Avatar billede vasquez Nybegynder
27. juli 2002 - 20:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Uoverensstemmelse mellem download og onlinespil

Jeg har en Tele Danmark Netexpress ADSL forbindelse: 1024/256 kbib (faktisk er den lidt større da den er blevet testet en smule højere både ved download og upload). Men det skulle give en download hastighed på ca. 128kb/s og en upload hastighed på ca. 32kb/s (hvis jeg ellers har regnet rigtigt) Problemet er imidlertid at vi er flere om at benytte linien, og hvis en henter med bare 15-17kb/s, uden at benytte noget af upload båndbredden, er det umuligt for bare én anden at spille et onlinespil pga. lag, dette finder udertegnede mystisk da ca. 100kb/s burde være nok til at spille onlinespil på danske servere. Samtlige maskiner benytter Windows 2000 med samtlige opdateringer og servicepakker fra microsoft, netværket er tilsluttet en SpeedStream router fra Tele Danmark gennem en 10/100mbit Prime switch og har alle 3COM 10/100mbit netkort i 3C9005-serien.
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. juli 2002 - 20:35 #1
Det forholder sig sådan at TCP er bygget sådan op at alle de pakker du sender, skal sendes igen, for at kontrollere om skidtet er kommet frem. Der i ligger en væsenlig del af problemet
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. juli 2002 - 20:36 #2
Derved benyttes din upload også når du downloader...
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. juli 2002 - 20:37 #3
Jeg sidder her på en 512 / 512 forbindelse, og her er problemet det sammme.
Avatar billede knudgert Nybegynder
27. juli 2002 - 21:19 #4
Der er en god forklaring på http://www.makr.dk/go.php3?updown
Avatar billede myllesen Nybegynder
29. juli 2002 - 10:50 #5
Når man downloader sendes en kvittering (acknowledge) for alle de pakker der modtages - det kan faktisk stjæle en masse båndbredde.

Desuden er de 15-17 kB/s nok kun gennemsnitshastigheden, således at  der i korte perioder bruges meget mere af båndbredden til download. Det vil selvfølgelig påvirke lag.
Avatar billede matic Nybegynder
05. august 2002 - 01:08 #6
ikke et svar bare et tip når du regner download ud skal du ikke dele tallet med 8 selv om der går 8 bit på en byte men ca med 9 da der er overhead på pakkerne hvilket de 2 andre har skrevet så del med 9 og du kan kun regne med den download når du henter fra din ISP's server uden for deres net kan de ikke garentere dig nogen hastighed
Avatar billede vasquez Nybegynder
05. august 2002 - 17:40 #7
Ok men selvom jeg deler med 9 må det siges at være temlig urealistisk at forbindelsen ikke kan klare et quakespil hvis en anden man henter med 20 kb/s  - eller er det forkert?

Er der ingen løsning, fx et eller andet man kan indstille på routeren eller sådan noget?
Avatar billede vasquez Nybegynder
29. august 2002 - 15:27 #8
Ideerne og forklaringerne er gode nok, men er der ikke noget der kan få det til athøre op, et program etc. eller sådan noget der gør at man kan spille Quake og downloade med ca. 15kb/s uden lag.
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
30. august 2002 - 14:27 #9
Prøver igen ;)

TCP/IP systemet er bygget sådan, og med mindre du laver et andet system er det sådan. Du kan prøve at ringe til TDC, de vil nok give dig samme forklaring, hvis ikke vil jeg meget gerne høre deres...
Avatar billede vasquez Nybegynder
31. august 2002 - 14:20 #10
Det var ærgeligt, det betyder at der ikke er nogen umiddelbar løsning på problemet.
Avatar billede vasquez Nybegynder
15. januar 2003 - 17:30 #11
Hejsa. Undskyld forsinkelsen, jeg havde glemt alt om spørgsmålet. Jeg vil blot sige at jeg desværre ikke kan acceptere svaret da det sådan set ikke løser mit problem at få en redegørelse for hvorfor tingene forholder sig som de gør.
Avatar billede vasquez Nybegynder
12. maj 2003 - 01:40 #12
Problemet forbliver uløst.