Avatar billede pj-2002 Nybegynder
03. august 2002 - 09:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Formatering til FAT el. FAT 32 ikke mulig

Har netop købt en IBM 80GB 7200, som skal være slave i en PIII med ASUS TUSL-2 bundkort fra marts 2002. Kører med W2K og primær disk kører FAT32.
Alt går fint, jumpere sat til slave, disk identificeret af BIOS, primært drev oprettet med FDISK, men men, når jeg skal formatere drevet med format, kommer den til allersidst og siger formatering kan ikke afsluttes.
Jeg har så forsøgt formatering med Partion Magic og her er der udelukkende mulighed for vælge NTFS, HPFS, eller Linux.
FAT og FAT32 bliver simpelthen ikke vist som en mulighed. Jeg kører FDISK og PartionMagic fra en ME startdiskette, som understøtter store harddiske.

Den kan i Partition Magic godt komme igennem en NTFS formatering, men da den skal kunne ses af Win98 maskiner på et netværk er det ikke sagen. Og problemer af enhver art med en harddisk gør mig utryg. Er det en hardware fejl skal jeg have den byttet.

Jeg har monteret mange harddisk og har aldrig set dette fænomen kan nogen give et bud?
Avatar billede maf01 Nybegynder
03. august 2002 - 09:57 #1
Avatar billede maf01 Nybegynder
03. august 2002 - 09:58 #2
Det kan dog undre mig at du PM ikke kan formattere til Fat32.
Har du prøvet at slette partitionen på den nye disk og derefter oprette en ny i Fat32 ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. august 2002 - 10:52 #3
prøv at hetne en bootdisk med fdisk og det skal være den til WinME.

www.bootdisk.com eller www.bootdisk.de
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. august 2002 - 12:28 #4
retaxes -> "Jeg kører FDISK og PartionMagic fra en ME startdiskette, som understøtter store harddiske."
Avatar billede the_email Nybegynder
03. august 2002 - 12:31 #5
Du kunne prøve at fjerne alle partioner fra din nye HD, genstarte og så tilføje en primær igen. Hvis det ikke virker, kan du lave 2 partioner a 40 GB, og så samle dem med PM, efter du har formateret dem.

TheEmail.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. august 2002 - 13:55 #6
p4> det var derfor jeg skrev at det skulle være den til ME
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. august 2002 - 14:20 #7
retaxes -> Ja, men han har jo netop brugt den til WinME...
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. august 2002 - 16:13 #8
der må da være noget galt med den diskette, ellers må han da ordne det inde fra Win2k,!
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
03. august 2002 - 16:57 #9
Til alle de gode forslag: JA jeg har prøvet at begynde forfra indtil flere gange med uandret resultat, og ja jeg bruger en ME startdisktte og ja den understøtter store diske, men alligevel får jeg ikke mulighed for FAT32.
Jeg har prøvet at bruge maf01's forslag med IBM programmet, det er et enkelt og smart program for opsætning af nyt drev, men det opretter også blot et NTFS drev på 76 GB. Det fortæller i hjælpen, at man ikke kan oprette større drev end ca. 32 GB i FAT32 under W2K. Hvis man vil det skal man bruge et DOS manager system, og det er jo det jeg gør  med Partition Magic, men her får jeg jo heller ikke lov ???
Som sagt har jeg oprettet en partition på en 80GB ved hjælp af Partition Magic før på andre diske (Maxtor) - jeg begriber ikke dette her ???
Til retaxes: Jeg har flere disketter at boote på og også kopier af Partition Magic det er det samme uanset hvilken jeg bruger så der er ikke noget galt med disketten. Og nej jeg kan ikke formatere fra W2K, her kommer fejlen om at formatering ikke kan afsluttes og det er muligvis det som IBM programmet omtaler med at W2K kun kan lave FAT32 op til ca. 32 GB ?
Andre gode forslag - det virker ikke som om det er en hardware fejl, men hvorfor kan jeg så ikke ?
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. august 2002 - 17:28 #10
Bagpå nogen HD sidder der en jumper, som gør at man kun kan formatere op til 32GB - Det er til ældre bundkort/bios'er. Prøv at se om det skulle være tilfældet her og hvis der sidder en, skal du fjerne den.
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. august 2002 - 17:32 #11
Ellers prøv at skrive Fdisk /mbr først inden du Fdisker HD'en.

mbr = Master Boot Record
Avatar billede pj-2002 Nybegynder
04. august 2002 - 02:05 #12
Jeg har fået løst mit problem (næsten). Jeg giver maf01 pointene idet forslaget om at bruge IBM's program inddirekte gav mig så meget info at jeg kunne se hvilken vej jeg skulle gå. Programmet fortalte nemlig at W2K ikke kan lave FAT32 drev over 32 GB. Og jeg har haft forsøgt formatering i Windows fordi formateringen i DOS giver fortæller at den formatere et 12.xxx,xx MB altså godt 12 GB, hvilket jeg har opfattet som en fejl og derfor forsøgte format i W2K og da det ikke gik så i Partition Magic. Efter IBM prgr. info om begrænsningen af FAT32 til ca. 32 MB forsøgte jeg endn engang format i DOS og lod den køre færdig trods meldingen om 12 GB og da den var færdig havde den lavet fomatering af 76 GB i FAT32.
Jeg fatter dog stadig ikke at Partition Magis ikke kan lave 80 GB i FAT32. Men nu har jeg da en disk der er som ønsket.
Tak for hjælpen der ledte mig frem til løsningen.
Avatar billede maf01 Nybegynder
04. august 2002 - 17:43 #13
takker for point :)

Dog mener jeg altså at PM kan klare formatering af disk med FAT32 på over 32 GB.. Mener jeg selv at have gjort.. Nu kører jeg godt nok med NTFS på alle min store drev.. så jeg kan og vil ikke tjekke her og nu om det er sandt..
nu formoder jeg så også at du kører med en nyere PM, ??

Men godt at du fik det løst anyway. :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
04. august 2002 - 18:19 #14
PM kan godt større - har lige lavet en 120GB igår :) (en version 7 tror jeg nok - virker i XP da)
Vi startede også med at have prob med vores disk - især i FDisk - og derudover var der en "dut" bagpå som gjorde at disken som ny var sat til 32GB indtil den blev flyttet/ændret - plat ide at gøre når man køber en 120GB :\
Avatar billede maf01 Nybegynder
04. august 2002 - 21:06 #15
annika..  Nemlig.. var også næsten helt sikker..

Ja.. med hensyn til den dumme dyt... Vi går ud fra at den er sat fra på Pj-2002 da pentium nævnede det :-)