Avatar billede ngr Praktikant
18. juli 2002 - 00:41 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Langsomt Windows

For et par uger siden formatterede jeg min harddisk og installerede XP, engelsk udgave. Det gik også fint indtil for et par dage siden, men nu går alt UENDELIGT langsomt.
Hvad fanden kan der være galt.
Jeg har installeret Norton Antivirus og har scannet alt.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. juli 2002 - 00:42 #1
prøv at disable antivirus'en!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 00:46 #2
prøv at lave en systemgendannelse
Start>Programmer>Tilbehør>Systemværktøjer>Systemgendannelse

Du må selv oversætte

Har du husket at sætte cachen til Enabled i bios?
Avatar billede ngr Praktikant
18. juli 2002 - 00:46 #3
og så køre helt ubeskyttet?
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. juli 2002 - 01:09 #4
Luk kazaa, virusscanner, counter-strike og hvad du nu ellers har kørende! :)

Ellers findes der en masse små tweaks, men så stor indflydelse har de heller ikke! ;)
Avatar billede e.p. Nybegynder
18. juli 2002 - 01:09 #5
Du kan evt. tweake win xp http://www.wintip.dk/xp/tweaks/index.htm
Avatar billede e.p. Nybegynder
18. juli 2002 - 01:16 #6
Dette tip: http://www.supportweb.dk/support/vis_tip.asp?id=354 kunne være årsagen ??
Avatar billede ngr Praktikant
18. juli 2002 - 01:29 #7
Det hjalp at gendanne, så jeg skipper de mere tekniske løsninger.
Jeg forstår bare ikke hvorfor det hjalp, for jeg har ikke installeret noget fornylig.
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. juli 2002 - 01:41 #8
Man skal holde sig fra det der Windows SB! :)
Avatar billede e.p. Nybegynder
18. juli 2002 - 02:05 #9
windows sb ??
Mener du xp ??
Avatar billede ngr Praktikant
18. juli 2002 - 02:06 #10
Det har jeg ment indtil for 14 dage siden, hvor 98 var ved at drive mig til vanvid og jeg til enhver tid havde dræbt Bill Gates hvis jeg havde haft chancen. Men hvis XP opfører sig som det hidtil har gjort, så er jeg nu meget godt tilfreds.
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. juli 2002 - 02:16 #11
XP = eXPlosive = SprængBar = SB
Windows SB!
Avatar billede e.p. Nybegynder
18. juli 2002 - 02:22 #12
xp er meget bedre og er en videreudvikling af Windows 2000..... alene det borger for stabilitet. I forhold til Windows 9x/Me vil programmer/applikationer ikke rive Windows med ned hvis de laver fejl. I Win2000 og XP får man blot besked om at det program der har lavet fejl (begået ulovlig handling osv.) vil blive lukket. Der er ingen tvivl om at det er mere stabilt end Windows 98/Me. I Windows XP er der (ligesom i Win2000) heller ikke nogen ressource grænse, som jo er Win9x og Me's achilleshæl. Med XP er det muligt at have NTFS filsystem hvilket er bedre end FAT og FAT32. Det er mere sikkert og kan håndterer rigtigt store drev (partioner) og filer. Nogle påstår NTFS er hurtigere end FAT32 - andre det modsatte.

Windows XP er hurtigere end forgængerne. Især ved opstart og førstegangsstart af programmer (altså inden de er gemt i hukommelsen) er Windows XP hurtigere. I Windows XP er der mere programkode der skal indlæses og den grafiske brugerflade er blevet lidt "tungere", men Microsoft har til gengæld optimeret XP så der ikke kræves så mange I/O oprationer. Det betyder på almindelig dansk at der ikke skal læses og skrives så meget til og fra harddisken. Det kan også høres under opstarten - harddisken giver mindre lyd af sig end når f.eks. Windows 2000 startes op. Windows XP tilpasser brugerfladen i forhold til computerens formåen (RAM, grafikkort). For at gøre det hele lidt mere smidigt vil XP udfører en slags minidefragmentation hver tredje dag. Dette gøres når computeren står i "tomgang". Windows XP skal så at sige "køres til".

http://www.wintip.dk/xp/artikler/intro.htm
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. juli 2002 - 02:53 #13
Der er flere grunde til at jeg holder mig fra XP:

1. Den fylder meget!
2. Windows Media Player 7 (umulig at blive HELT fri for)
3. Er mere krævende med RAM og CPU end Win98 SE (som er hvad jeg kører PT)
4. Der er for mange dummy ting der skal slås fra før du kan lave ret meget.
5. Command (cmd for dem med Win2k)
6. Man (jeg) føler det er XP der har komandoen og ikke mig selv...

Der er sikkert flere, men det er ved at være sent så gider ikke skrive flere...
Avatar billede binderup Nybegynder
18. juli 2002 - 09:23 #14
Der er flere grunde til at jeg holder af XP.

1. det er hamrende stabilt - hvis man ikke piller for meget med beta drivere, og hvis man lader være med at overclocke for meget (og hvem gider det i dag med billige priser på CPU og RAM?)

2. meget af den funktionalitet som windows brugere har været misundelige på unix brugere over er ved at finde vej OS'et (der er dog et stykke vej endnu).

3. moderne kerne til OS'et, som dog alligevel lader dig bruge mange gamle programmer (jeg har faktisk ikke set et program jeg ikke har kunnet køre endnu).

4. systemrestore - har virkelig reddet mig de gange hvor jeg har rodet mig ud i noget lort på maskinen. XP har også mindsket antallet af support opkald fra min far da han nu har overkommet sin frygt for at prøve sig frem - går det galt har han jo system restore.

5. på systemer med tilpas mængde ram (256+) der har XP en meget bedre håndtering af ledig hukommelse end tidligere versioner af XP.

6. remotedesktop/remote assistance (se punkt 4 - far faktor).

7. boot tid.
.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 10:06 #15
så lægger jeg lige et svar ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 10:10 #16
jeg kan iøvrigt helt sige god for binderup's synspunkter, systemgendannelse har reddet mig i mange tilfælde.

Windows Media Player 7 kan sikkert fjernes i Registry eller under policies
Avatar billede hermandsen Juniormester
18. juli 2002 - 13:00 #17
Jaaaah, Windows Media Player 7 kan [sikkert] fjernes... That's the problem... Hvorfor lader MS os ikke selv bestemme hvad vi vil fjerne og hvad vi vil beholde? Jeg forstår heller ikke helt hvorfor MS behøver at lave en nedgradering af deres media-player... WMP 6.4 er stadig den bedste, hurtigste og mindst krævende...

Det med systemgendannelse... Okay, det er da smart, men ærlig talt, så tror jeg det er fordi i ikke ved hvad i roder med når i kigger jer omkring... Når jeg sletter noget, så er det slettet, og jeg er ikke det mindste i tvivl om at det skulle ha' været slettet... Min papirkurv findes faktisk ikke på skrivebordet mere! :)

Med hensyn til stabilitet, så kan jeg da fortælle at min bærbar med Win98 SE har kørt ca. 78 timer (ved jeg med et program jeg har lavet der ser hvor mange milisekunder window har kørt), og den blev kun genstartet fordi jeg skulle installere noget der krævede genstart...

Jeg kan heller ikke lide det fact at WinXP fylder så meget som den nu gør... 1 GB er meget for min bærbar der kun har 6 GB harddisk... Min windows installation fylder kun det halve...

Til sidst vil jeg sige at jeg udemærket kan se fordelene i XP, men for mig tror jeg bare ikke at de ville være så mange og så gode... :)
Avatar billede binderup Nybegynder
18. juli 2002 - 14:11 #18
"Det med systemgendannelse... Okay, det er da smart, men ærlig talt, så tror jeg det er fordi i ikke ved hvad i roder med når i kigger jer omkring... Når jeg sletter noget, så er det slettet, og jeg er ikke det mindste i tvivl om at det skulle ha' været slettet... Min papirkurv findes faktisk ikke på skrivebordet mere! :)"

lad mig gætte du tager heller ikke backups...

"Med hensyn til stabilitet, så kan jeg da fortælle at min bærbar med Win98 SE har kørt ca. 78 timer (ved jeg med et program jeg har lavet der ser hvor mange milisekunder window har kørt), og den blev kun genstartet fordi jeg skulle installere noget der krævede genstart...
"

Flot. Jeg har haft en Win2k maskine kørende i 120+ dage (=2880+ timer) (XP bygger på win2k kernen).
Den maskine blev kun genstartet pga. at jeg skulle flytte kontor.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 16:36 #19
min bliver kun lukket ned for at teste noget eller fordi et program genstarter den under installation, ellers kører den 24 timer i døgnet, det er rart at have en clean defragget maskine næste dag.
Avatar billede stephan_wagner Nybegynder
19. juli 2002 - 05:12 #20
ellers prøv at gå ned i start menuen og vælg run/kør og skriv msconfig, der kan du se hvad computeren starter
Avatar billede hermandsen Juniormester
19. juli 2002 - 17:40 #21
Nope, tager aldrig backup, hvilket jeg nok fortryder en dag... :)
Kører faktisk heller ikke med virusskanner! :)

"Rigtige mænd tager ikke backup, men det græder meget!" ;)
Avatar billede ngr Praktikant
23. april 2010 - 01:01 #22
.