Avatar billede bongobride Nybegynder
26. juli 2002 - 21:19 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Printer problem !!!

Hejsa!
Jeg har fået en lille opgave, at reparere en Canon-BJC4300 printer.
Problemet er, at der overhovedet ingen forbindelse er mellem printeren og computeren.
Og når der endelig er forbindelse, begynder den bare at spytte papir ud, og printe en masse sorte streger...

Så ville jeg lige høre om der er andre der har oplevet denne fejl, og evt en løsning på problemet..
Avatar billede freeman Nybegynder
26. juli 2002 - 21:28 #1
Jeg har selv en Canon BJC 4300.. og den er også helt agurk.. Den vil ikke printe korrekt. Det starter konstant photofarve-patronen, og sådan en er der ikke.. Så den skal snydes, og resultatet bliver elendigt :-(..

Nææ, en HP 940c, styre.. :o)

Og med hensyn til problemet..,. har du tjekket kablet mellem computer & printer.. Den kunne være defekt ?
Ellers tror jeg desværre at den er DOOMED..
Avatar billede bongobride Nybegynder
26. juli 2002 - 21:30 #2
Jamen for sata da!!!
Den er næsten helt ny, og jeg har prøvet at skifte kablet ud, indstille bundkortet til diverse ESS CPS eller hvad det nu hedder...

Man skal da ha' pengene tilbage, når de laver sådan en gang lort!
Avatar billede freeman Nybegynder
26. juli 2002 - 21:32 #3
Generalt er Canon ikke særlig gode til at lave printeren til private.. Det er sikkert ok til at lave monster printere, men den små, som os mennesker har råd til... det holder ikke :-(
Avatar billede bongobride Nybegynder
26. juli 2002 - 21:35 #4
Jeg har selv en bjc-1000 og der har ALDRIG været "bøvl" med den...
Og så vidt jeg kan se, så skulle bjc4300'eren være bedre...
Avatar billede bongobride Nybegynder
26. juli 2002 - 21:38 #5
Hmmm... Sorry, men ingen problem-løsere svar...
Freeman -> du får lige en 10'er som tak for hjælpen :)
Avatar billede freeman Nybegynder
26. juli 2002 - 21:39 #6
*no comments*
Jeg ved bare hvad jeg selv har erfaret.. samt de kunder jeg har besøgt som havde vrøvl med printeren :-(
Avatar billede janstump Nybegynder
25. december 2003 - 14:52 #7
Her er hvad Canon selv mener om hvordan du løser problemet.

Bubble Jet-printeren forsøgte at udskrive, men der er ingen blæk på papiret, eller udskriftskvaliteten er dårlig.

Årsag

Dette problem kan have flere årsager:
Tom(me) eller næsten tom(me) blæktank(e)/blækpatron(er)
Blækbeholderen er ikke isat korrekt
Printhoveddyserne kan være tilstoppede
Printhovedet skal muligvis justeres
Der er udskrives på den forkerte side af mediet eller der er valgt forkert medietype in printeregenskaberne

Løsninger

Udfør de fejlfindingstrin, der er beskrevet herunder:
Du skal først kontrollere, om Bubble Jet-tanken eller blækpatronen er ved at være tom eller er helt tom. Hvis dette er tilfældet, skal du udskifte blæktanken / -patronen. Hvis du ikke gør det, kan det forkorte printhovedets levetid. Kontroller også, at den øverste del af tankene er justeret korrekt. Hvis tanken ikke er sat korrekt i, kan der ikke flyde blæk ud af kammeret til printhovedet. Tryk ned på toppen af tanken, indtil den låser på plads.
Hvis blæktanken ikke er tom og isat korrekt, skal du udskrive en dysekontrol med mønstertest for at sikre, at dyserne ikke er tilstoppede.
Hvis dysekontrollen viser, at der er et problem, skal du udføre en simpel printhovedrensning og køre dysekontrollen med mønstertest igen.
Hvis en simpel printhovedrensning ikke genererer et tilfredsstillende resultat, kan du forsøge at udføre en grundig rensning af printhovedet. Denne procedure kan kun udføres fra printerdrivere. Når den grundige rensning af printhovedet er udført, kan du forsøge at køre dysekontrollen med mønstertest igen.
Hvis resultatet stadig ikke er tilfredsstillende, kan det være tegn på, at printhovederne ikke er justeret korrekt. Foretag en ny justering fra Windows- eller fra Macintosh-computer.
Hvis ingen af ovenstående fejlfindingstrin afhjælper problemet, skal du kontrollere, hvilken medietype du udskriver på, og om udskrivningsmediet vender korrekt med den rigtige op.
Herunder finder du en oversigt over de procedurer, der er beskrevet i teksten herover:

Udskiftning af en Bubble Jet-patron

Åbn printerens frontdæksel.
Lås Bubble Jet-patronen op ved at løfte patronlåsestyret (dette kan være blå eller grå afhængig af modellen). Sørg for at løfte det helt op.
Fjern Bubble Jet-patronen ved at holde i den som vist med cirklerne i venstre og højre side.
Kontroller, at den orange beskyttelseskappe er fjernet.
Kontroller, at den orange beskyttelsestape er fjernet.
Udskift Bubble Jet-patronen, og flyt det blå eller grå patronlåsestyr, indtil den låser på plads. Vær forsigtig, og forsøg ikke at tvinge og bøje styret. Hvis det ikke let kan låses, skal du kontrollere, at patronen er isat korrekt og at beskyttelseskappen er fjernet.
Udskiftning af en Bubble Jet-tank

Lad printhovedet blive i printeren, når du udskifter Bubble Jet-tanken. Kontroller, at printeren er tændt. Sørg for at isætte Bubble Jet-tanken i den rigtige holder.

Åbn frontdækslet. Strømindikatoren blinker, når patronholderen er placeret midt i printeren.
Fjern den tomme Bubble Jet-tank ved at trykke indad på frigørelsestappen, og løft derefter tanken op og ud af holderen.
Skaf dig korrekt af med tanken, idet du undgår at spilde blæk på hænder, gulv, møbler eller beklædning.
Tag den nye Bubble Jet-tank ud af emballagen, og træk den orange tape opad og mod perforationerne for at åbne pakkefilmen. Pas på ikke at fjerne etiketten fra tanken. Du skal bruge den til at placere tanken i den rigtige holder i Bubble Jet-patronen.
Vrid den beskyttelseskappe for at fjerne den. Forsøg ikke at sætte beskyttelseskappen på igen. Smid den ud sammen med beskyttelsestapen.
Isæt Bubble Jet-tanken ved at holde den lidt skråt, så den passer ned i den korrekte holder. Tryk ned på toppen af tanken, indtil den låser på plads.
Lås blæktanken på plads ved at trykke ned på cirkelmærket øverst på tanken, hvor der står "Push", indtil du hører et klik.
Luk printerdækslet. Printeren starter automatisk rensning af printhovederne. Når printhovederne er renset, lyser strømindikatoren, hvilket angiver, at printeren er klar til brug.
Udfør en anden testudskrivning for at sikre, at de nye blæktanke fungerer korrekt.
Kontrol at status på printhovedet ved at udskrive et dysekontrolmønster fra computeren

Dysekontrolmønsteret bekræfter, om blækket stødes korrekt ud fra printhoveddyserne, og om printhovedet er korrekt justeret.

Ilæg et ark papir i printeren i Letter-størrelse, og tryk hurtigt to gange på knappen RESUME (Genoptag). Dysekontrolmønsteret udskrives. Du kan også udskrive testmønsteret ved at klikke på knappen Dysetest på fanen Vedligeholdelse i dialogboksen Printeregenskaber i Windows eller i dialogboksen Printerfunktioner i Macintosh. Når dysekontrolmønsteret er udskrevet, skal du kontrollere det lineære mønster (de 4 øverste gittermønstre uden bogstavstitler; eksempel A, B, C, osv.) for at se, om der er nogen linjer, der mangler. Manglende linjer kan betyde, at det er nødvendigt at rense printhovedet. Klik på Rensning for at udføre dette trin.
I justeringsmønsteret, skal du kontrollere for ujævnheder i mønstrene A til F eller vandrette striber i mønstrene G og H. Hvis du ser ujævnheder eller vandrette striber, skal du justere printhovederne. Klik på Printhovedjustering for at udføre dette trin.
Kontrol af status på printhovedet ved at udskrive et dysekontrolmønster fra skærmpanelet

Tænd printeren
Ilæg et ark papir i Letter-størrelse.
Tryk på knappen Vedligeholdelse.
Tryk på knappen Højre pil en gang. Ikonet 1 vises i Krævede ark.
Tryk på knappen Udskriv. Dysekontrolmønsteret udskrives. Når mønsteret udskrives vises der a –01 ved siden af 1.
Når udskrivningen er færdig, skal du trykke på knappen Vedligeholdelse for at afslutte.
Udførelse af printhovedrensningen

Tænd printeren, tryk på, og hold knappen "RESUME" (Genoptag) nede, indtil printerindikatoren blinker en gang. Bemærk: Du kan også rense printhovedet ved at klikke på knappen Rensning på fanen Vedligeholdelse i dialogboksen Printeregenskaber i Windows eller ved at klikke på Rensning i rullemenuen i dialogboksen Printer Utilities (Printerfunktioner) på en Macintosh-computer. Valg af denne indstilling giver dig mulighed for at vælge alle dyser, sorte eller kun farvedyser.
Hvis du trykker på Resume (Genoptag) på printeren, renses alle dyserne. Når rensningen af printhovedet starter, begynder strømindikatoren at blinke. Dette fortsætter i ca. 30 sekunder. Vent, indtil indikatoren stopper med at blinke, før du genoptager normal betjening.3. Udfør dysekontrollen med mønstertest igen
Hvis resultatet er tilfredsstillende, kan du genoptage normal udskrivning
Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende, kan det være nødvendigt at udføre en grundig rensning af printhovedet.
Grundig rensning af printhovedet i Windows

Kontroller, at printeren er tændt.
Klik på Start, Indstillinger og derefter Printere
Bemærk: Windows XP-brugere: Klik på Start, vælg Kontrolpanel, Printere og anden hardware og derefter Printere og faxenheder.
Højreklik på ikonet Canon S820D Bubble Jet-printer, og vælg Egenskaber.
Klik på fanen Vedligeholdelse, og klik derefter på Rensning eller Grundig rensning. Fanen Vedligeholdelse og procedurerne kan være forskellige på Windows 2000 og Windows XP. Følg instruktionerne i de respektive operativsystemer.
Klik på OK for hver vist meddelelse. BJ-statusovervågning åbnes automatisk og lukker, når rensningen af printhovedet er udført. Strømindikatoren på printeren blinker grønt under rensningsprocessen.
Grundig rensning af printhovedet med en Macintosh-computer

Kontroller, at printeren er tændt.
Åbn Canon S820D Bubble Jet-printerprogrammet

Hvis du kører OS 9.x

Klik på Arkiv og derefter på Sidelayout i et softwareprogram.
Klik på Funktioner. Dialogboksen Canon-printerprogram vises.

Hvis du kører OS X v.10.x

Dobbeltklik på ikonet for harddisken.
Dobbeltklik på ikonet Applications (Programmer).
Dobbeltklik på mappen Utilities (Hjælpeprogrammer).
Dobbeltklik på ikonet BJ-programmer.
Marker Canon S820D Bubble Jet-printeren på listen over printere, og klik på knappen Vælg.
Vælg Rensning på rullemenuen, og klik på ikonet Grundig rensning.
Klik på OK. Processen tager 2 til 3 minutter at udføre.
Udfør dysekontrollen med mønstertest igen.
Hvis dysekontrolmønsteret ikke er tilfredsstillende, kan det være nødvendigt at udføre en grundig rensning af printhovedet.
Grundig rensning af printhovedet fra betjeningspanelet

Sådan udføres grundig rensning af printhovedet fra betjeningspanelet
Tryk på knappen Vedligeholdelse.
Tryk på knappen Højre pil tre gange.
Tryk på knappen Udskriv. Grundig rensning af printhovedet starter.
Når den grundige rensning af printhovedet er færdig, skal du trykke på knappen Vedligeholdelse for at afslutte.
Printhovedjustering i Windows

Kontroller, at printeren er tændt, at der fremføres almindeligt papir fra arkføderen og at papirtykkelsesstyret er justeret til venstre. Papirtykkelsesstyret findes indeni printeren over printhovedet.
Klik på Start, Indstillinger, Printere fra skrivebordet i Windows. Bemærk: I Windows XP skal du klikke på Start, Kontrolpanel, Printere og anden hardware, Printere og faxenheder.
Højreklik på det ikon, der svarer til din printer, og klik på Egenskaber (klik på Dokumentstandarder, hvis du bruger Win NT 4.0).
Klik på fanen Vedligeholdelse, og klik på ikonet Printhovedjustering
Klik på OK, når du får en meddelelse om, at printhovedjustering starter.
Klik på Ja, hvis det lykkes at udskrive mønsteret.
Sammenlign de forskellige mønstre for hver farve på udskriften. Bemærk, at de fleste mønstre har lodrette streger, men nogle af dem i midten ser jævne og ensartede ud.
For hver farve på testudskriften skal du indtaste det tal i dialogboksen Printhovedjustering, som svarer til det testmønster, der ser mest jævnt ud.
Klik på OK, når du bliver spurgt, om du vil udskrive den anden testside.
Marker de mønstre med de færrest synlige vandrette streger.
Justering af printhovedet med en Macintosh-computer

Kontroller, at printeren er tændt, at der fremføres almindeligt papir fra arkføderen og at papirtykkelsesstyret er justeret til venstre. Papirtykkelsesstyret findes indeni printeren over printhovedet.
Klik på Arkiv og derefter på Sidelayout i et softwareprogram.
Klik på knappen Utilities (Funktioner).
Klik på Pil ned for at vælge Testudskrift.
Klik på ikonet Printhovedjustering.
Klik på OK, når du får en meddelelse om, at printhovedjustering starter.
Marker på udskriften det meste jævne mønster i hver kolonne. Dette gør du ved at klikke på Pil op og Pil ned til højre for den pågældende kolonne (f.eks. A, B, C, osv.) for at markere det rigtige mønster. Klik derefter på Send.
Klik på Luk i vinduet S820D-printerprogram, og klik på OK for at lukke Sideopsætning.
Printhovedjustering på S820D Bubble Jet-printeren fra betjeningspanelet

Tryk på knappen Vedligeholdelse
Tryk på knappen Højre pil fire gange. Tallet 4 vises i afsnittet Sider krævet i menuen.
Tryk på knappen Udskriv. Printeren udskriver justeringstestmønstrene.
Sammenlign de forskellige mønstre for hver farve på udskriften. Bemærk, at de fleste mønstre har lodrette streger, men nogle af dem i midten ser jævne og ensartede ud.
Tryk på knapperne Højre pil eller Venstre pil for at angive det tal, der svarer til det mønster, der ser mest jævnt ud. Indstillingen vises i Optimer billede i menuen.
Tryk på knappen Udskriv. Gentag processen for de resterende kolonner.
Når den sidste kolonneindstilling er angivet, blinker knappen Print (Udskriv) flere gange.
Når indikatoren på knappen Print (Udskriv) holder op med at blinke, skal du trykke på knappen Vedligeholdelse for at afslutte.
Specielle udskriftsmedier

Nogle typer papir, isæt specialpapir, har bestemte sider, der kan udskrives på. Den side, der kan udskrives på, er som regel mere blank eller lidt mere hvid. Kontroller emballagen på mediet for at få yderligere oplysninger. Valg af forkert indstilling for medietype i printeregenskaberne kan også have uheldig virkning på udskriftskvaliteten.
Klik på Start, Indstillinger, Printere
Bemærk: I Windows XP skal du klikke på Start, Kontrolpanel, Printere og anden hardware, Printere og faxenheder.
Klik på det printerikon, der svarer til din printer, og fremhæv det.
Vælg Egenskaber i menuen Filer i Windows 95, 98 eller Me (Millennium), eller vælg Udskrivningsindstillinger i Windows 2000 og XP. Dialogboksen Printeregenskaber åbnes.
Klik på fanen generelt i vinduet Egenskaber for Canon Bubble Jet-printer, og vælge den papirtype, du vil bruge, på rullelisten Medietype. Hvis du bruger papir, der ikke kommer fra Canon, kan du være nødt til at foretage farvejusteringer for at få et optimalt billede.
Klik på OK eller Anvend for at registrere indstillingen.
Aktivering af intern farvetilpasning i printerdriveren og installation af sRGB-farveprofilen. (kun Windows)

Klik på knappen "Start". Vælg Indstillinger og derefter Printere. I Windows XP skal du klikke på Start, Kontrolpanel, Printere og anden hardware, Printere og faxenheder.
Marker ikonet Canon S820D.
Åbn menuen Filer, og vælg Egenskaber.
Dialogboksen Printeregenskaber åbnes.
Klik på fanen Farvestyring.
Kontroller, at alternativknappen Automatisk er markeret.
Hvis sRGB-farveprofilen står på listen over profiler, der aktuelt er tilknyttet printeren, skal du fortsætte til trin 12.
Hvis sRGB-farveprofilen ikke står på listen, skal du klikke på Tilføj. Der åbnes et nyt vindue.
Marker sRGB-farveprofilen i vinduet Tilføj profiltilknytning, og klik på knappen Tilføj.
sRGB-farveprofilen bliver ikke tilknyttet S820D.
Klik på knappen Anvend.
Klik på fanen Generelt.
Indstil Farvejustering til Manuelt, og klik på knappen, og klik på knappen Set (Indstil). Vinduet Manuel farvejustering åbnes.
Klik i afkrydsningsfeltet Aktiver ICM (Internal Colour Matching), hvis det ikke allerede er markeret.
Klik på knappen Anvend.
Klik på knappen "OK". Luk alle vinduer. Genstart computeren, og forsøg at udskrive billedet med Canon PhotoRecord. Kontroller, at du har valgt korrekt papirtype i programmet (f.eks. Photo Paper Pro).
Avatar billede janstump Nybegynder
25. december 2003 - 14:52 #8
Avatar billede janstump Nybegynder
25. december 2003 - 14:53 #9
Skal selv til at prøve det nu....
Avatar billede janstump Nybegynder
25. december 2003 - 15:21 #10
Smader den skod printer.......

Sådan nu har jeg det meget bedre....