01. juli 2002 - 15:43 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Template hjælpe text

Jeg vil lave en template som skal udfyldes af externe brugere i mange lande.
Den indeholder nogle faste styles(typografier) som skal anvendes. Nu vil jeg gerne lave den så den er let at anvende og forstå, så der skal være noget hjælpe text i den, der forklarer anvendelsen på en eller anden måde.
Er der nogen der har et genialt forslag til hvordan det kan gøres. det skal helst fremgå af sig selv når man åbner templaten hvad man skal.
Microsoft anvender at skrive vejledningen direkte i templaten, hvor så brugeren skal markere hjælpe teksten og udfylde( se deres std templates) men så forsvinder hjælpe teksten. jeg tænker på noget med en hjælpe knap direkte i teksten eller pop-up´s eller måske kan man lave de gule hjælpe tekster som noget "mouse-over". som i kan se ved jeg ikke rigtigt, men håber på at en eller anden sidder med en rigtig god ide.
01. juli 2002 - 15:45 #1
Jeg skal lige sige at jeg selvfølgelig giver point til alle der bidrager med "noget nyt" - også gerne mere komplette løsninger der måske kan anvendes delvis
Avatar billede benson Nybegynder
01. juli 2002 - 16:00 #2
Du kan bruge ControlTipText proporty på den label eller controlbox du vil skrive hjælpen til.

Så vises den når "mouse-over"
Avatar billede rvm Nybegynder
01. juli 2002 - 21:35 #3
Jeg forstår dit spørgsmål som om du ikke koder og ikke har dialogbokse, men "bare" almindelig tekst med typografier som du gerne vil hjælpe brugeren med at fylde ud...

Under disse forudsætninger ville jeg som i Words egne skabeloner skrive en tekst/vejledning, der hvor der skal stå noget tekst, men jeg ville også markere teksten og et kommentarfelt via Indsæt/kommentar og her i skrive den "blivende" vejledning. Kommentarfelter bliver i teksten markeret med gult, så der er ingen der er i tvivl om at der her sker et eller andet *S*
Brugeren ser kommentaren ved at føre musen hen over det gule felt.

Mvh

Richardt
Avatar billede benson Nybegynder
01. juli 2002 - 21:48 #4
rvm> Ja du har jo nok ret !! Jeg tænkte straks på at der var oprettet en form til at tages sig af indtastningen og vejledningerne, med en godkend knap tilsidt. !! Det er nok fordi jeg ikke bryder mig om de andre templates. Jeg vil som bruger have det så nemt som muligt !! ;-)

Dit forslag er i dette tilfælde også den løsning jeg ville vælge !
Avatar billede benson Nybegynder
01. juli 2002 - 21:49 #5
Det er ikke nemt at stave rigtig med DAD-"Soft dog" i ørerne. Håber det går ?
Avatar billede linnea Praktikant
03. juli 2002 - 13:36 #6
Måske du kunne overveje at bruge formularfelter. Ved indstillinger for de enkelte indtastningsfelter kan du vælge om der skal fremkomme en hjælpetekst i statuslinjen og/eller hjælp ved tryk på F1. Disse hjælpetekster er nogen, som du selv kan editere.
Avatar billede rvm Nybegynder
03. juli 2002 - 14:10 #7
Husk dog ved brug af formularfelter, at dokumentet skal være skrivebeskyttet - med alle de konsekvenser (positive og negative) det har...
Avatar billede linnea Praktikant
03. juli 2002 - 14:12 #8
Hvis man laver flere sektioner, kan man godt have dele af dokumentet, hvor der kan skrives fritekst, indsættes hyperlinks mv., selvom der er beskyttelse på for at få den øvrige formularfunktionalitet til at virke.
Avatar billede rvm Nybegynder
03. juli 2002 - 14:37 #9
Nemlig *S*
Avatar billede rvm Nybegynder
13. august 2002 - 22:16 #10
Har du fået det til at virke ?
Avatar billede rvm Nybegynder
22. august 2002 - 13:57 #11
Har du fået det til at virke ?
Avatar billede rvm Nybegynder
09. september 2002 - 14:23 #12
Har du fået det til at virke ?
15. januar 2003 - 08:58 #13
RVM> din løsning er brugbar, men vi har ikke valgt den. vi har valgt at give brugere manuel undervisning istedet for indbygning af hjælp. den kan dog måske bruges senere
linnea> desværre duer slet ikke i denne sammenhæng