Avatar billede maybrittschultz Nybegynder
24. juli 2002 - 21:27 Der er 6 kommentarer

CD rom drev pludseligt væk

Jeg har købt en billig tidligere kontor-pc, en compaq deskpro. Har haft den et års tid, og den fungerer upåklageligt. Forleden installerede jeg først en MP3-afspillers softwareprogram, et program til rip og Dreamweaver. Uden at vide efter hvilket program er mit CD-rom drev pludselig væk......Jeg aner ikke hvad det er for et drev. Jeg har prøvet via enhedshåndtering, men der er ingen konflikter, jeg har søgt at tilføje ny hardware men heller ikke det er lykkedes. Det er som om det er forsvundet ud i den blå luft. Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg finder det, eller finder ud af om det ganske simpelt er brændt sammen - uden at åbne pc'en...?????
Avatar billede hottehans Nybegynder
24. juli 2002 - 21:58 #1
nej du er nødt til at åbne den og tjekke om kablerne sidder som de skal... hvis de gør det så prøv med et andet... så får du svar på om det er drevet den er gal med.
Avatar billede intel4004 Novice
25. juli 2002 - 00:18 #2
Det er muligt at softwaren du har installeret har oprettet en linie i config.sys og autoexec.bat. Denne linie loader en dos-driver til dine cdrom-drev som så forvirrer windows egen adgang til drevene(windows bruger sin helt egen driver)...

Du kan åbne config.sys først og kigge efter en linie hvor der enten står oakcdrom.sys eller noget med /D:CDROM01 eller tilsvarende.

Ved denne linie skriver REM plus et mellemrum foran. Gem config.sys og og åbn autoexec.bat. Her kigger du efter en linie der indeholder noget med mscdex eller mscdex.exe. Denne linie REM'er du på samme måde. Gem og genstart systemet og se om det ikke virker igen...

Bruger du 2000/XP vil dette ikke fungere.

Intel4004
Avatar billede maybrittschultz Nybegynder
29. august 2002 - 09:59 #3
jeg har netop windows 2000, så jeg skal finde en anden løsning
Avatar billede intel4004 Novice
29. august 2002 - 11:35 #4
Jamen så er du nok nødsaget til at åbne pc'en og tjekke om kablerne sidder som de skal.

Intel4004
Avatar billede maybrittschultz Nybegynder
15. januar 2003 - 07:37 #5
Jeg kan nu fortælle, at jeg har prøvet at installere en brænder. Uanset hvad, kunne vi ikke se den under mit styresystem som er Millennium. Hvis vi bootede pc'en op fra en win98 cd kunne vi godt. Jeg satte også en ny ekstra harddisk på, og den kunne sagtens ses under Millennium - det er KUN brænder/cd-rom der ikke kan ses. Ideer??
Alt sidder som det skal - og intet er åbenbart brændt af
Avatar billede maybrittschultz Nybegynder
25. september 2003 - 18:16 #6
Jeg kan fortælle - at jeg måtte reinstallere hele pivtøjet........øv :O)