Avatar billede damnit Nybegynder
23. juli 2002 - 16:32 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

E-mail - Juridisk bindene??

Er en email kontrakt juridisk bindene?? Jeg vil gerne have et svar fra en som har 100p forstand på det, eller en kildeangivelse! Da det er vigtigt at det er korrekt!
Avatar billede flax Nybegynder
23. juli 2002 - 16:33 #1
www.copydan.dk

De har en spørg og svar sektion, jeg har tit fået gode svar på sådanne spørgsmål
Avatar billede a1a1 Novice
23. juli 2002 - 16:49 #2
Ja, email er juridisk bindende. Det ved jeg.

et ord er også juridisk bindende, men så er "problemet" at bevise hvad den anden har sagt.

Du skal vel også være sikker på at han har modtaget din email, for at "bevise" at du har kontaktet ham, hvis det er en email du har modtaget så er det bindende (hvis altså ikke det kan BEVISES at det er en anden der har sendt emailen (end den der "står" i mailen) )
Avatar billede a1a1 Novice
23. juli 2002 - 16:51 #3
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. juli 2002 - 17:14 #4
Nej en e-mail kan ikke betraktes som et juridisk dokument. Dette er ikke det samme som at det ikke er juridisk bindende. En e-mail er lige som en mundlig aftale, i teorien bindende, men svært at bevise, og da en e-mail ikke bevidseligt kan siges at være modtaget og ikke beviseligt kan siges at komme fra den der står på som afsender, vil en e-mail ikke blive betragtet som et juridisk dokument.

En snail mail er derimod et juridisk dokument. Hvis du og jeg laver en mundlig aftale og jeg bekræfter denne aftale med snailmail, vil vores aftale være juridisk bindende, hvis jeg over for en dommer kan sandsyneliggøre at jeg altid bekræfter mine aftaler pr snail mail, Det samme vil ikke være gældende hvis jeg havde bekræftet over e-mail
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. juli 2002 - 17:17 #5
Har lige læst A1 svar. Siger det samme som mit. Se venligst bordt fra mit svar (selvom det er korrekt det der står ;-))
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2002 - 12:41 #6
Ja! Ifølge aftaleloven så er både en mundtlig og en skriftlig aftale bindende. Så en email er bindende, hvis der medsendes eks. en pdf fil med aftalen i underskrevet stand. Et skriftligt tilsendt dokument er hellere ikke bindende før det er underskrevet. Desuden skal det kunne dokumenteres at der er den rigtige afsender.
Derfor er det altid en god idé, at få køberens underskrift på den indgået aftale.

Ved større aftale bør man være fysisk tilstede ved underskrivelsen af dokumenterne. Tænk bare på Thorsen sagen, hvor advokaterne ikke havde sikret sig at kontrahenten var fysisk til stede.

/per
Avatar billede hpg Nybegynder
24. juli 2002 - 12:54 #7
En aftale består af et tilbud og en accept.
Tilbud og accept kan både skriftligt og mundtligt.
Et tilbud fremsendt som e-mail er bindende for afsenderen, og
modtagerens accept indenfor den af tilbudsgiveren fastsatte frist
eller rimelig tid efter tilbudets modtagelse, vil efter aftalelovens
regler konstituere en aftale, der kan gøres gældende efter sit indhold.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2002 - 14:32 #8
Det er korrekt det hpg skriver, men en e-mail tælder lige som et mundtligt tilsagn og i en retsag kan det blive dit ord mod modpartens, her vil en e-mail ikke tælde mere end et ord. Konklutionen på ovenstående er derfor

e-mail er ikke et juridisk dokument, selv om aftaler er bindende, derfor skal man altid bekræfte alle aftaler med snailmail. Spørg enhver advokat, de gør det selv
Avatar billede damnit Nybegynder
30. juli 2002 - 11:30 #9
Takker for de mange svar...:)