Avatar billede par Nybegynder
26. juni 2002 - 16:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mine billeder krymper :-(

Jeg skal have et billede (19 cm bredt) sat ind i et andet billede (21 cm bredt), men uanset hvordan jeg gør det - placér eller copy/paste - krymper billedet til ca. halv størrelse.
Begge billeder er i samme opløsning osv., så hvordan hulen kan jeg så få det til at se ordentligt ud?

Pia
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. juni 2002 - 16:12 #1
fatter ikke noget af det du skriver.
Hvad program bruger du og hvad er det lige du skal have gjordt/gør ?
Avatar billede cdc Novice
26. juni 2002 - 16:15 #2
ligger begge billeder i samme dpi, umiddelbart virker det som om at det du har liggende ligger i f.eks 300 dpi, og det du paster ind ligger i f.eks 72 dpi ?

/cdc
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
26. juni 2002 - 16:23 #3
Som /cdc skriver har du garanteret forskellig dpi-indstilling.
F.eks. har 21 cm billedet en opløsning på 200 dpi, mens 19 cm billedet kun har en opløsnng på 100 dpi, derfor virker det som den "krymper" til det halve.
Løsning: lav 19 cm billedet om til samme dpi som 21 cm billedet!
Avatar billede par Nybegynder
26. juni 2002 - 16:24 #4
michael-k > Jeg bruger PhotoShop 6.0 - jeg skal have sat et billede ind, et billede der er 19 cm. bredt. Når jeg sætter det ind, er det så kun 9-10 cm. bredt.

/cdc > Som jeg skrev: Begge billeder er i samme opløsning (300 dpi.)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
26. juni 2002 - 16:29 #5
har du kontrolleret at begge billeder står i dpi, det kan tyde på at du har pixels/inch på den ene og pixels/cm på den anden.
Avatar billede par Nybegynder
26. juni 2002 - 16:55 #6
fotograf > Du har reddet min dag! Det var lige nøjagtigt det, der var galt.
Smider du et svar?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
26. juni 2002 - 17:10 #7
med glæde ... man kender det jo fra sine egne fejl !
Avatar billede motte Nybegynder
27. juni 2002 - 15:04 #8
Blot lidt ekstra info:

dpi = dots per inch
ppi = pixel per inch

Altså er den rigtige betegnelse ppi, så længe det foregår på skærmen!

Morten Thomsen
www.crom.dk