Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 00:01 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

konvertere grafik fra Mac til pc, HJÆLP.

Hejsa..
Mit problem ligger i at jeg gerne vil konvertere noget grafik lavet på en mac, til pc. (Jeg arbejder kun på pc, og kender intet til mac'en).
Den fil det hele handler om, har ingen .fil-endelse. Hedder bare 'file'!!!!
-Men jeg ved det er noget grafik.. -Har bare ingen anelse hvilket program det er lavet i på mac'en??

(Jeg har haft held med bare at omdøbe nogle andre filer til .eps, men med denne ene fil, som er den jeg skal bruge, virker det ikke!!!!!)

Er der nogen der kan hjælpe??
Findes der nogle konverteringsprogrammer jeg eventuelt ville kunne bruge??
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
25. juni 2002 - 00:02 #1
prøv at åbne den med Illutrator el Photshop!
Avatar billede fiskerendk Nybegynder
25. juni 2002 - 00:04 #2
har aldrig haft probs..
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 00:11 #3
Send filen til mig, så skal jeg se på det da jeg arbejder på Mac og sikkert kan se hvilken slags fil det er og så skrive fil endelsen så du kan bruge den på PC-en.
sup@tdcadsl.dk
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 00:14 #4
Grundlæggende regel mellem Mac og PC er blot at der skal være fil betegnelse på dokumenterne, så går det godt i de fleste tilfælde.
Dog kan tiff-er give problemer fra Mac til PC hvis de ikke er gemt som IBM-kompertible tiff-er.
Avatar billede oersted Novice
25. juni 2002 - 00:18 #5
jeg tror da vist kate k er lidt på den - kan du konvertere en, spe ?
Avatar billede oersted Novice
25. juni 2002 - 00:19 #6
=den
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 00:23 #7
Har ikke hørt fra kate k endnu. Men det lykkes for det meste så mon ikke :-)
Avatar billede stig69 Nybegynder
25. juni 2002 - 00:30 #8
Har du prøvet at give den fil-navnet .ai (Illustrator's eget format)?
Avatar billede iq-n Nybegynder
25. juni 2002 - 00:39 #9
det er fordi mac ikke altid bruger endelser. så det eneste du skal gøre er at åbne illutrator og åbne filen derinde
Avatar billede iq-n Nybegynder
25. juni 2002 - 00:41 #10
hvis du ombøber den skal du huske det både kan være en .eps eller en .ai fil så hav lige en sikkerhed kopi hvis du prøver det.
Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 00:57 #11
Nej, det er ikke lykkedes mig endnu..
Jeg prøver at sende 'spe' filen
Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 00:59 #12
Så er de sendt.. Jeg ved ikke hvilken en der er jeg skal bruge, da jeg jo ikke har set dem.. Der er 2 stk.
Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 01:06 #13
'spe'.. Er du der stadig??
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:08 #14
Det er et QuarkXPress dokument. Quark har fil betegnelsen .qxd
Har du selv QuarkXPress?
Jeg kan godt lave det om til en eps men så skal jeg bruge alle billederne der er brugt i dokumentet, mon ikke det er de andre filen du omtaler du godt kunne konvertere?
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:10 #15
Det der står rapport på er "bare" et tekst dokument med en rapport over hvilket billeder, skrifter, farver m.m seæve quark dokumentet indeholder.
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:10 #16
seæve=selve
Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 01:14 #17
Nej, jeg har ikke QuarkXPress.
Jo, der var et par andre filer, skal jeg også sende dem så??
Jeg ville være super glad, hvis du ville lave dem om til .eps.
-Og jo, det er de omtalte filer jeg har haft held med at åbne, da jeg døbte dem .eps

-Og ok til sidste kommentar..
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:20 #18
Skal du rette i det eller skal det blot sendes videre til trykkeren?
Hvis du blot skal aflevere det til tryk og ikke gøre noget ved det er det bedst bare at aflevere selve Quark dolument og til hørende filer=alle billederne hvoraf alle er eps bortset fra "baggrund_2" som er en tiff
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:26 #19
Har du også modtaget en mappe med fonte sammen med billederne og quark dokumentet?
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:27 #20
Dem skulle jeg også gerne bruge.
Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 01:30 #21
De skal egentlig bare printes, så jeg skal aflevere noget der kan åbnes på en pc'er.
-Og ok.. Jeg sender hele molivitten..
Avatar billede oersted Novice
25. juni 2002 - 01:35 #22
det begynder at ligne en chat :-)
.. .  .qxd kan jo åbnes i Indesign - men hvis der ikke skal redigeres i materialet er det jo ligegyldigt

/
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 01:41 #23
oersted>> Hvis det er et problem at stille de relevante spørgsmål her for at jeg kan hjælpe kate k, kan jeg godt nøjes med at skrive pr. mail til kate k, men da det plejer at være god skik her på eksperten at andre brugere kan se hvad løsningen er valgte jeg at skrive mine kommentar og spørgsmål her også.
Avatar billede oersted Novice
25. juni 2002 - 02:36 #24
nej, nej det var bare for sjov
Avatar billede kate_k Nybegynder
25. juni 2002 - 03:12 #25
tak for hjælpen..
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. juni 2002 - 05:27 #26
>spe> du kunne jo gemme den som EPS fra QXP til kate k.

-så kan kate k i det mindste se hvad hun sender til tryk og evt se om det er nemmere at samle det hele i Illustrator.

Blot en kommentar !
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 10:45 #27
aeblenet>> Hvis du læser alle indlægge vil du se at det netop er det jeg har gjort. Men får at kunne gøre det så epsen indeholder de fulde billededata og ikke kun skærmversionen skulle jeg bruge billederne.
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
25. juni 2002 - 11:29 #28
Du skal bare omdøbe dine filer med .ai hvis det er illustrator filer eller .eps hvis det er eps... mac laver ikke disse efternavne. Jeg arbejder selv på mac på min skole og med pc herhjemme så jeg ved det virker. ( Der  er ikke så mange problemer som folk tror)

Det virker også for det meste at åbne filen direkte fra programmet..

/Musse
Avatar billede spe Nybegynder
25. juni 2002 - 11:40 #29
musse>> Helt enig med dig i at hvis man overholder den grundlæggende regel om at give sine filer fil betegnelse på Mac-en så går det som reglen let nok. Dog kan der være problemer med skrifter også. I kate k´s tilfælde var det et quarkXpress dokument som blot skulle have endelsen .qxd.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
25. juni 2002 - 11:56 #30
spe> sorry. Det havde jeg overset . . .