25. juni 2002 - 23:55 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Stiger eller flader trykket jo højrer man kommer op?

Hej,

Når man bevæger sig opad stiger eller flader trykket så?
Et link med noget argumation er et must.

/Casper www.enter-s.dk
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
25. juni 2002 - 23:56 #1
trykket falder da - linket må komme senere ;)
25. juni 2002 - 23:58 #2
Den holder jeg også på men jeg *skal* bruge et link som bekræfter det.
25. juni 2002 - 23:59 #3
flader  = Falder
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 00:00 #4
jeg har ikke et link, men måden du kan se det på at trykket falder, er taget ud fra hvis du dykker eksempelvis, så vil trykket stige jo længere du kommer ned. Derved opstår problemet med dybe dykninger, da man ikke kan holde til det.

mvh.
www.questis.dk
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:00 #5
Avatar billede loonz Nybegynder
26. juni 2002 - 00:01 #6
http://www.dykkermedicin.dk/Kompendium/dykning_og_astma.htm

Trykket stiger, når man dykker langt ned, ergo må det vel være omvendt når man stiger opad?
Avatar billede loonz Nybegynder
26. juni 2002 - 00:02 #7
Argh! Nåede ikke at opdatere :(
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
26. juni 2002 - 00:04 #8
prøv at stille spørgsmålet på http://www.ing.dk 's forum ... så kan du nok få svaret, og sikkert også en lang forklaring
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 00:07 #9
på :
http://www.sportslex.com/dk/c/7/vejr_i_bjergene.htm#Lufttrykændringer%20og%20vejrforudsigelse

nederst på siden kan du se en tabel med tryk i forskellige højder, som bekræfter mit tidligere svar
26. juni 2002 - 00:07 #10
Kan ikke finde noget forum der, men jeg kan da se de fleste er enige i mig med at trykket stiger.
26. juni 2002 - 00:09 #11
Tak
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:10 #12
ET point?! *hulkhulk* ;)
Avatar billede loonz Nybegynder
26. juni 2002 - 00:11 #13
Så ka du lære det Metal_Hansen ;)
takker for points :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. juni 2002 - 00:13 #14
jeg har arbejdet under storebælt med tunnelbyggeriet, der gik vi ud i borehovedet under tryk, for at reparere sliddele, det tryk vi gik under modsvarede det at dykke, da steg trykket, og når man tilsvarende stiger falder trykket, derfor skal man være påpasselig med at flyve det første døgn efter man har dykket, da en lurende dykkersyge (trykfaldssyge) kan komme frem ved at stige opad == faldende tryk.

Desværre kan jeg ikke komme med link, men kan huske det fra det kursus vi skulle bestå, før vi måtte "tørdykke"
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 00:13 #15
Håber at du kunne bruge de forslag til svar vi kom med, ellers ville et kig på dmi.dk nok gøre underværker.

takker for points
Avatar billede ice Nybegynder
26. juni 2002 - 10:26 #16
Rummet = 0 atm.
Vandoverflade 1 atm.
Under vandet 1-?? atm tryk
Avatar billede doc404 Novice
26. juni 2002 - 15:07 #17
Lufttrykket er "vægten af luftensøjlen over et emne" - så jo højere du kommer op, jo mindre luftsøjle er der og derfor falder trykket.

http://itg1.meteor.wisc.edu/wxwise/wxpilot/lesson1/lesson1bkgrnd.html