sidst, vi har hjemme hos os overvejet en 384/384 og havde regnet med et desideret modem, men nu kan jeg se at de er begyndt at bruge ADSL routere, det var da dejligt, så slipper vi for at belaste vores ( allerede eksisterende) server med internet trafiken.

Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 14:25 #10
cybermike >> helt enig ! det var også bare kf´s kommentar jeg henviste til ! ( Fuck jeres Linux
NT eller Win2k  ) linux er desuden også mere sikkert og du har mulighed for at sætte en sikker firewall op. men hvis han får en router med kan han jo lige så godt bruge den !
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. august 2000 - 14:55 #11
jones>100% enig
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. august 2000 - 14:56 #12
Rettelse : KF skriver \"Fuck jeres Linux NT eller Win2k\"
Det kan jo være at han har helt andre forslag ;-)
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 15:07 #13
det kan jeg godt se men lidt længere oppe har han skrevet (Du installerer nt eller win2k server på en computer og instalerer derefter MS proxy server 2.0. Det er ikke så svært )

så det lyder som om han mener fuck linux, nt og win2k er er meget bedre !
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 15:08 #14
men han er da venlig til at komme med et bedre forslag !
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. august 2000 - 16:10 #15
Jones >> Gad vide hvor mange vinduer man skal klikke i for at installere/konfigurere M$ Proxy 2.0 ?
Linux er oppe og køre som NAT maskine med en kommando linie ;-)
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 16:23 #16
over 50 i hvert fald hvis man tager installationen med !!!

Jeg må ærlig indrømme at jeg aldrig har set en linux maskine !!! (ved det er lidt flovt) men jeg har ikke havt tid og recurser (stavefejl) til at få en maskine opsat men jeg har læst utroligt meget om det og derfra har jeg min viden men eller ved jeg intet om linux
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. august 2000 - 17:09 #17
Ja det er altid et definations spørgsmål om det er let at få en muse skade.

Spøg til side..
Linux kræver at du ved hvad du laver det er ikke så nemt at gætte sig til hvad man skal skrive som til at vælge mellem afkrydsnings felter.
Linux kommer i dag som et ud af kassen produkt og ligeså \'nemt\' at installere som M$, men som alt andet skal man have noget at bruge det til. Så man lærer ikke meget af at installere en Linux kasse og så ikke bruge den.
At lave en router/firewall/proxy er da et udmærket project.
Min erfaring er at en LINUX med proxy og dial on demand på en 486DX33 24 Mb ram kører langt bedre en 200Mhz 96Mb ram NT 4 med M$ Proxy 2.0
Så jeg ved hvad jeg ville vælge og bruge lidt tid på. Hvis NT\'en koster 4000 kr, som nogen har nævnt. Så vil man med en timeløn på 200kr stadig kunne tjene en del.
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2000 - 17:33 #18
Den kan vel også fungere som en glimrende counter-server !

Er der nogen som kan den fulde sti på en download til linux ??? viæ linux egentlig kunne bruges som domain ! lige som nt server !
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. august 2000 - 17:41 #19
Nu er vi vist ved at komme temmelig meget off topic.
Avatar billede cybermike Nybegynder
31. august 2000 - 09:45 #20
Jones>Ja, Linux kan bruges som domain server som en NT, du kan bare ikke se brugerlisten(ihvertfald ikke på min Linux)

victor44>Jeg her en 486dx50 med 35 mb ram, som jeg planlægger at bruge til Internetrouter(kører i forvejen linux med samba,apache,ftp osv.osv)

nutrox(ham der startede debaten)>Hvorfor er du så tavs, har du fortrudt?
Avatar billede nutronx Nybegynder
31. august 2000 - 09:50 #21
mange tak for jeres svar!!!!

jeg køber det hos teledanmark...

da leveringstiden er mindst.
Avatar billede cybermike Nybegynder
31. august 2000 - 10:13 #22
Hvorfor i al verden fik jonnyboy alle pointene, vi andre svarede da også!
Avatar billede nutronx Nybegynder
31. august 2000 - 11:52 #23
hvordan kan man fordele point????
Avatar billede shehawken Nybegynder
31. august 2000 - 12:47 #24
NutronX din lille nar..
du vælger ikke TKD eftersom du ikke får en statisk IP vælg en udbyder hvor du får en statisk ip og en router (oftest en cisco) den kan du sætte til at bruge NAT. NAT beskytter ok men hvis hackeren vil ind og han er god skal han nok komme in om du så bruger NAT, MS proxy eller linux så hvorfor ikke bruge det udstyr du får, så behøver du ikke en ekstra strømslugende maskine.
Avatar billede cybermike Nybegynder
31. august 2000 - 14:22 #25
Du mener vel at han IKKE skal have en statisk, han skal have en FAST ip.
Avatar billede shehawken Nybegynder
31. august 2000 - 14:38 #26
jeg tror at du har blandet begreberne dynamisk og statisk, statisk ER fast IP