Avatar billede myself Nybegynder
05. juli 2002 - 09:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

opgradering af BIOS

Hej!!
er der nogen der kan hjælpe med at opgradere BIOS på asus A7M266??

jeg bruger:
Athlon XP 1800+
Hercules prophet 3
2x256MB DDR

(problem er at bundkortet ikke kan køre Athlon XP-cpu'er med standard-bios-driver, altså fryser den efter test af PCI under startop)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. juli 2002 - 09:53 #1
Avatar billede myself Nybegynder
05. juli 2002 - 10:09 #2
har prøvet at downloade BIOS 1005, det er en ZIP fil med en AWD fil indpakket. Den AWD fil har jeg lagt ud på diskette og sat i for derefter at starte op med den, men den læser ikke engang fra a-drevet. Er der en måde inde i BIOS man kan opdatere?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2002 - 10:09 #3
Læs det her:

http://www.asus.com.tw/inside/flash_mb.htm

BIOS til A7M266 version 1007:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/socka/amd760/a7m266/am261007.zip

BIOS til A7M266-D version 1006:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/socka/760mpx/a7m266-d/1006a7md.zip

Men du skal fandme være sikker på om det er et a7m266 eller et a7m266-D for ellers risikere du at maskinen ikke vil boote igen.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
05. juli 2002 - 10:11 #4
Har du kopieret AWD-filen over på en ren DOS boot diskette?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2002 - 10:11 #5
Du skal bruge AFLASH.EXE, det ligger på CD'en der fulgte med dit motherboard
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
05. juli 2002 - 10:12 #6
Hvis du fucker din BIOS har du et stort problem. Måske vil din PC ikke starte, eller den er langsom, crasher, etc.
Held og lykke :)
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
05. juli 2002 - 10:13 #7
Eller hent den nyeste version af aflash.exe
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2002 - 10:16 #8
Her er AFLASH:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/flash/aflash206.zip

Her er et windows program til opdatering af BIOS, det henter selv den seneste BIOS version og installere den:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/flash/asusupdt3.30.04.zip
Avatar billede hub Nybegynder
05. juli 2002 - 11:14 #9
Er du sikker på at du har identificeret problemet korrekt? Såvidt jeg kan se, er der en del fejlmuligheder bl.a RAM og PCI kort på netop dette board: http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7m266/faq.htm
Avatar billede lazac Nybegynder
05. juli 2002 - 11:57 #10
Har du husket at sætte pc'en til den rigtige boot-rækkefølge? Først floppy og så cd, harddisk eller netværk.
Hvis det er på plads, kan du følge anvisningen i "james t dk"'s 1. link.
Avatar billede myself Nybegynder
05. juli 2002 - 15:39 #11
ok hør her. Al den information jeg har fået indtil videre er afprøvet. Computeren når ikke til det sted hvor den skal boote, dvs. den fryser lige før den booter. Har prøvet flg.
Flere forskellige BIOS settings.
Taget al hardware ud og kørt udelukkende med bundkort og grfikkort.
Prøvet 3 forskellige grafikkort.
Prøvet de amle SDRAM som den kørte med før uden problemer.
-Den eneste mulighed jeg lige kan se er, at bundkortets standard BIOS-version køre med enten den amle athlon eller duron 400 MHz - 1 GHz+, altså skal den have en opdatering for at køre Athlon XP. Hvis jeg havde en duron/athlon cpu havde jeg prøvet med dem og odateret BIOS for derefter at køre Athlon XP igen ... men det har jeg ikke :-(

Jeg KAN bare ikke forstå at den da ikke kan boote så jeg kan opdatere... den er aldrig kommet et skridt videre end efter test af PCI devices.
HELP please
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2002 - 18:00 #12
Kan du heller ikke boote på en diskette???
Avatar billede myself Nybegynder
06. juli 2002 - 09:51 #13
james_t_dk >>>> nej, den fryser lie inden den skal boote, men jeg får en gammel 700 MHz athlon til at teste med på søndag ... håber det virker så
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2002 - 14:16 #14
Så er det nok ikke bios den er galt med!!! og hvis det er så burde den bippe en fejl, det burde den under alle omstændigheder.

Hvilken strømforsyning her du i?
Avatar billede myself Nybegynder
06. juli 2002 - 16:29 #15
det ved jeg ikke.. men du siger noget, fordi da jeg læste om kortet stod der noget om strømforsyning, men jeg regnede med at den passede fint da bundkortet er samme størrelse (lol), men det tjekker jeg lige så.
Avatar billede myself Nybegynder
06. juli 2002 - 16:45 #16
James_t_dk >>>> Jeg siger tak!!! nu har jeg bøvlet i så lang tid med det kort, og så sådan en dum fejl... Jeg er dog lidt overrasket over at den kræver så meget strøm... min gamle strømforsyning var på 125 Watt, det nye bundkort kræver 250-300 watt, tusind tak fordi du ville hænge på!
Avatar billede dom Nybegynder
26. april 2003 - 20:18 #17
Brug asus liveupdate den kan du finde på www.tweak.dk