Avatar billede srhansen Nybegynder
29. august 2000 - 01:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

video/grafikkort

Jeg påtænkerat købe det nye ASUS 7700 deluxe kort for videoredigering, men efter at have læst andre indslag er jeg pludselig i tvivl. Hvorfor er det bedst at holde video og grafik adskilt ? Hvad er forskel på composite og s-video ? Er DC10 plus bedste køb eller bør man gå efter noget bedre ?
Avatar billede renis Nybegynder
29. august 2000 - 05:31 #1
Dette er vist en opgave for hackmann, jeg kikker lige med
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
30. august 2000 - 09:24 #2
Det lyder som en god løsning du har fundet der.
Læs bare her: http://www6.tomshardware.com/graphic/00q3/000807/v7700-06.html

Altså en bedre opløsning og framerate end DC10, som et extra plus understøtter dette kort også DV input.
Avatar billede srhansen Nybegynder
02. september 2000 - 15:35 #3
Hm.. Meget interesant læsning, men er der ikke forkel i kvaliteten på hardware og software komprimering ?
Avatar billede hackmann Nybegynder
04. september 2000 - 19:06 #4
\"Dette er vist en opgave for hackmann\" LOL !
-Jeg smutter lige ud i telefonboksen og klæder om :-))

Det kan godt være jeg er gammeldags, og alt muligt andet, men jeg tror nu stadig jeg ville foretrække Studio DC10+ kortet... Dels fordi det bare er et genialt kort der bare kører. Dels fordi det har en god hardwarekomprimering. Dels fordi det accellererer flere kendte redigeringsprogrammer (adobe premiere). Og sidst men ikke mindst fordi du den dag du vil skifte enten grafikkort eller videokort ud, kan gøre dette uden at skifte begge kort.... altså forstået på den måde at den dag du vil kunne køre bedre 3d spil end 7700\'eren kan være med til, kan du nøjes med at skifte grafikkortet, og du skal altså ikke ud og investere i både grafik- og videokort.

Vil du have et rigtigt godt (og dyrt) kort, vil jeg helt klart foreslå Pinnacles DV-500 -Det er altså bare det vildeste kort til alle tænkelige videoformål....

Håber dette besvarer nogle af dine spørgsmål, hvis ikke, må du spørge, så skal jeg prøve at uddybe mine svar lidt mere....

Mvh. Simon
(der er lidt fraværende i disse dage, da han har meget travlt)
Avatar billede hackmann Nybegynder
04. september 2000 - 19:21 #5
Ups
-Så ikke lige at du også spurgte om forskellen mellem composite og S-Video....

Foskellen er at i composite ligger alle billedinformationer i en ledning... dvs. oplysninger om både lysstyrke på forskellige områder af billedet, og hvilken farve området har, sådan for at sige det lidt simpelt....
I S-Video er signalet delt op i 2 ledniger. -Een der har informationerne om lysstyrken i de forskellige områder, og en anden der har oplysningerne om farver...
S-Video giver helt klart den bedste kvalitet, fordi støj og lignende ikke påvirker billedet i nær så høj grad, og idet at signalerne er delt \"forstyrrer\" de ikke hinanden...
-Du har sikkert set på TV når en eller anden har en stribet eller ternet skjorte på, og den ser ud som om den flimrer i oftest røde eller blå farver... Det skyldes at farve signalet og lysstyrke signalet påvirker hinanden, og det sker (næsten) aldrig i et S-Video signal...
Derudover er opløsningen, altså antallet af billedlinier, ofte større i S-video kilder, end i composite-kilder, så også dêr er der en klar forbedring i S-Video i forhold til composite...

Alt i alt bør du altid bruge S-video signaler når du har mulighed for det, altså hvis der er en s-video ind/udgang på det, du skal kopiere fra/til !

Mvh. Simon
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
05. september 2000 - 11:41 #6
Tjaae.....
Der er jo ikke så meget at sige. Hackmann har jo ret på mange afgørende punkter.
Avatar billede srhansen Nybegynder
05. september 2000 - 20:57 #7
Tak for jeres gode forklaringer.
Det bliver hackman der løber med præmien, for en god dyb forklaring og det kunstneriske indtryk. Tilbage har jeg blot et lille spørgsmål : Er det på nogen måde muligt at tilslutte et digitalt kamera til en af de analoge indgange ? Eventuelt igennem andet hardware ?
Avatar billede hackmann Nybegynder
06. september 2000 - 10:15 #8
Ja du kan sagtens tilslutte dit digitale kamera gennem S-Video indgangen....

Du får bare ikke helt de samme muligheder for at styre dit kamera, som du gør med en digital forbindelse.... og kvaliteten kan være en lille anelse ringere.... men det ser man sjældent på det færdige resultat

Mvh. Simon