Avatar billede rakj Nybegynder
18. august 2000 - 17:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fdisk på IBM 75GXP 30 GB

Jeg kan ikke lave FDisk igen på min nye harddisk. Når jeg forsøger skriver den \"fejl under læsning af drev. Hvis jeg sætter disken som slave kan jeg læse oplysningerne men ikke redigere i dem. Jeg har forsøgt i tre forskellige computere med det samme resultat.Er der nogle der kendskab til noget lignende, evt. for ATA100 harddiske, eller bare generelt.
Mvh. Rasmus
Avatar billede strych9 Praktikant
18. august 2000 - 18:32 #1
Low level formater den
Avatar billede rakj Nybegynder
18. august 2000 - 18:33 #2
og med det mener du fra bios eller hvad?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. august 2000 - 18:34 #3
og forresten.. nu har du vel husket at gå ind i bios og detecte harddisk? Ellers får du ikke f-disk\'et særlig meget
Avatar billede strych9 Praktikant
18. august 2000 - 18:36 #4
nogle bios indeholder util til at low-level formatere ja, ellers kig på den cd-rom med drivere og utils etc der fulgte med dit motherboard.
Avatar billede rakj Nybegynder
18. august 2000 - 18:38 #5
Punkt 1. Uddybende forklaring udbedes.

Punkt 2. Ja, på tre forskellige computere, bliver den funden men det virker som om at mbr er skrivebeskyttet.
Avatar billede rakj Nybegynder
18. august 2000 - 18:44 #6
Jeg mener ikke at mit bundkort A7V understøtter low-level format, men jeg prøver at tjekke min cd. Hvis det virker får du selvfølgelig dine point. Ellers andre gode råd når du er igang. jeg takker indtil videre.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. august 2000 - 18:47 #7
hmm tjah.. Hvis du har prøvet i 3 forskellige computere med det samme resultat så må vi jo konkludere at det er harddisken der er noget galt med, (HVIS altså der ikke tilfældigvis sidder samme harddisk controllere i alle de computere du har prøvet den i) og det eneste du kan gøre hjemmefra for at forsøge at rette sådan et problem er at low level formatere den. - Det vil sige skrive digitalt 0 ud over hele harddisken. Med en 30 GB harddisk kommer det til at tage nogle timer. Harddiske er for det meste low-level formaterede fra fabrikkens side, men en sjælden gang imellem ikke helt godt. Hvis det stadig ikke virker efter det så må du få den byttet hvor du har købt den.
Avatar billede rakj Nybegynder
18. august 2000 - 18:50 #8
Hvis det nu ikke virker har du dog fortjent dine point, så værsgo som tak for hjælpen. Jeg kontakter min forhandler. :o]
Avatar billede denboj Nybegynder
19. august 2000 - 01:30 #9
rakj// har samme problem med min 75 gxp - Så du må egentlig godt lige poste hvad du finder ud af hvis du gidder :-)
MVH Denboj
Avatar billede strych9 Praktikant
19. august 2000 - 13:57 #10
hmm 2 med det samme problem gør mig lidt mistænksom. Derfor har jeg undersøgt sagen og det lader til at f-disk ikke altid virker helt svedigt med ibm harddiske. Som et alternativ har ibm lavet deres eget tool som hedder DriveGuide.

Kig på denne URL og gå til downloads:
http://www.storage.ibm.com/hardsoft/diskdrdl/desk/ds75gxp.htm
Avatar billede denboj Nybegynder
19. august 2000 - 15:54 #11
Jeg siger ihvertilfælde tak - nu har jeg fået lavet mig en ibm startdiskette - så må vi se hvornår jeg næste gang formaterer