Avatar billede Slettet bruger
04. august 2002 - 11:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Min Harddisk

Jeg har haft en gammel 400Mhz computer, med en 8.4Gb harddisk, og nu har jeg købt sådan et "bundle", med Athlon XP 1700+, Motherboard, Køler, Kabinet og Grafikkort, og så ville jeg prøve at sætte min gamle 8.4Gb hdd i, men den virkede ikke sammen med, nogen der kan hjælpe mig ? For der ligger mange ting som jeg skal bruge...
Avatar billede riversen Nybegynder
04. august 2002 - 11:28 #1
du skal bare sørge for at jumpe den rigtigt og så sætte bios til at autodetecte...
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2002 - 11:53 #2
hmm jumpe den rigtig, hvordan skulle lille dumme mig kunne finde ud af det? Ved ik om du har tid og om du er så "Ekspert" at du kan forklare hvordan... min mail er oure_larsen@hotmail.com så kan du bare sende en E-mail til mig, hvis du har tid til det, for jeg ville blive virkelig glad hvis du gad hjælpe mig!
Avatar billede foldager Novice
04. august 2002 - 11:57 #3
Hey! Pointen med eksperten er IKKE at bruge email til besvarelser. Forklaringen bør postes her på siden!
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. august 2002 - 11:57 #4
På din harddisk sidder der nogle små firkantede plastik "fiduser" indeholdende noget metal. De bruges til at skabe forskellige forbindelser, alt efter hvordan de sidder, så harddisken ved om den skal være master eller slave. Din skal sansynligvis være slave, når du sætter den til sammen med den nye harddisk.
Når du starter din computer kan du trykke "delete" for at komme ind i bios, her kan du sætte den til finde din gamle harddisk, eller bare "auto", så den selv finder harddisken hver gang den starter op.....
Håber du kan finde ud af det, ellers må du spørge igen......paspå du ikke kommer til at ødelægge noget inde i bios...
Avatar billede foldager Novice
04. august 2002 - 11:57 #5
Jumpe den rigtigt vil sige at sætte den lille "dims" bag på harddisken rigtigt.
Avatar billede foldager Novice
04. august 2002 - 11:59 #6
Præcis hvor du skal sætte jumperen plejer at stå et eller andet sted på harddisken.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. august 2002 - 11:59 #7
Du kan sansynligvis se på din harddisk, hvordan jumperne skal sidde for at gøre din harddisk til slave......
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. august 2002 - 11:59 #8
har du vendt IDE kablet rigtigt (det store flade stik til harddisken)??

der er en rød ledning på det flade kabel, det skal være mod strøm stikket på harddisken
Avatar billede -nero- Nybegynder
04. august 2002 - 12:00 #9
jumpern på din HDD skal stå som CS, ikke slave eller master.. Så skal bios bare autodetect
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. august 2002 - 12:03 #10
CS = Cable Select
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2002 - 12:16 #11
Skal alle jumperne stå ens ? og skal de stå på CS alle sammen ???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. august 2002 - 12:18 #12
cronjob => har du vendt kablet rigtigt?

btw.. når du skriver "men den virkede ikke sammen med" hvad mener du så helt præcist?

at BIOS ikke finder den?
at windows ikke finder den?
eller hva?
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. august 2002 - 12:18 #13
cronjob > Er der ikke en anvisning på oversiden af din harddisk ??? Det er der normalt. Det er forskelligt fra harddisk til harddisk, hvordan jumperne skal sidde......
Avatar billede foldager Novice
04. august 2002 - 12:29 #14
Jeg vil fraråde at sætte begge diske som Cable Select. Det har jeg flere gange haft knas med. Den primære (nye) harddisk skal være MASTER og den sekundære SLAVE. Begge diske sættes på samme kabel.
Avatar billede foldager Novice
04. august 2002 - 12:32 #15
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2002 - 13:37 #16
Tak alle sammen.. hvis jeg ikke får det til at virke, så skriver jeg lige igen, og så får i jeres point :)
Avatar billede foldager Novice
04. august 2002 - 21:32 #17
Selvfølgelig får du det til at virke....du har jo altid eksperten.dk at falde tilbage på ;-)