Avatar billede Swift Praktikant
24. august 2000 - 11:57 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

256MB RAM - men hvad med pagefil ??

Jeg har 256MB RAM i mit system.

Med så meget ram burde man jo helt kunne slukke for swapfilen - men de gange jeg har forsøgt det kommer NT og advarer om at de ikke er nogen swapfil.

Hvordan skal man sætte swapfilens størrelse så det kører bedst(hurtigst) og med færrest fejlmeddelelser ??  ;-)
Avatar billede tof Nybegynder
24. august 2000 - 12:02 #1
Minimum swapfil NT accepterer er 2MB.
Hvis du sætter din swapfil både min. og max. til 312MB, laves den ved opstart, og du får ikke pauser hvor NT udvider filen.
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. august 2000 - 12:03 #2
NT anbefaler at swapfilen er 2xram størrelse og kører bedst med denne indstilling. Men 512mb swapfil er meget og du kan fint klare dig med 256mb. Men eldrig mindre end din ram. Det sløver NT for meget ned.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. august 2000 - 12:06 #3
Ja det er faktisk ganske skummelt som NT er programmeret, selv med 1GB ram, kræves der pagefile og den bruges...(tiltrods for at der næsten aldrig bruges over 256MB ram)
Avatar billede Swift Praktikant
24. august 2000 - 12:10 #4
Kunne man ikke gå ind i reg. databasen og sætte et kryds i \"Jeg gider sku slet ikke at have en swapfil\" - og så fremover bare få en fejlmeddelelse når rammen er fuld ?
På denne måde \"burde\" NT køre bedst...?
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. august 2000 - 12:16 #5
swift, jeg er bange for at det ikke kan lade sig gøre og i øvrigt at hvis du kunne, ville den fejlmeddelelse du får når rammen er fuld være det blå \"døds\" billede og ikke bare en almindelig: \"Out of memory, please add more ram and press any key to continue\" ;-)
Avatar billede devia Nybegynder
24. august 2000 - 23:06 #6
Med kun 256MB har du stadig brug for en swapfil, medmindre du kun spiller Freecell og skriver i Notepad =)  Jeg har selv 256MB i min arbejdsmaskine og det er IKKE nok. Maskinen ligger altid og vipper på et mem-usage omkring de 300MB

Selv med 4GB RAM på en IKKE Enterprise Edition er det påkrævet at have en Pagefile, trods det at NT\'s memorymap kun er 4GB. Men har man 4GB RAM kan man vist roligt sætte størrelsen til 2MB, medmindre man kører en Enterprise Edition selvfølgelig =)

For bedste performance skal du sætte min og max størrelsen på swapfilen til det samme. På den måde fragmenteres den ikke når NT resizer den efter behov. Med hensyn til størrelsen.. tja.. jeg vil anbefale x2.
Husk at hvis du ønsker at NT skal lave memorydumps i tilfælde af crash, SKAL swapfilen ligge på din system partition, altså samme partition som WINNT biblioteket.

Avatar billede sokristi Nybegynder
25. august 2000 - 10:38 #7
NT skal ALTID ha\' en swap fil. Den anvendes af NT, uanset om der gigavis af ledig RAM. Anbefalet størrelse er 1 1/2 til 2 gange RAM, undtagen i særlige tilfælde.