Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:03 Der er 64 kommentarer

Hvordan installerer man linux?

Jeg ved (overhovedet) ikke ret meget om linux og kunne godt tænke mig at komme i gang med det ved siden af Win98. Altså vil jeg gerne dele min harddisk op som man jo nok skal og installere Linux.
Jeg har downloadet 3 .iso filer (redhat) og jeg vil gerne installerer linux fra harddisken. Jeg har ikke muglighed for at brænde iso'erne ned på cd'er og jeg vil egentlig også helst installere fra harddisken hvis det kan lade sig gøre.
Men hvordan helt præcist?
Jeg har læst et par engelske guides men jeg tror at jeg mangler lidt "dansk" hjælp.
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:05 #1
Stavefejlene er gratis ;)
Avatar billede zob Nybegynder
13. juli 2002 - 20:05 #2
Nej, jeg skal ha penge for dem ;)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:09 #3
:D
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:11 #4
Har du et svar på spørgsmålet zob?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:29 #5
Allerførst skal du ganske rigtigt have partitioneret din harddisk som det hedder. Har du prøvet det før? Man kan bruge f.eks. fdisk der er med i windows 98 eller partition magic.

Du kan godt bruge ISO-filerne uden at brænde dem på en CD
Avatar billede zob Nybegynder
13. juli 2002 - 20:33 #6
Nej, sorry.. har ikke et svar :D kommenterede bare din MEGA fun bemærkning!

hehe ;)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:37 #7
Nej jeg har ikke prøvet det før men jeg har læst et eller andet sted at der inden i .iso filerne findes et program der hedder FIPS som forfatteren anbefalede.. Jeg ved ikke hvad der er bedst...
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:38 #8
zob>> Jaja bare en dårlig vane ikke at tjekke for stavefejl... ;)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:48 #9
Kan ikke anbefale FIPS da det er meget svært at bruge, især hvis man ikke er inde i det med at partitionere.
Du har kun en harddisk eller hvad?
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:49 #10
Hmmm er alle gået helt til døde???
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:50 #11
Jep en harddisk...
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:51 #12
Du kan hente et program der hedder PARTED på følgende adresser:

http://mirrors.sunsite.dk/gnu/parted/bootdisk/partboot.img
http://mirrors.sunsite.dk/gnu/parted/bootdisk/partroot.img

Det fylder 2 disketter hvor du starter med at sætte boot disketten i og derefter sætter root disketten i når den beder om det.

Har du mulighed for at være online mens du partitionerer? Med en anden PC eller noget...
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:53 #13
Ok så jeg henter begge filer og putter dem på disketter?

Jeg tror godt at jeg kan låne den anden pc i huset imens
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:55 #14
Ok, så kan vi holde kontakten ved lige imens :)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 20:57 #15
Jepp... Downloader lige de filer.. Øhhh er det noget med at man skal køre scandisk og diskfragmentering først? Og hvor lang tid tager det ca.?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:57 #16
Btw. har du en win98 bootdisk? Ellers lav lige en :)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:58 #17
Har du haft problemer med bad clusters eller lignende skader på HD'en før?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 20:59 #18
Generelt er det en god idé at scandiske og defragge først, hvor lang tid det tager afhænger af hvor stor harddisken er og hvor meget der ligger på den.
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:00 #19
laver også lige en win98 startdisk også....
bad cluster? Hvad er det liiiige det er?
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:03 #20
hmmm windows siger at partboot.img er for stor til at være på disketten... Skal den kopieres fra dos eller sådan noget?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:06 #21
Cluster er svært at forklare, hmmm, en cluster er et område på harddisken der indeholder noget af den information man har gemt på disken.
Har du oplevet at filer ikke har kunnet læses af maskinen, eller at harddisken er kommet med en underlig knurrelyd nogle gange?

Og lige en ting til, hvor stor er din disk og hvor meget er der gemt på den?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:07 #22
Lige et øjeblik finder lige noget info
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:10 #23
Hvis du henter dette program skal lave disketterne for dig.

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwritewin-0.6.zip

img filer fungerer ligesom ISO filer og skal overføres til disketten på en anden måde en kopier.
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:11 #24
Emmmmmm jeg har for lang tid siden haft et (par) problem med en fil men det farsvandt vist igen.... Er ikke helt sikker men tror bare det var fordi et program brugte filen. Har også haft en virus der lavede nogle problemer med en fil men jeg fik den fjernet via dos... Knurrelyde har jeg kun haft lidt fra mit grafikkort ;) Min disk er på... 57,2 GB (siger windows) og jeg har brugt 26,2 og der skulle være 30,9 ledig
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:14 #25
er ved at lave disketterne med det program..
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:17 #26
Hvad mener du med "siger windows"? Er den i virkeligheden større?
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:17 #27
... Færdig... jeg sidder nu med en win diskette og to linux disketter (og 3 .iso filer ;) )
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:19 #28
Ej det er bare fordi at jeg har hørt at windows skriver størrelsen lidt forkert og at den måske er en MB større eller mindre hvis du spørger i dos..
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:20 #29
Jeg har selv lige defragget 2.9 GB det tog lang tid, men det afhænger også af hvor hurtig selve PC'en er.
Hvis du defragger først, er der mindre chance for at der går noget galt under ompartitioneringen. Jeg tænker her på at der skulle gå noget galt med din windows partition.
Hvornår har du defragget sidst?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:21 #30
Og er der noget vigtigt på din windowspartition der ABSOLUT ikke må gå tabt, eller er det ligemeget...
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:26 #31
Det er rimelig lang tid siden at jeg gjorde det sidst og ja det er faktisk lidt absolut vigtigt at der ikke sker nogen med win. partionen. Men hvor meget er det jeg må gøre efter at jeg har defragmeteret? Altså jeg må jo ikke skrive nyt på harddisken men der er jo lidt umugeligt men hvor meget kan jeg gøre uden at der bliver skrevet for meget på harddisken?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:27 #32
Lige når du har defragget lukker du maskinen ned og booter på disketterne du lige har lavet. Så er det et absolut minimum der bliver skrevet på disken. Kan du huske hvor lang tid det tog at defragge sidst?
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:28 #33
Jeg skal også lige sige at jeg har fået et problem de sidste par dage (uger) efter at jeg har fået mit nye grafikkort. Nogen gange efter at computeren har været slukket vil den ikke genkende mit grafikkort og skifter automatisk om til det inbyggede. Jeg skal derfor nogengange til at geninstallerer driverne til det nye grafikkort :(
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:30 #34
Der skulle ikke være nogle problemer i det, for hvis den skifter om til det indbyggede kan der stadig partitioneres. Og når det er gjort kan du skrive til disken ligeså tosset du vil, for så er det kritiske overstået :)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:31 #35
Emmmm jeg lod den faktisk stå mens jeg var på familiebesøg (hehe) så det har nok taget et par timer... Men nu er den jo vel også fyldt med alt muligt "bras" så det tager vel let en halv dag er jeg bange for... Men jeg ved det faktisk ikke
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:33 #36
Det er også min opfattelse. Hvor meget data er det der ikke må gå tabt, og har kan du tage en backup af det?

Lige af nysgerrighed, hvad er de andre harddiske døde af?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:33 #37
Hvis en kan genoplives til linux....
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:39 #38
Hvor meget data er det der ikke må gå tabt, og har kan du tage en backup af det?
>>Hehe hva mener du at det kan være at der lige ryger en tilfældig fil eller hvad? Og jeg kan nok ikke tage en backup af alle 26 GB...

hvad er de andre harddiske døde af?>>Hvad mener du?
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:40 #39
jeg har kun haft én harddisk
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:42 #40
Lige nu er alle filerne på din harddisk delt i småstykker og spredt ud over hele harddisken. Defragmentetingen samler de her stumper i den ene ende af harddisken og vi kan så pille ved det tomme område (næsten, den er aldrig 100%) uden at der er risiko for at der sker noget. Hvis vi giver os til at ompartitionere uden at defragge kan man risikere at miste en stump af en fil, og det er øv. Jeg har dog aldrig selv defragget før en ompartitionering...

De andre harddiske kan du få maskinen til at genkende dem? Jeg skriver og siger MASKINEN og ikke windows. For så kan man måske få fat i disken i linux...
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:43 #41
Når du starter din maskine op viser den en liste med drev den finder på det allerførste skærmbillede,  og det er her jeg er interesseret i om den evt. viser de andre drev???
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:44 #42
kan man defragmenterer fra dos? ligesom scandisk...
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:46 #43
Ikke med de programmer der følger med windows.
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:46 #44
Jeg tror ikke at den viser andre drev men jeg vil da lige tjekke så hæng lige på
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:47 #45
De skal være monteret i maskinen..., så hvis de ligger i skuffen gør den helt sikkert ikke ;)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:51 #46
Primary master ""en masse tal og bogstaver... Jeg tænker at det er min harddisk...""
Primary slave ""mit cd-rom drev""
Secondsry Master none
Secondary slave none
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:52 #47
Der er også kun monteret den ene harddisk i eller hvad?
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:52 #48
Emmm... Jeg tror at du har misforstået mig. Jeg har altid kun haft EN harddisk!
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 21:56 #49
Ok, jamen så har jeg misforstået dig ja :)

Videre i teksten. Har du besluttet om du vil defragmentere inden du ompartitionerer eller om du bare vil prøve at ompartitionere. (hvilket jeg som før nævnt har gjort flere gange uden problemer. Jeg kan dog ikke garantere 100% at du ikke får problemer bare fordi jeg ikke har haft det)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 22:00 #50
jeg tænke mig at sætte den til at defragmentere imorgen tidlig (eller i aften måske) og så partionere imorgen hvis du har tid til at hjælpe der :)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 22:04 #51
Jeg har ikke andre planer for imorgen :)

Har du et ICQ-nummer?
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 22:05 #52
Jeg vil da foreslå at du sætter den til det her i aften, du skal vel også sove på et tidspunkt ;)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 22:07 #53
jepp 133815610 skal lige finde ud af om jeg genere de andre i huset ved at lade computeren stå tændt om natten ellers må jeg jo sætte den igang imorgen ;)
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juli 2002 - 22:12 #54
>>bastian: Hvis du skal defragmentere i Win98, så gør det i "FEJLSIKRET" tilstand, se http://www.eksperten.dk/spm/229836
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
13. juli 2002 - 22:15 #55
der havde jeg også tænkt mig men ellers tak for tippet...
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juli 2002 - 22:16 #56
>>bastian/hyttemeier: Så tager det kun et par timer  (15Gb harddisk, ca. halvdelen i brug). Og hvis man trykker på "detaljer" har man et "steneren" show..  :))
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juli 2002 - 22:24 #57
>>bastian: Okay, men man kan aldrig vide.
  Selv har jeg nu tilføjet dette spm. til "foretrukne", er selv "linux-nysgerrig"....      :))
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juli 2002 - 23:47 #58
Lytter lige med. Har aldrig hørt om at man kan bruge iso-filerne uden at brænde dem ud først og er interesseret i fremgangsmåden.
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
13. juli 2002 - 23:59 #59
Jeps :) Aktionen genoptages når defragmenteringen er overstået :)
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
14. juli 2002 - 13:49 #60
colabund>> Min er jo på ca. 60 GB og indtil vidre er den 31% og hartkørt siden klokken 9.45 imorges så det tager jo nok lidt mere end et par timer...
tonnybrandt>> Jeg fandt ud af det i en eller anden guide på www.redhat.com meeeeeeen mit engelsk er ikke så godt så jeg fattede kun en trediedel af det ;) Men jeg glæder mig også til at "lære" framgangsmåden :))
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
14. juli 2002 - 13:53 #61
Sidste gang jeg defragmenterede på en anden computer med omkring halvdelen af pladsen fyldt op tog det 2 timer til 57% tror jeg og så tog den alt det ledige plads på 4 minutter!
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
14. juli 2002 - 23:23 #62
Det er nu 23.18 endnu ikke slut med defraggen.
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
15. juli 2002 - 09:38 #63
Men da jeg vågnede for en ca. times tid siden sprang jeg op af sengen. Hen til computeren. TADAAAA!!! Den er færdig med at defragge. Jeg venter bare på hyttemeier skal stå op :p
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
28. juli 2002 - 23:12 #64
Med nogen forsinkelse kommer her endnu et indlæg :)

I forbindelse med Red Hat 7.3 er der mulighed for at bruge ISO-filerne fra harddisken til installationen, uden at brænde dem først.
Det hele står beskrevet her
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/install-guide/s1-x86-starting.html
bedre end jeg vil kunne gøre det, så jeg henviser hertil.

Man kan også mounte isofilerne hvis man f.eks. ikke har andet end linux-on-a-disk og isofilerne på en partition på harddisken.
Det gøres ved først at lave en mappe man kan mounte dem i og så anvende følgede kommando:
"mount /dev/hdxx/din_iso-fil /mappen_du_lavede_før -t iso9660 -o loop"

På denne måde bliver isofilen læsbar som f.eks. en cd ville være det.

/Hyttemeier