Avatar billede heyday Nybegynder
29. juni 2002 - 22:08 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

Installation af Red Hat

Hej

Jeg downloadede de to filer til Red Hat igår.
enigma-i386-disc1.iso
enigma-i386-disc2.iso

Jeg har en brænder, men den er ikke installeret, hvorfor jeg gerne vil have installeret Linux uden brug af brænder - har fået at vide, det sagtens kan lade sig gøre, omend ikke det er mere besværligt. Det skal ligge på mig D-drev, da jeg stadig vil bibeholde Win98 på mit C-drev.

Nu håber jeg, der er nogle som har mod på at guide en Newbie igennem installationen + fortælle mig, cirka hvor lang tid denne tager.
Avatar billede frydin Nybegynder
29. juni 2002 - 22:16 #1
det kan du ikke (mener jeg) du skal brænde dem med www.nero.com så skal di ikke installer din bræner
Avatar billede heyday Nybegynder
29. juni 2002 - 22:21 #2
frydin -> Jeg har nu fået at vide det godt kan lade sig gøre :)
Avatar billede kwjkwj Nybegynder
29. juni 2002 - 23:29 #3
Jeg ved ikke, om det er muligt, at installere uden at brænde cd'erne. Men du kan vist nok få filerne ud af iso-filerne med programm ISO buster. Hvor du får det, skal jeg ikke kunne sige, men søg på www.google.com
Avatar billede abpdk Nybegynder
30. juni 2002 - 12:23 #4
Hvad med bare at hente en bootdisk fra nettet, og så installerer via FTP.
Avatar billede bromer Nybegynder
30. juni 2002 - 13:56 #5
Jeg ville klart også anbefale en bootdisk. Det er helt klart vejen frem. Det holder bare ikke, hvis man ikke har en hurtig internetforbindelse.
Avatar billede heyday Nybegynder
30. juni 2002 - 21:06 #6
Jeg har en hurtig forbindelse.

Er der en som kan forklare i detaljer samt give links til løsningen med en bootdisk.
Gerne en komplet guide, evt. bare kontakt mig via icq (tjek minisite)
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
30. juni 2002 - 22:59 #7
Hej.
Sider og leger lidt. Er der nogen der kan forklare mig hvad det er for en bootdisk i snakker om og hvad den bruges til.
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 00:48 #8
Jeg har desværre ingen erfaring med at installere redhat fra et image det ligger på en harddisk, men jeg har dog prøvet at foretage en FTP installation hvis det var nogen...godt :)

Det første du skal bruge er en bootdisk. Disse KAN hentes fra nettet, men du lærer sikkert mere ved selv at lave den. Jeg har fundet et par links frem fra en fornuftig FTP-server (dansk baseret) som du kan bruge til installationen;

ftp://ftp.dkuug.dk/thot4/redhat/linux/7.2/en/os/i386/

Det første du gør er, at hente det lille program der hedder "rawrite.exe" som ligger i folderen "dosutils". Derefter skal du bruge en image-fil som hedder "bootnet.img" og som ligger i folderen "images" (ret oplage hva'). Så ligger du image filen et sted du kan finde i din windows og kører rawrite. Det ber' om et diskette drev og en imagefil og så kører den eller fint.

Det eneste du skal nu er at smide disketten i og genstarte maskinen og så burde du være klar til FTP-installationen. Der kan til tider opstå yderligere komplikationer hvis du f.eks. har et mystisk (læs ukendt) netkort som Linux ikke kan finde osv., men kryds den bro når du kommer til den.

--------------------------------------------------------------
Hvis du ikke forstår hvad jeg siger, kan du eks.vis kikke her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/installredhat.html
--------------------------------------------------------------

Den eneste forskel på en FTP-installation og en almindelig cd-rom installation er at den henter pakkerne fra FTP-biblioteket istedet for fra cden. Der har visse ulemper, men samtidig også visse fordele.

Det gode er at du ikke behøver at skifte cder midt i installationen, hvilket er nødvendigt hvis du vælger en stor installation af RedHat 7.2 (enigma) så du kan sagtens gå fra computeren hvis du har en stabil internet-forbindelse. Til ulemperne hører at din internet-forbindelse med alt sandsynlighed ikke er lige så hurtig som dit cd-rom drev, så installationen vil tage en del længere tid. Dertil kommer at du muligvis (har ikke selv prøvet) skal starte forfra hvis forbindelsen ryger. Den afgørende faktor er som nævnt hastigheden på din forbindelse, så du kan selv regne ud hvor lang tid det vil tage. Min gamle P2-400 tog ca. 1-1½ timer om at installerer hele svineriet. Så har du det at sammenligne med.

Nu kan du jo lige prøve, hvis du har lyst, at køre FTP installationen for at se hvordan det går, og så kan du lige kommenterer hvis du stødder på nogle problemer.
Avatar billede heyday Nybegynder
01. juli 2002 - 14:24 #9
hej abpdk -> mange tak for dit svar. Vil straks prøve det. :) Kan det lade sig gøre hvis jeg ikke har to harddiske men blot har min harddisk delt op i to?
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 15:14 #10
Har lige prøvet hvad sagde abpdk, men løb ind i et problem eller to. Den beder i opstart om:

NFS server navn:

red hat-katalog:

                Hvad skal jeg skrive???
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 16:05 #11
Linux kan sagtens dele harddisk med Windows, eller et vilkårligt antal forskellige andre styresystemer for den sags skyld.

porstar222 (undskyld, men grimt navn!): Jeg kan have givet jeg den forkerte bootdisk, du burde have valget imellem FTP, HTTP og NFS.n Jeg tjekker lige.
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 16:18 #12
Nope, den er god nok. Hvis du følger min vejledning ovenfor og bruger BOOTNET.IMG får du en bootdisk, der efter valg af installations-/tastetur-sprog giver dig valget imellem NFS-image, FTP og HTTP.
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 16:31 #13
Ja ja det ved jeg godt. og derefter går jeg ind i NFS-image.

Er det ikke rigtigt?
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 16:40 #14
Tjaa, hvis du har NetworkFileSharing skal du være velkommen til at forsøge, men det har jeg ingen erfaring med.
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 16:46 #15
Ja ok.
Jeg må indrømme at jeg har ingen erfarenhed med linux eller FTP overhovedet. Jeg begyndte først at rode med det i går.

Jeg har altid holdt mig til windows. Men det kan ikke lide mig, så jeg har tænkt mig at skilles fra det.
Hvad er det så jeg skal?
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 16:48 #16
Det kan jeg ikke huske. Hvad skriver den?
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 19:44 #17
Hvis jeg går ind i FTP under instalationen ber den om:

FTP-stednavn:

Red hat-katalog:
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 21:47 #18
Så bare giv den addresen ovenfor.

ftp://ftp.dkuug.dk/thot4/redhat/linux/7.2/en/os/i386/
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 22:21 #19
Begge steder?
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 22:47 #20
Det er længe siden så det er svært at huske, men prøv med:

FTP-stednavn: ftp://ftp.dkuug.dk
RedHat-katalog: /thot4/redhat/linux/7.2/en/os/i386/
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juli 2002 - 22:49 #21
Eller...

FTP-stednavn: ftp.dkuug.dk
RedHat-katalog: /thot4/redhat/linux/7.2/en/os/i386
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 23:15 #22
Nej det gik ikke. Det den beder om er:

Navnet eller IP-nummeret på din FTP-server (FTP-stednavn)

Kataloget på serveren som indeholder red hat Linux til din arkitektur (Red hat-katalog)
Avatar billede heyday Nybegynder
01. juli 2002 - 23:25 #23
abpdk -> Er der nogen risiko ved FTP install? Det er fordi jeg har 3GB vigtige ting på min comp. som jeg ikke rigtig kan tage backup af desværre... ?
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
01. juli 2002 - 23:40 #24
Hvis du ikke har Linux i forvejen er der stor risiko, for så skal drevet om partisioneres.  Ellers ved JEG det ikke.
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 12:31 #25
heyday>> Det er rigtigt hvad han skriver. Hvis din Windows fylder hele disken, så skal den ompartitioneres. Afhængigt af hvor meget af RedHat du vil ha' ind skal du bruge ca. 1-2GB til selve styresystemet + den plads du eller skulle få brug for. Windows kan ikke "se" Linux, men Linux kan sagtens mounte (dvs. se og bruge) Windows 98's FAT32 partioner.

Hvis du kan finde en ekstra harddisk (2-3GB) ville det være den bedste løsning.

Hvis du med risiko mener viraer ol. så nej, så godt som i hvert fald. De fleste Linux FTP sites jeg kender til, er firma ejet.

Hvorfor forresten installerer 7.2 når 7.3 lige er kommet?
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 12:34 #26
pornstar222>> Det burde være noget i retning af hvad jeg skrev ovenfor, jeg kan bare ikke helt huske hvor meget der skal med af hver. Det er mere eller mindre bare et spørgsmål om at tage hele den FTP-url jeg skrev øverst, og dele den det rigtige sted.
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 14:20 #27
Skriv...:
FTP stednavn: ftp.dkuug.dk
RedHat folder: /thot4/redhat/linux/7.2/en/os/i386

Huske nu alle skråstregerne!
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 16:51 #28
abpdk -> Mange tak... Jeg mener om der er risiko for mine filer bliver slettet? Jeg har en harddisk på 14 GB - delt op i to på hver 7 GB...har ikke mulighed for ekstra harddisk....er der risiko for at dataerne bliver slettet?

læg venligst et svar - du fortjener nogle points :)
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 18:04 #29
Hvis du med "delt op i to" mener at du vil bruge den ene halvdel til Linux, så NEJ. Så længe du partitionerer den rigtigt med f.eks. DiskDruid, sker der ingen ting. Det er først hvis du kommer til at slette din Windows partition, at du kan få problemer.

Ved du hvordan du skal partitionere eller skal du lige ha' nogle pointere?
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 18:55 #30
abpdk -> Det ved jeg faktisk ikke kunne godt tænke mig en (grundig) vejledning :)
Avatar billede initializing Nybegynder
02. juli 2002 - 18:56 #31
En brænder skal ikke installeres :)
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 19:09 #32
intializing - øhhh har slet ingen brænder
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 19:25 #33
Jeg kan da godt lave en meget grundig vejledning hvis der er interresse, men det ville tage noget tid.
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 19:48 #34
okay....
kan du kontakte mig over icq/msn? i så fald kig på mit minisite
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 19:50 #35
Ikke fordi jeg er ude på noget skidt, men jeg foretrækker anonymitet. Jeg finder lige på noget.
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 19:58 #36
abpdk -> ICQ - her kan du sagtens være anonym, bare lad være med at udfylde nogle af brugerdataerne
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 19:59 #37
Ja, men jeg bruger den til at snakke med vennerne så der står stort set alt pånær mit CPR nummer :)
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 20:03 #38
ok...kan du ikke bare enten slette det/oprette ny bruger - det sidste er utrolig nemt
Avatar billede initializing Nybegynder
02. juli 2002 - 20:05 #39
"Jeg har en brænder, men den er ikke installeret"

men det er vel også lige meget :)
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 20:12 #40
Jeg er lige ved at lave nogle screendump som jeg så smidder på en hjemmeside. Der går lige nogle minutter endnu.
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 20:26 #41
Her er nogle screendumps, der kommer noget tekst løbende.
http://home1.stofanet.dk/abp/
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 20:41 #42
mange tak - super
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 21:00 #43
Nu er jeg kommet til partitioneringen, så kan du jo følge med.
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 21:17 #44
følger skam med :)
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 21:42 #45
Puuh, den var lang :)
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 21:49 #46
Du skal virkelig have mange mange tak for det du har hjulpet med...!

Det har været til stor nytte.
Hvis du får 20 point mere vil du så ikke tage et par  screenshots af selve linux? Når programmet er installeret: "skrivebordet" og noget andet haløj? :)
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 21:56 #47
Du behøver du skam ikke give mig flere point for, men det må lige vente til senrere. Hvad for noget andet halløj havde du tænkt dig?
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 21:59 #48
Jeg ved jo ikke hvordan linux ser ud, så det er lidt svært...men f.eks. der hvor man kan redigere i koden, nogle programmer :o)
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juli 2002 - 22:08 #49
Programmer er der nok af, men det der med at redigerer i koden har jeg ikke prøvet at rode med. Hvis det er kernen du tænker på, følger der en meget praktisk grafisk menu med, så det eneste du skal gøre er at vælge de ting du vil ha med, og så skrive et par kommandoer for at kompilerer.

Kik her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/kernelcompile.html
Avatar billede heyday Nybegynder
02. juli 2002 - 22:17 #50
ok...mange tak
Avatar billede heyday Nybegynder
03. juli 2002 - 08:05 #52
abpdk -> Mange tak, lige hvad jeg havde brug for :)
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
03. juli 2002 - 10:31 #53
Jeg har tænkt mig at brænde linux over på cd i stedet og har fundet to filer:

valhalla-srpms-disc1.iso
valhalla-srpms-disc2.iso

  Er de gode nok?
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
03. juli 2002 - 11:50 #54
Jeg har brændt dem over og de ser ud til at virke, men jeg skal bruge en boot diskette til at starte cden. Nogen der ved hvor de findes?
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. juli 2002 - 14:15 #55
Hvis gutterne ved RedHat ikke har lavet alt for meget om på tingene, burde de ligge samme sted. Altså rawrite ligger i "dosutils" og boot.img ligger i "images". Det er boot.img og ikke bootnet.img fordi du skal installerer "normalt" og ikke fra FTP.
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. juli 2002 - 14:18 #56