Avatar billede aspii Nybegynder
14. juli 2002 - 20:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Adgang til Linux server i andet domæne .. (HASTER!!)

Hej!

Jeg har endelig fået en Linux server sat op, som kører filserver.

Alt kørte i den skønneste orden, med mapning af netværksdrev til Linux serveren osv. ..

Men jeg kom til et kæmpe problem da jeg skulle til at tilrette min Backup!

Når jeg i Veritas Backup Exec 8.5 (på min Windows Small Business Server 4.5 (NT)), vil vælge drev og mapper som skal backes up, hænger Backup Exec når jeg vil browse mapper på Linux Serveren.

Linux Serveren kører i et domæne der hedder Samba (jeg formoder at det er default (?)), og resten af PC'erne samt Serveren (der kører med Backup Exec) kører i et domæne der hedder noget andet (lad os her kalde det "local" af anonyme årsager).

I Windows NT's egen backup program, kan man jo bare vælge de mappede drev (i vores tilfælde U: for Shares mappen på linux serveren), men de drev kan man ikke se i Backup Exec, og vi er derfor nødt til at vælge "Intire Network" og bladre ned til Samba domænet hvor Linux serveren ligger.

Men hvorfor hænger Backup Exec ved Linux Serveren?

Vi kan godt se at Linux Serveren er på Samba netvæket i Backup Exec, men vi kan ikke se den delte mapper.

Hvad kan man ellers gøre?

Jeg håber i kan hjælpe mig her!
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. juli 2002 - 16:29 #1
Hvorfor gør du ikke bare sådan at Samba serveren bliver en del af local domænet?
Avatar billede aspii Nybegynder
16. juli 2002 - 16:37 #2
Vil det hjælpe?

Jeg mener, skulle det forbedre muligheden for tilgang til Linux Serveren gennem Backup Exec, at den er en del af domænet, når den daglige tilgang til serveren fungerer fint, selv om den er på et andet domæne?
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. juli 2002 - 09:44 #3
Jeg ved det faktisk ikke.

Men prøv at smutte ind på http://support.veritas.com/ og ind i deres "Knowledge Base Search" og søg efter samba og linux .... der står nogle ting!
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 11:46 #4
Der har jeg været .. men de dokumenter de refererer til er hvis man har backup programmet liggende på Linux Serveren, eller backupdrevet, for den sags skyld.

Jeg har endnu ikke været i stand til at finde noget der kommer ind på hvis både drevet og programmet ligger på Windows NT Serveren. :(
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. juli 2002 - 12:09 #5
Har du prøvet med en Linux agent?
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 12:21 #6
Det jeg kan finde ang Linux Agent'en er at den skal installeres på linux serveren ..
.. men hvad skal den der, da der jo ikke skal ligge nogen backup-procedure på Linux serveren, men det hele skal køre fra den anden server.
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. juli 2002 - 12:35 #7
Ja, det hele skal køres på backup serveren ....

Men de forskellige Backup agenter er gode.. de kan give hurtigere hastighed, gøre at du kan tage backup af åbne filer. Exchange agenten gør at du kan tage backup af en Excahnge server imens den køre - SQL agenten gør at du kan tage backup af en SQL server imens den køre. Linux agenten gør at du kan tage backup af din Linux maskine.

Det er det agenterne er til for.

Jeg har dog ingen erfaring med at tage backup af en Linux maskine.
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 12:41 #8
Aha ..

Jeg må jo bare sætte mig lidt mere ind i denne linux agent, og få den til at køre ..

Du skal have rigtigt mange tak for din hjælp. :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. juli 2002 - 13:46 #9
Jamen, det var da så lidt.
Du siger bare til hvis der er andre spørgsmål ;-)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
17. juli 2002 - 13:48 #10
Det skal jeg nok Goulduck .. du plejer jo som regel at være med i de fleste af mine sp. ;)
Avatar billede mcp Nybegynder
27. september 2002 - 20:06 #11
Du kan gratis downloade og installere UNIX/LINUX agenten.
Det betyder intet at Backup Exec ikke er i samme domæne bare der
er en trust.

Nedenstående Link er direkte til download af Agenten og der er en installations vejledning med i pakken.

http://ftp.support.veritas.com/pub/support/products/Backup_Exec_for_WindowsNT/nls_agnt_241420.tar

MVH.
Four Leaf Support