Avatar billede garfield1 Nybegynder
23. august 2000 - 19:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

3 harddiske, 1PC\'er.

Er det muligt at tilslutte 3 harddiske til 1 PC\'er?

Og i såfald: hvordan?
Avatar billede driis Nybegynder
23. august 2000 - 19:51 #1
Yes; på de allerfleste bundkort har du 2 IDE porte, Primary og Secondary. På hver af de 2 porte kan sidde 2 harddiske (Master og Slave), som er forbundet via samme kabel. (Et standard IDE kabel har 3 stik, ét til at sætte på bundkortet og 2 til hver sin harddisk). Læg mærke til at CD-ROM drev sikkert også optager en plads, så uden udvidelse af PC\'en er der højst sandsynligt plads til netop 3 HD\'er.

Ovenstående er baseret på, at du har en \'standard\' PC\'er; der kan være enkelte modeller, der afviger fra reglen - men hvis der kun er mærke-hardware i maskinen kan du være sikker på, at du har 2 IDE porte.
Avatar billede kylling Nybegynder
23. august 2000 - 19:53 #2
Hej Garfield1

Jada......;-)

Du har 2 IDEporte på dit Motherboard. På hver port kan der sidde 2 enheder : Harddiske, eller CD-Romdrev.

Så 3 harddiske giver dig plads til et CD-Romdrev oven i hatten.
Den harddisk du booter op på (Dvs. den der indeholder styresytemet) skal sidde som primær master på IDE-kanal 1. Så kan du sætte endnu en på samme kanal. Men som slave! Og endnu en på IDE kanal 2. En som Master, og evt. et CD-Rom drev sat op som Slave. Om de skal sidde som Slave eller Master indstilles med jumperne på drevet.

Derefter kan du gå ind i BIOS´en og definere dem. Og derefter FDISK´e, og formatere dem så de er klar til brug !
Held & Lykke

Kylling
Avatar billede kylling Nybegynder
23. august 2000 - 19:54 #3
Øøøhh, Garfield!

Nu går vi naturligvis ud fra at det er IDE-diske vi taler om........og ikke SCSI ?!?!

Kylling
Avatar billede driis Nybegynder
23. august 2000 - 19:57 #4
... Hvis det er SCSI, og det er en nyere controller kan den sagtens håndtere 3 diske og flere. Min gamle Adaptec 50 pins ISA SCSI controller klarer snildt 7 eller 8 enheder.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. august 2000 - 20:36 #5
>> driis jeg vil da skyde på at du holder fast i de 7 enheder, da en 50pins SCSI controller har et total på 8 ID\'s fra 0 til og med 7, hvor ID 7 altid er controlleren selv :o)
Og ellers er der jo de nyere der håndterer op til 15 devices pr. kanal :O)
Avatar billede driis Nybegynder
23. august 2000 - 21:28 #6
tigerdyr>> Nå, ja; jeg kunne ikke lige helt huske, hvordan det var
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
23. august 2000 - 23:07 #7
:o))
Jeg regnede også med at det var noget i den stil, du plejer jo at have ret godt styr på tingene.
Avatar billede garfield1 Nybegynder
24. august 2000 - 12:26 #8
Tak for alle svarene. Nu kan jeg jo så prøve at tilslutte den 3. harddisk.