Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
29. juni 2002 - 12:20 Der er 34 kommentarer og
3 løsninger

Betaling på nettet!!

Er jeg virkelig den eneste i DK der mener det er yderst nødvendigt at kræve betaling for ydelser på nettet som eks. eksperten.dk gør for deres Pro udgave??

Det må da være muligt at se det ikke kan lade sig gøre at leve af banner-indtægter i forhold til hvad trafik, servere og udvikling koster.!!!

Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2002 - 12:21 #1
Ja jeg er ikke enig.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
29. juni 2002 - 12:22 #2
Er du så ikke venlig at forklare hvorfor!!!
Avatar billede nstenberg Nybegynder
29. juni 2002 - 12:23 #3
Som den liberale person jeg er, så synes jeg at det er en rigtig god idet at lave et eksperten pro. Det samme skete fx på IMDB hvor man lavede en IMDBPro.
Personligt er jeg dog ikke medlem af Exp Pro...

/ nikolaj
  www.thepusher.dk
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 12:25 #4
mikkel => hvad er udgifterne til E. ? webhosting og domaine... domaine er ca 150 kr om ÅRET... hosting er MAX 500kr/måneden...(tror jeg, nu har jeg ikke tjekket priserne på det webhotel E. bruger) altså MAX 550 kr om måneden... hvor mange gang 20kr/måneden er det ?27... hvis bare 27 bruger har E. Pro burde det løbe rundt, man skal ikke tjene penge på alt...

Dea_PG
Avatar billede annikadk Nybegynder
29. juni 2002 - 12:26 #5
næhh det er du ikke..
En af "problemerne" er at det tidl. har været gratis med ca. alt.
Sådan noget som aviserne ville jeg da heller ikke have noget imod et online-abb. (gider ikke alle de papirs-aviser) og det kommer da nok også snart på dem alle.

Det er dog nok sådan at man skal bruge en side meget og være glad for den for at gide at betale.
Men om et par år kan vi nok ikke bevæge os rundt uden at der aut. trækkes xx ører pr. side vi ser på nettet - selv små private sider ;)

Nej, ærligt så vil jeg mene at sider der giver mig meget (nyheder, Eksperten-agtige, Fyldepennen osv.. ) vil jeg godt støtte, for det koster $$ at have dem oppe.

Men med tiden kommer det som sagt nok "overalt", men i starten får de sider der starter med det nok lidt "tæv" da det jo var gratis før.
(og som nogle mener: vi betaler da for at have vores internet-forbindelse) - ja, men det hjælper jo ikke siderne!
Avatar billede nstenberg Nybegynder
29. juni 2002 - 12:26 #6
dea_pg>> Nu er der jo ikke noget galt i at tjene penge...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2002 - 12:28 #7
dea_pg => jeg mener at have hørt i et tidliger spm (prøver at finde det)
at de månedelige udgifter for at holde eksperten.dk er ca 3500kr ifl. Admin
Avatar billede s.b.a Nybegynder
29. juni 2002 - 12:28 #8
Er heller ikke enig..

Suran
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2002 - 12:29 #9
Hmmm det er jo noget med ens personlige holdning til tingene.

Enten laver man et kommercielt Website og kræver penge for ydelser eller man laver et gratis site, som er frit tilgængeligt for alle.
Denne snigende form hvor tingene først er gratis og så sidenhen koster knapper bryder jeg mig ikke om.
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 12:30 #10
nstenberg => næ, men man SKAL ikke tjene penge på alt... jeg sidder fx og laver(prøver at lave/er i gang med at lave) en Online FTP klient, så man ikke skal give penge for et FTP program...

se fx Linux... et "kick ass" styresystem, 100% gratis...
PHP: 100% gratis, det er det mest benyttede serverside sprog på nettet...
Apache, den mest benyttede webserver, 100% gratis...
OSV...

Dea_PG
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
29. juni 2002 - 12:31 #11
dea_pg >> Nu er det jo ikke lige muligt at have et site som eksperten.dk eller ligende kørende på et alm. web-hotel. Det kræver nok en server for sig og en del båndbredde hvis du ikke vil falde i søvn. Men ellers rigtigt det behøver ikke koste noget men folk vil jo have top-kvalli. gratis??
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
29. juni 2002 - 12:34 #12
schulze >> fuldstændig egning ikke noget luskeri men hvis man som her vil have adgang til alle funktioner koster det noget... det må da være ok??
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 12:35 #13
rkhdk => det dyreste webhotel hos webpartner (hvor E. er hosted) koster 3500kr/kvartal... og de har også server support, så der kan godt være at E. har verdens bedste servere, så det er nok ikke biligt... (man kan jo lade være med at købe verdens bedste  webhotel... det er jo "bare" E, ikke "whitehouse.gov" eller sådan noget...)

Tag ikke fejl af dette, jeg syntes E. er en alt for sej side... kan bare ikke lide det med at alt skal koste noget...
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
29. juni 2002 - 12:36 #14
dea_pg >> Jeg hjælper da også gerne folk med at stykke noget sammen i PHP eller gør det for dem, men jeg vil da ikke have økonomiske udgifter af det. Det er da lidt det samme??
Avatar billede jehat Nybegynder
29. juni 2002 - 12:37 #15
Der findes mange som er 100% imod betaling på Internet, men i visse tilfælde kan det altså være nødvendigt.

Problemet er nok, at mange firmaer overdriver det med betaling for services. Nogle firmaer kræver penge for selv de mest basale services, og dette er penge griskhed - til tider udnyttes det at f.eks. samlingspunkter har mange brugere, og disse brugere er afhængige af hinanden, hvis de altså fortsat vil snakke sammen. Dette lurer ejerne og begynder at kræve betaling for det, selvom omkostningerne for det ikke engang nærmer sig den pris som kræves.

Derimod er det iorden at firmaer tager penge for services/ydelser, som rent økonomisk ikke kan hænge sammen udelukkende på bannere/reklamer. Altså udvidede services. Dermed kan vi også få nogle bedre og mere stabile tjenester fremfor banner indtægter sætter et loft på hvad der er muligt.

/ Bjarni Norddahl
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2002 - 12:38 #16
dea_pg hvad lever du af? luft?

linux er jo ikke gratis (med mindre du SELV kan installere og konfigurere, (som man self. også skal med windows), men en linux nørd vil da også have 1500kr. i timen for at konfigurere en firewall (ligemeget om det er en "freeware" eller en betalt firewall)

:)
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2002 - 12:39 #17
-> jehat, ja :)
Avatar billede nstenberg Nybegynder
29. juni 2002 - 12:44 #18
dea_pg» En ting som faktisk ikke burde være gratis, er hyperlinking. JA! British Telecom har rent faktisk rettighederne til at linke fra en side til en anden, så i teorien kunne BT kræve lad os sige 10p hver gang en person klikkede på et link. Dette gør de dog heldigvis ikke.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
29. juni 2002 - 12:49 #19
jehat» Når du siger at nogle firmaer kræver penge for de mest basale services; tænker du så på teleselskabernes SMS-afgifter? :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 12:57 #20
a1 => Linux er gratis, det er service der koster...

MEN, der er OK at gøre så man har 0kr i udgifter... MEN, så burde E. også, hvis E. lige pludseligt begynder at have et STORT overskud, sænke priserne... jeg kan altså godt gå med til det, så længe det ikke er får at tjene MANGE penge på det...

Dea_PG
Avatar billede nstenberg Nybegynder
29. juni 2002 - 13:04 #21
dea_pg» Jeg kan altså ikke se hvorfor exp.pro gør dig så sur. Kan du ikke forklare os, hvad det er du har imod at man tjener penge via et website? Hvorfor skal man kun lige opnå break-even?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2002 - 13:05 #22
dea_pg => i dette spm. http://www.eksperten.dk/spm/123693 apollo69's kommentar kl 20:33 den 24/10-01

"
Hvad regner man med en sådan side vil indbringe?
Det koster jo små 2500,- 0m ugen at holde eksperten kørende.
"

men jeg ved ikke hvor meget de priser holder mere, men på det tidspunkt kostede ca 2500kr/ugen
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2002 - 13:06 #23
nstenberg>Kan du ikke forklare os, hvad det er du har imod at man tjener penge via et website?

Nok fordi at E. "lever" af de personer der svarer på spørgsmål herinde.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
29. juni 2002 - 13:10 #24
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan tjene penge på formidling af oplysninger - det er der flere virksomheder der lever af i real-life!!! hvad er der så galt med det på nettet?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2002 - 13:14 #25
mikkel_robin>Når oplysningerne stammer fra mig, synes jeg der i den grad er noget galt med det.
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 13:21 #26
nstenberg => E. lever ikke af at hjælpe folk, den lever af folk hjælper folk... den ligger bare "grund" til det, jeg kan ikke se grund til at den skal tjene penge på det...
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2002 - 13:29 #27
tjaaaa, det koster jo tid...
og tid er penge som joakim von and siger
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juni 2002 - 13:30 #28
dea_pg => jeg tvivler på at Admin & Co. tjener særlig meget på eksperten.dk Pro.

jeg vil gå ud fra at indtjeningen af Pro, går til vedligeholdelse af eksperten og forbedre den.
det kan da godt være at de få lidt mere i månedsløn ud af det, og hva' så!
jeg synes sgu at de har fortjenet det! at opbygge eksperten.dk på banner reklamer, betalt udgifter ud af egen lomme siden 1998.

Så min mening!
Admin & Co har da klart fortjent en lille bonus hver måned, som eksperten Pro giver dem! og jeg tror ikke det er særlig meget de får!
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2002 - 13:34 #29
rkhdk>Nu har Admin jo også andre indtægter end E.:
http://www.jfl.dk/
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2002 - 13:34 #30
Avatar billede praetorian Nybegynder
29. juni 2002 - 13:35 #31
Jeg gider principelt ikke betale noget for at bruge en side på nettet eller for den sags skyld glå på reklamer på firmaet side. Enten surfer jeg øjeblikkeligt videre eller også slaår jeg baere reklamerne fra i min firewall. Disse former for at dækkke sit "tab" synes jeg ikke hører nogle steder hjemme. kan godt forstår at folk bag E bare vil have dækket deres omkostninger og det er fair nok. Men hvad jeg ikke kan respekterer er når store firmaier smider reklamer ud over alle deres sider for a dække deres "tab" jamen har de ikke råd til at drive en siden uden reklame indtægter så synes jeg faktisk at de skal lukke siden permenanent.
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 14:23 #32
schulze => hvis du kigger på start siden står der "server support: www.techbiz.dk" og det er admin's eget firma... kan han ikke holde sin egne regel... man må ikke reklamere for andre sider... hæhæ (denne kommetar er for sjov, og skal bare vække undren...). og JA, det er godt du påpeger at Admin jo har andre kilder til penge...

Dea_PG
Avatar billede jehat Nybegynder
29. juni 2002 - 14:30 #33
nstenberg => Hehe nu nævnte jeg faktisk ikke CoolSMS, men jeg blev vidst luret alligevel ;)

Nej jeg mener ikke teleselskabernes SMS er en basal service som sådan. CoolSMS vil da også gerne betale teleselskaberne hvad der er rimeligt i forhold til reele udgifter + en smule indtægt til dem. Dette er på sin vis rimeligt nok vil jeg mene.
Men at de indfører en Interconnect afgift på 20 øre eks. moms er langt fra de reele omkostninger for dem og ikke rimeligt. Dette er hvad som har tvunget CoolSMS til at indføre delvist brugerbetaling. Så jeg mener nu CoolSMS's brugerbetaling er reel nok.

Når jeg siger nogle firmaer er penge griske, så tænker jeg specielt på *host*Dating*host* som reelt er en meget basal service! Enhver PHP/MySQL newbie vil være i stand til at lave det efter. Og deres mange brugere og derved meget trafik/server load holder ikke en meter. For nu må jeg påstå jeg godt ved en del om den slags, da CoolSMS har haft over dobbelt så mange brugere som dem, og det kunne vi køre fint + vi havde flere udgifter til bla. SMS beskeder og tekniske installationer de ikke behøvede.

/ Bjarni Norddahl
Avatar billede jehat Nybegynder
29. juni 2002 - 14:34 #34
praetorian => Kan godt være du hverken gider betale eller se på banner reklamer. Men husk på folk ikke lever af luft! Så hvis du slår banner reklamerne fra i din firewall og aldrig klikker på dem, så tvinger du netop samtlige sites til at indføre bruger betaling. Og ja firmaers hjemmesider skal være uden reklamer, men nu snakker vi altså om sites der tilbyder en service/ydelse. Dette koster nu engang penge i servere, båndbredde, arbejdskraft + at selve servicen naturligvis også kan indeholde en eller anden form for udgift for website indehaverne.

Så hvis du er imod brugerbetaling burde du nok overveje at støtte de sites du kan li' igennem deres reklamer.
Avatar billede 123test Nybegynder
29. juni 2002 - 17:56 #35
Det er "kejserens nye klæder" at kalde det for Eksperten Pro.

Jeg har længe gået og ventet på Pro-versionen, men det er simpelthen at gøre grin med folk at kalde de simple ekstra featurs for "Pro".
Det virker direkte latterligt at man kun kan gøre indlæg fra en uønsket person usynlige. Det forhindre ikke en fra børnehaven at ødelægge spørgsmålet fuldstændigt.

Det er OK, at man gerne vil have folk til at sponserer Eksperten, men så kan man sige det lige ud, i stedet for at kalde det noget så tåbeligt som "Pro".
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
14. juli 2002 - 12:01 #36
Tak for en god debat, jeg lukker
Avatar billede ducks Nybegynder
28. december 2003 - 06:35 #37
Lav noget folk bliver glade for, opret en konto og sig dem der vil støtte siden kan sætte et beløb ind. Tro mig, hvis folk er glade for siden støtter de den gerne.