Avatar billede onki Nybegynder
17. juli 2002 - 22:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Low noise blæser

Jeg vil lige starte med at sige, jeg har ikke en dyt forstand på blæsere, andet end der skal sættes strøm til den.

Hvilke oplysninger skal i bruge for at kunne anbefale mig, ikke larmende blæsere til:

CPU.
Strømforsyning.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juli 2002 - 22:45 #1
Hvad CPU har du???
Avatar billede snowsmurf Nybegynder
17. juli 2002 - 22:46 #2
Kommer helt an på hvad du forventer af low noise ??? hvadfor en proccessor har du? amd eller intel?!
Avatar billede onki Nybegynder
17. juli 2002 - 22:48 #3
AMD 800 Socket A (clocket til 900)
Avatar billede onki Nybegynder
17. juli 2002 - 22:50 #4
Af en low noise blæser forventer jeg, en blæser der ikke kan høres på 1,5M afstand.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juli 2002 - 22:59 #5
Så kan du bruge en ThermalTake Silent Viking.
Den larmer kun 21db,og den køler godt.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917
Det var til CPU'en
Til strømforsyningen kan du bruge en hvilken som helst 80mm blæser.
F.eks. denne: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724677891
Så bliver den da rimelig lydløs i de store blæsere.
Hvad med en evt. grafikkortblæser/chipsetblæser,har du sådan en?
De kan støje så man tror det er løgn:-(
Avatar billede rs2000 Nybegynder
17. juli 2002 - 23:02 #6
Du kan også kigge her: http://www.studiedata.dk/
Hvis prisen er lige meget har de nogle helt vilde køler.
Avatar billede spt Nybegynder
17. juli 2002 - 23:50 #7
køb dog en temperaturstyret f.eks tol xp 2200 så du er sikker på at den kun i ekstreme tilfælde vil gå op på et højere rpm niveu
Avatar billede onki Nybegynder
17. juli 2002 - 23:52 #8
Prisen er da ikke en uvæsentlig faktor, men ok.

Der står noget om "CFM" Det ser ud til at være noget om luftmængden. Hvor meget skal dette tal, som minimum være ?
Avatar billede onki Nybegynder
17. juli 2002 - 23:53 #9
21db er dette tal lavt, eller almindeligt ?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
18. juli 2002 - 00:12 #10
21db er rimeligt lavt.
Det er næsten ikke mere end et køleskab der kører.
Det er en svag susen.
Du kan også godt få  ngle som er nede på 12-14db ved studiedata.
CFM er luftmængden,og jo mere jo bedre,men som regel også mere støj.
Så det er med,hvad de evt. anbefaler blæseren,til på siderne.
Hvis du køber en der er beregnet til en stor processor(18-2000mhz),så skulle den ikke få problemer med at køle din 900mhz.
Så kan den i princippet køre på halv kraft,som er = mindre støj.
Avatar billede onki Nybegynder
18. juli 2002 - 00:50 #11
Jeg takker for oplysningerne.