Avatar billede excoder Nybegynder
20. august 2000 - 23:03 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

CDR skiver

Er der en som ved hvor meget afgift der vil blive lagt på cd-r skiver efter den 1. Januar 2001, og er det kun i Dk, eller bliver det i hele EU at cd-r afgiften bliver indført ?

Avatar billede denboj Nybegynder
20. august 2000 - 23:14 #1
puha, det har jeg sgu ikke hørt noget om - fortæl fortæl - så skal der sgu hamstres
Avatar billede excoder Nybegynder
20. august 2000 - 23:19 #2
Jeg ved ikke andet end at jeg har /hørt/ at der kommer afgift på skiverne, da det skulle blive lovligt at kopiere musik cd\'er pr. 1 Januar.

Hvis det er mig som har opfattet dette forkert, så ret mig lige !
Avatar billede strych9 Praktikant
20. august 2000 - 23:33 #3
Lovligt at kopiere musik cd\'er??? Det tvivler jeg på. Til gengæld vil jeg ikke udelukke at musik/software branchen har presset en afgift igennem i stil med den der kom på kassettebånd i sin tid.
Ang hamstring så ved jeg ikke helt.. 99 min cd\'en til \"almindelige\" drev er udviklet og bliver vel markedsført næste år. DVD RW til menneskepriser kan heller ikke være langt ude i fremtiden... Jeg tror det er dumt at brænde inde med 500 cd\'er :)
Avatar billede denboj Nybegynder
20. august 2000 - 23:45 #4
hmm - den har de syltet godt hvis det er rigtigt. Men mon dog, mon dog
Avatar billede tommyv Nybegynder
20. august 2000 - 23:51 #5
Det *bliver* lovligt at kopiere musik cd\'ere efter den 1/1. Dog kun til eget brug...
Avatar billede gonsales Nybegynder
20. august 2000 - 23:54 #6
Det er rigtigt, at det pr. 1 januar bliver lovligt at kopiere digitalt, til eget forbrug.
Det sidste jeg har hørt er at afgiften bliver på 3,50 - 4,00 kr. pr. cd. Denne afgift findes allerede på cd\'er som er dedikeret til hi-fi udstyr.
Avatar billede blackout Nybegynder
20. august 2000 - 23:56 #7
strych9 >> Der står lidt om det her :

http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=7209
Avatar billede hviid Nybegynder
21. august 2000 - 00:34 #8
Danmark er det eneste eu-land, hvor digital kopiering stadig er forbudt (indtil 1.1.). Der bliver fra 1.1. lagt en afgift på blanke cd\'er svarende til den som allerede er på blanke videobånd. Provenuet for denne afgift går (vist nok) til Koda, som en slags kompensation. På videobånd er afgiften godt 15 kr., om det bliver ligeså meget på blanke cd\'er er vist ikke helt klart endnu, men de der mærkelige blanke audio-cd\'er man kan købe til at optage lyd på er faktisk allerede belagt med afgift.
Avatar billede excoder Nybegynder
23. august 2000 - 21:13 #9
Tak for jeres svar. Er der en som ved hvad inkøbsprisen pt. er på verbatim skiver ?

Jeg har indhentet nogle tilbud ved køb af et større parti skiver, men jeg synes ikke rabatten er ret stor.
Avatar billede driis Nybegynder
23. august 2000 - 21:33 #10
Du skal nok ikke regne med at kunne spare mere end 1-2 kr. skiven selv ved meget store partier.
Avatar billede hviid Nybegynder
23. august 2000 - 22:41 #11
Bilka har 25 stk.\"Mr. Platinium \" for 100 kr i denne uge. Det er godt nok kun 650 Mb, men ofte er det jo også nok, man får dem godt nok ikke i kasseter, men dem kan man altså også hurtigt få nok af, jeg er begyndt at købe sådan nogle plastikmapper i Føtex, hvor der kan være 24 cd\'er i, så fylder de ikke så meget.....
Avatar billede blackout Nybegynder
24. august 2000 - 00:55 #12
excoder >> Hvilke antal skal du bruge + hvilke pris har du fået?
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2000 - 01:31 #13
Jeg kan så til jeres oplysning sige at Bilka hundige har *UDSOLGT* af disse platinium skiver.
Men bilka Ishæj ligger kun små 5 km længre væk, der skulle de have nogle (det sagde de i hvert faldt til mig torsdag kl: 16:50)

MVH
Thomas Holby
Computer, bilka hundige
Avatar billede excoder Nybegynder
25. august 2000 - 05:05 #14
blackout -> der var ikke noget bestemt antal jeg skulle bruge, jeg ville undersøge hvor billigt skiverne kunne købes hvis der blev købt stort ind. Ved 1500 stk. kunne jeg købe Verbatim til 6.50.- stk. En anden forhandler kunne sælge 100 stk. for 698.-

Jeg havde håbet på 5.- stk. ved 1500 stk.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
05. september 2000 - 07:36 #15
Jeg har lidt dårlig erfaring med MR Platinium. Mit skiverne blive meget varme i mit DVD drev, og det har betydet at belægningen (label) har løsnet sig, og skiven var ulæselig. Jeg er gået over til skiver af mærket Medion fordi de næsten har \"spejlagtigt\" overflade..

Så bliver skiver varme i Jeres drev er MR Platinium nok ikke de bedste
Avatar billede hviid Nybegynder
16. september 2000 - 12:03 #16
blueyed1> Indtil nu har jeg ikke været uheldig med Mr. Platinium, men tak for advarslen anyway :-), \"siden sidst\" har jeg købt en rund boks med 25 Kodak 650 Mb (silver), dem har jeg i hvert fald kun gode erfaringer med - og så kostede den kun 150,- i Føtex. Dem jeg har haft bedst erfaringer med har i øvrigt helt klart været Kodak og Fuji, mens jeg har måttet kassere nogle Verbatium (eller hvad de hedder, de er helt hvide), der har også været nogle ukorrente mærker, som jeg af hensyn til injurielovgivningen, slet ikke vil skrive noget om, kun konstatere at som med alt andet kan det heller ikke betale sig at købe cd-r FOR billigt. :-). God week-end.