Avatar billede olberd Nybegynder
24. august 2000 - 22:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dele inetforbindelsen retfærdigt/lige ud til et netværk

Jeg leder efter et program eller noget jeg kan bruge til at dele min internetforbindelse på en fornuftig måde..

Problemet er, hvis en bruger sidder og spiller over internettet mens en anden sidder og downloader eller bare surfer. Så begynder det at lagge for den spilleglade.
Avatar billede lcc Nybegynder
24. august 2000 - 22:44 #1
Prøv Wingate, som du kan downloade og læse mere om på www.wingate.com
Avatar billede hanno Nybegynder
24. august 2000 - 22:56 #2
Skal det styre, prøv MS ISA Server.... (Nu ved jeg ikke hvor mange brugere der skal på !)

http://www.microsoft.com/isaserver

Den er i BETA lige nu, men er for sej...

\\\\Hanno
Avatar billede steffen Nybegynder
24. august 2000 - 23:03 #3
Jeg lytter lige med.

Ordet er \"traffic shaping\", men det er sgu svært nok at gøre bare i linux, så I windows .. uhauha
Avatar billede z_master Nybegynder
25. august 2000 - 00:59 #4
Jeg har selv ledt efter et program, som kunne gøre som du siger. Det eneste jeg jeg fandt til FreeBSD var noget, som kunne minde om det, men det var ikke lige det letteste og da jeg fandt ud af at det ikke hakkede med en ADSL forbindelse, mens man spillede så gjorde det ikke noget..
Jeg har en 512/128 og jeg har siddet og spillet CS med en ping på 150 på Jubii, mens min lillebror downloadede med 58 Kb/s ud af MAX 64 kb/s.

Det eneste jeg har fundet til Windows, som minder om noget som du vil have er Sygate Access server, mener... I denne kan du sige at FTP kun må tage så meget fra 1-10 og HTTP må tage så meget o.s.v. Dog prøvede jeg denne på et IDSN modem og det kunne ikke betale sig.  www.sybergen.dk
Jeg havde givet Counter-strike MAX, mens jeg havde givet ALT andet mindst. I counter-strike havde jeg kun en ping på 300, mens min lillebror surfede.. Dog tog det 5 minutter for hver side at komme frem. plus denne holder ikke øje med om der er nogle på eller ej. Den deler det bare OP. sådan.
Avatar billede kagearm Nybegynder
25. august 2000 - 13:49 #5
har du prøvet winroute??

den kan downloades på www.download.com

\\\\kasper
Avatar billede olberd Nybegynder
26. august 2000 - 00:03 #6
til blandt andet steffen:

Hvem har sagt at det SKAL være til windows ?

Faktisk var det lidt af en fejl fra min side at glemme det, men jeg ville faktisk foretrække en løsning til Linux..
Avatar billede steffen Nybegynder
26. august 2000 - 10:54 #7
Det var bare en antagelse faktisk :-)

Men altså, til linux er det CBQ og SHAPER, og til windows er det den nye ISA server - den ser faktisk rigtigt lovende ud. Hvis jeg selv skulle sætte sådan en løsning op ville jeg prøve den først i øjeblikket.
Avatar billede olberd Nybegynder
26. august 2000 - 14:41 #8
Nu er det desværre en lille skod computer der skal agere internet server, så jeg tror ikke windows vil være så forfærdelig glad for blive installeret for ikke at snakke om at blive startet op :-)

Følger CBQ og SHAPER med til Linux som standard ??

Hvis ikke, hvor kan jeg så hente dem ??
Avatar billede steffen Nybegynder
26. august 2000 - 15:57 #9
Nu er det som sagt ikke let - men hård hud og motivation bringer en et stykke:

http://freshmeat.net/search/?q=shaper
Avatar billede olberd Nybegynder
28. august 2000 - 08:30 #10
Har ikke lige haft mulighed for at afprøve programmerne endnu, men jeg formoder de virker (sådan bare nogenlunde) :-)