Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:21 Der er 91 kommentarer og
1 løsning

100 point til den der hjælper mig

Jeg har lige lavet min nye computer. men da jeg så trykker på knappen vil den ikke starte.

power indikatoren blinker hurtigt en gang og så er der ellers ikke mere.

Jeg har tjekket stikkene flere gange men de sidder alle sammen rigtigt i (tror jeg).

Jeg blir nød til at have min computer klar til på mandag så hjælp mig og få 100point hvis dit råd hjælper
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:22 #1
1# sikker på at alle stik sidder som de skal?

2# er der overhovedet noget er start (blæsere)
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:24 #2
Jeg er rimelig sikker på at alle stik sidder som de skal
Der er ikke noget som helst der starter. (der sker ikke andet end at Power indikatoren blinker en enkelt gang
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:25 #3
hvad har du af hardware i den?
Avatar billede wanix Praktikant
21. juni 2002 - 21:26 #4
hvad er power indikatoren??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:27 #5
wanix => Power LED den lys diode er lyser når der er strøm på ;o)
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:27 #6
Geforce 3 ti200
Netkort
Harddisk (80gb)
Brænder
athlon 1700+ box
lydkort
diskettedrev
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:29 #7
kunne lyde lidt som det er reset og power knappen der er byttet rundt..

hvad sker der når du trykker på reset knappen?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:30 #8
ifølge manualen skulle de sidde rigtigt nok
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:31 #9
hvilket bundkort er det?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:31 #10
der sker intet hvis jeg trykker på reset knappen
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:32 #11
Abit KR7A-RAID
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:33 #12
Har du haft bundkortet ude af kabinettet? Blot en indskydelse
men måske sidder der noget og kortslutter bag bundkortet...

Intel4004
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:33 #13
oki..

pil dit netkort, brænder, Cdrom, harddisk, lydkort ud af bundkortet!

så der kun er CPU, Ram, og grafikkort i den.. prøv så er tænd!
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:34 #14
Jeg har selv sat bundkortet i så Ja jeg har haft det ude. men i tilfælde af at der er noget der kortslutter bagpå kan mine ting så være gået i stykker.

(Jeg går ind og ser om der er noget der kortslutter bagpå)
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:35 #15
Hvad har du tilsluttet? Alt? Måske skulle du prøve at
fjerne alt såsom harddiske, diskdrev og PCI kort...
Har du et andet skærmkort(ikke AGP) var dette også sagen...

Har du sat CPU settings korrekt?

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:36 #16
Kører CPU Blæseren...?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:37 #17
prøv også at checke det lille blanke batteri til bioskredsen, pil det ud et øjeblik og genindsæt det, start PC med minimum hardware.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:38 #18
Selv om jeg piller det haele ud sker stadig det samme
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 21:38 #19
Prøv at pille strømkablet ud af computeren i 1 minut, og sæt det i og så om den tænder. Den kan have fået en slags chock, og nogle nye power supply vil så ikke tænde igen før kablet har været taget ud af kassen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:38 #20
brug nylonafstandsstykker i stedet for skruer til at holde bundkortet fast.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:38 #21
Det er da en mulighed at noget er gået i stykker. Men
jeg finder alligevel meget usandsynlig - jeg er ikke ingeniør
men jeg tror bundkort mm. er meget intelligente bygget op,
måske med nogle kredsløb der sikrer andre ting...
Vi snakker sandsynligvis kun om få volt i disse kredsløb...
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:40 #22
sæt strøm på, pil kablet fra startkanppen af og kortslut de 2 små pinde hvor stikket fra startkanppen sad, der er ingen spænding af betydning, så du får ikke stød fra det.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:40 #23
Jeg har opdaget at det ikke kun er power led indikatoren der blinker men også reset indikatoren
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:42 #24
Reset indikatoren...? Er jeg gået glip af noget?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:45 #25
intet af det virker!!!! hjælp
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:45 #26
powerled skal lyse konstant, ellers vil jeg tro at din strømforsyning er delvis kortsluttet, derfor prøver den hele tiden at rejse spændingen.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:47 #27
Kan det være fordi jeg bruger et forkert power kabel. (jeg troede ellers ikke det havde nogen betydning)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:48 #28
Pil bundkortet ud, find den pose bundkortet var pakket ind i og læg bundkortet på et bord med den antistatiske pose imellem.

Sæt kun grafikkort, 1 ramblok, 1 harddisk og ikke mere, tilslut monitoren og kablet fra startkanppen samt evt. den lille højtaler der sidder i kabinettet. sæt strøm til og start den, se hav der sker på skærmen og hør om der kommer et eller flere beeps fra højtaleren.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:49 #29
Står CMOS Discharge Jumper i normal stilling?? Pins 1 og 2?
Side 2-13 i manualen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:49 #30
du skal selvfølgelig tilslutte kablet fra strømforsyningen til bundkort og harddisken.

Powerkablet?, mener du det fra lysnettet, det skal du ikke tænke på.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:51 #31
Jumperen sidder rigtigt
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 21:58 #32
Hmmm har du forsøgt at vende de små stik på ledningerne til kabinettet??
Der står udtrykkelig i manualen at disse skal vende rigtigt - ellers
vil der forekomme system fejl.

Bundkortet opfører sig som om CMOS fejler. Kørte CPU Blæseren?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:00 #33
hvilke ledninger mener du?

CPU blæseren kørte ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 22:04 #34
Det er din strømforsyning der er kortsluttet, derfor mit forslag om at lægge det på bordet.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:04 #35
Jeg mente Power LED ledning mm., alle dem til kabinettet.
De kan jo vende forkert.

Der er da noget helt galt. CPU Blæseren skulle da meget gerne køre.
Uanset om CPU'en arbejder på højtryk bliver den altså varm så snart
du tænder den. En Athlon XP må ikke køre uden kølning - slet ikke!
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:07 #36
Jeg vil mene at de alle sammen vender den rigtige vej. LED kablerne
er markeret med deres navne. disse navne vende alle sammen mod ramkredsene.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:10 #37
Fik du prøvet det jeg skrev tidligere ? De eksempler jeg har været ude for ligner dit, men det er selvfølgelig ikke sikkert det hjælper i dit tilfælde. Men der kom så mange indlæg samtidigt at du jo kunne have overset det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 22:11 #38
hvis PSU er delvis kortsluttet kommer spændingerne aldrig hvor det bliver kritisk for CPU!
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:12 #39
Jeg er evig og altid selv meget i tvivl når jeg sætter disse
ledninger i. Og det ender altid med at Power LED og IDE LED ikke
lyser - så er ned og vende dem...og det plejer gerne at virke...

Har du prøvet at benytte CMOS Discharge Jumperen?

Det kunne godt lyde som din PSU ikke har det alt for godt...
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:13 #40
Jeg har prøvet at pille strømkablet ud og det duede ikke.

PSUen er strømforsyningen ikke? hvis den er delvist kortsluttet kan den så fikses?
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:14 #41
Der står i manualen at bundkortet ikke kan bruge 64M x 4 ramchip på DDR modullerne...mon dette er fejlen?
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:15 #42
Hvor mange chips er der på dine DDR ram moduller? Og hvor store er de?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:15 #43
Hvad gør CMOS Discharge Jumperen?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:17 #44
jeg har en DDR ramblok på 512mb og hvis du med "chips" mener de sorte bokse på rammen så er der 16.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:17 #45
Den sletter de variable data i CMOS chippen. Du kortslutter strømmen til CMOS chippen et øjeblik...

Jeg er dog ikke sikker på at det har nogen effekt her...men ingen skade kan ske.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:19 #46
Det hjælper ikke at skifte jumperen
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 22:20 #47
prøv også at checke det lille blanke batteri til bioskredsen, pil det ud et øjeblik og genindsæt det, start PC med minimum hardware.

Troede jeg du havde prøvet!
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:21 #48
Hmmm du har muligvis fået DDR moduller med 64Mx4 chips. Hver chip må have 256Mbit hver. En 64Mx4 er bygget op af 4banker med hver 64Mbit = 256Mbit.

Er jeg helt galt på den retaxes?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 22:22 #49
nej, det kunne være en mulighed, at ramtypen er forkert.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:23 #50
256Mbit gange 16 er 4096Mbit. Del med 8 og du har i bytes = 512Mbytes.

Du skal muligvis have et DDR modul med kun 8 chips på (128Mx4 eller 64M x8).
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:24 #51
Min ramblok har ialt 16 chips. 8 på hver side af ramblokken.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:25 #52
Hmmmm ok...jeg kigger på side 2-8 i manualen. Der står det dog kun nævnt i forbindelse med et 1GB DDR-modul...den havde jeg overset.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:25 #53
jeg har prøvet at tage batteriaet ud
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:26 #54
Ja...så skal du muligvis have et enkelt sidet modul. Et 512MB DDR-modul med 8 chips på den ene side...
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:29 #55
hvad vil det sige?

Skal jeg have flere ram?
skal jeg levere mine nuværende ram tilbage?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:30 #56
Det hjælper ikke at tage batteriet ud hvis ikke strømkablet også fjernes imens. Det er ikke sådan at du har sat et nyt bundkort i en gammel æske og strømforsyningen ikke er stor nok ?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:32 #57
Nej, det hele er nyt
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:34 #58
Ja...strømforsyningen skal være 300Watt, men du skulle nu alligevel nok kunne køre det på en 250Watt...men ikke nødvendigvis.

Hvis det viser sig at være andet end PSU, så prøv og send dine ram tilbage og bed om et nyt modul med kun 8 chips på(ialt)...
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:37 #59
Når det hele er ny så se efter at cpu og køler er sat rigtigt. Tag det evt. ud og sæt det meget omhyggeligt i igen. Hvis dine ram ikke virker plejer skidtet at bibbe helt vildt :-) så jeg tro ikke det er skyld i at den ikke vil starte op.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:37 #60
Strømforsyningen er på 300watt

er der ikke størst sandsynlighed for at det er rammen den er gal med
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:40 #61
Hmmm muligvis. Men det står jo nævnt på side 2-8 i forbindelse med et 1GB modul. Måske er det kun relevant med et 1GB modul. Et 1GB modul ville også have hele 32chips...kræver nok lidt mere juice at få kontakt til.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:44 #62
Okay hvad er jeres råd.

Skal jeg bestille en ny strømforsyningen nye ram eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:45 #63
Næh ikke i første omgang. Prøv dette:

Når det hele er ny så se efter at cpu og køler er sat rigtigt. Tag det evt. ud og sæt det meget omhyggeligt i igen. Hvis dine ram ikke virker plejer skidtet at bibbe helt vildt :-) så jeg tro ikke det er skyld i at den ikke vil starte op
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:46 #64
Du skal ikke bestille noget. Man har da vel en bytte garanti indenfor de seneste 2 eller 3 uger efter købet. Du ringer bare og siger at din strømforsyning og dine ram er fejlkøbte. Jeg er sikker på at forhandleren vil forstå...
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:46 #65
Hvis du har sat højtaler til på bundkortet kan du undvære ram i maskinen og så bare høre nogle bip. Men der skal komme liv i maskinen. Så CPU og køling er nok første bud.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:47 #66
Ja...kommer der overhovedet noget lyd ud af pc-speakeren. Hvis ikke - så vend stikket på bundkortet.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:47 #67
oz1cbk => jeg har prøvet
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:52 #68
Nej der kommer ikke en lyd ud af maskinen

Intel4004 det lyder som om du kender bundkortet. kan det være SPEAKER stikket sidder forkert i? hvordan mener du det skal vendes?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:53 #69
Så bør du sætte dig med manualen og gå alle jumpere igennem at der ikke sidder en forkert. Det kan tage utrolig lang tid at finde sådan en fejl, så meget tålmodighed er altså nødvendig.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:54 #70
Det er ligemeget hvordan højtaler stikket vender, og der komemr ingen lyd før der kommer gang i den :-)
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 22:56 #71
JEG FATTER DET IKKE!!!!!!!!
hvad er der galt med min maskine?
Avatar billede intel4004 Novice
21. juni 2002 - 22:57 #72
Jeg sidder såmænd bare med et PDF dokument af manualen til bundkortet.

Ledningen til speakeren har rød og sort ledning ikke?

Jeg vil sige at den røde er plus, altså skal denne side på
pin 4. Dette skal tælles nede fra batteriet. Kig på bundkortet,
det skal stå et 1-tal ved pin nummer 1.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 22:59 #73
Ja det står ved dem allesammen, men de pipper lige tosset uanset hvordan stikket vender. Jeg har aldrig opdaget at det har været et problem og jeg har samlet mange efterhånden.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:00 #74
rød ledning sidder på pin nr.4
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:01 #75
Det er ikke sikkert der er noget ivejen med den, men det kan bare være at det driller. Normalt er der ingen problemer med at samle sådan en, men hvis det vil drille, så kan det være en kamp har jeg hørt rundt omkring. Du er ikke kommet til at knække cpu'en ? Der er ikke en revne i den, eller brækket noget af den.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:03 #76
En tanke slog mig. Pil grafikkort og ram ud og pil hd cd og sådan noget fra. Så det KUN er bundkort og CPU og så tænd. Hvad sker der så ?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:04 #77
Pil også diskettedrev fra
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:05 #78
Kontroller at stikket fra strømforsyningen er trykket HELT ned i bundkortet, uden at bruge vold. Der skal så konne et lille klik når det kommer ned på plads.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:10 #79
der sker ikke mere end før
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:12 #80
OKAY

jeg startede med at sætte min athlon 1700+ box processor ned i bunkortet. da jeg satte køleren på tog jeg beskyttelsestapen af hængte køleren fast i den side hen mod PCI soklerne og derefter hængte jeg den anden side på. herefter sluttede jeg stikket fra køleren til FAN1.

Så satte jeg ramklodsen i ved først at skubbe klipsene ud og derefter presse rammen ned til klipsene selv lukkede sig om ramblokken.

efter dette satte jeg bundkortetind i kabinettet og skruede det fast med 4 skruer. så satte jeg LED kablerne til og strøm. Hvad mangler jeg?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:13 #81
Hvis du har gjort som jeg har skrevet så er jeg bange for at enten strømforsyning, cpu eller bundkort er defekt. Har du mulighed for at låne en anden strømforsyning ? Det var nok den jeg ville prøve først. Men det kan lige så godt være en af de andre.
Avatar billede friiser Nybegynder
21. juni 2002 - 23:16 #82
lytter med....

~friiser~ http://www.radio-online.dk
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:16 #83
hvis cpu'en var defekt ville maskinen så også opføre sig sådan?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:18 #84
Den vil ihvertfald ikke starte og det er jo det problem du har. Bliver den varm når du har strøm på, eller rettere bliver køleren varm ?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:18 #85
nej
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:20 #86
Nej hvad ? Den bliver ikke varm, eller du kan ikke låne en strømforsyning :-) ?
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:21 #87
Den bliver ikke varm
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:23 #88
processoren skal bruge 300watt men jeg kan højst låne en 200watt (måske 250watt ikke helt sikker) vil dette så du
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2002 - 23:26 #89
Den er ikke god, men hvis du starter med ikke at have andet end modtherboard og cpu monteret så skulle den kunne opføre sig anderledes i retning af at dete virker. Du kan nok ikke koble det hele til. Hvis den ser ud til at virke med den strømforsyning, så prøv at sætte ram og grafikkort i og se om der er liv. Er det tilfældet skal du have byttet din strømforsyning.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 23:41 #90
min gamle strømforsyng kører på helt andre stik og dur dermed ikke.
jeg er efterhåmden ved at være træt.
Hvis nogen har noget og skrive så gør det hurtigt.
jeg tror jeg opretter et spørgsmål igen i morgen og måske vil jeg der få svar på mit problem
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2002 - 08:12 #91
Så husk at svare selv på dette og accepter det, inden du opretter et nyt. Der må jo kun været spørgsmål åbent om den samme ting.

Men der må være en af tingene der er defekt når der slet ikke er liv i den. Kører strøm, cpu og bundkort, så vil køleren køre rundt og den vil pippe over at der mangler andre ting, og når den ikke gør det så er et altså svært lige at finde den rigtige der ikke vil samarbejde, da man jo ikke lige har det hele ti skuffen til at prøve med.
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
22. juni 2002 - 10:59 #92
Svar