Avatar billede tyler Nybegynder
23. juli 2002 - 21:31 Der er 6 kommentarer

Problemer med CD-rom og brænder

Efter at have haft Plan Colombia virus'en virkede min brænder ikke længere - den kunne læse CD'er, men ikke skrive. Efter et stykke tid ophørte begge drev med at fungere. Dette var under Windows 2000. For nylig opgraderede jeg til Windows XP hvorefter begge drev igen kunne læse, men brænderen kunne stadig ikke skrive. I enhedshåndteringen er begge drev listet under "ukendt". Ved drevenes enhedsstatus står følgende meddelelse: "Windows kan ikke starte denne hardwareenhed, fordi enhedens konfigurationsoplysninger (i registreringsdatabasen) er mangelfulde eller beskadigede. (Kode 19)" Jeg har prøvet at fjerne og geninstallere enhederne under enhedshåndteringen, men uden effekt.
Hvad skal jeg gøre nu?
Avatar billede peet-49 Novice
23. juli 2002 - 21:35 #1
Du skal rense din registreringsdatabase, du kan downloade reg.cleaner og den er gratis, kan dog ikke huske linket.
Avatar billede resten Nybegynder
23. juli 2002 - 22:12 #2
Reg clean kan hentes her men om det hjælper tror jeg næppe.
http://www.netprosweb.com/utility_001.htm

Men jeg hælder mere til tanken i at problemmet er at du har opgarderet til win xp fra en tidliger version da xp er meget sart hvad det angår men ellers kan du prøve dette.

Prøv følgende. Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.
Avatar billede tyler Nybegynder
23. juli 2002 - 22:39 #3
Nu har jeg fjernet Upperfilters og Lowerfilters samt kørt RegClean. Begge drev kan nu læse cd'er, men brænderen kan stadig ikke skrive. Jeg forsøger at nedlæse en fil via. Windows XP's indbyggede brændeprogram, der blot fortæller mig, at der ikke er en CD i drevet, når en tom skive indsættes. Underligt nok vises begge drev i "denne computer" under "harddiskdrev", og ikke "Enheder til flytbare medier" som de burde. Før jeg installerede XP formaterede jeg computeren, så jeg kan ikke forstå at en fejl i registreringsdatabasen skulle have kunnet overleve?
Avatar billede tyler Nybegynder
23. juli 2002 - 22:40 #4
Kan Bios'en have taget skade, og ville det kunne skabe de nævnte problemer?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
23. juli 2002 - 22:58 #5
Jeg tvivler på problemet er i BIOS!

Hvad med at gå ind i filhåndtering og fjerne begge drev efter du har fundet de nyeste drivere til dine drev. Når begge drev er fjernet genstarter du og så skulle resten gerne gå som fod i hose :o)

Prøv at smide XP-CD'en i drevet og gør følgende:
start => kør => "sfc /scannow" (uden anførselstegn) og lad 'puteren tygge sig gennem det hele! Derved skulle evt. ødelagte filer blive erstattet med fungerende...

Hvis det ikke virker, så prøv at boote på XP-CD'en og lav en repair (svar nej til første spørgsmål om hvorvidt du vil reparere via genoprettelseskonsolen og svar ja anden gang du bliver spurgt)

Hvis det heller ikke virker, tror jeg en formatering er på sin plads! Få fat i Partition Magic og del din harddisk op; kopiér derefter alle vigtige dokumenter og programmer over på den anden partition og formatér den hvor XP ligge.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
23. juli 2002 - 23:00 #6
Men HVIS problemet ligger i BIOS, så prøv at se efter om dine komponenter bliver genkendt under opstart. Hvis ikke, så prøv at resette din BIOS, efter du har tjekket at alt sidder 100% rigtigt - altså ingen løse stik eller ting og sager, der ikke sidder helt fast/er trykket i bund...