Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:15 Der er 8 kommentarer

Power kabel

Har det nogen betydning hvilket power kabel man bruger?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:18 #1
hvis du mener til PC om der er jord på eller ikke..
så er svar nej..

men hvis du ikke bruge jord, og du oplever at du får stød at kabinette.. så skal der jord på!

men ellers ikke.. (jeg har aldrig brugt jord stik på min PC)

hvis det ikke er det.. så kom med mere info!
Avatar billede dk_akj Nybegynder
21. juni 2002 - 21:18 #2
Næ det er dog en god ide at have skærm  + pc jordet.

//akj
Avatar billede terriatorfg Nybegynder
21. juni 2002 - 21:22 #3
hvad mener i med jordet
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:24 #4
de PC stik man bruger har normalt 3 stik..

en til fase
en til nul
og en der går til jord (dette er så hvis der er overgang, bliver strømmen ledet væk var PC'en!)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. juni 2002 - 21:26 #5
svar ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 21:27 #6
hvis du skal ha' jordforbindelse kan du enten få en elektriker til at lave det, eller også skal du bruge et jordspyd, en fordel hvis man bor på landet og kan stikke det ned ude i bedet ;o)
Avatar billede bur Nybegynder
21. juni 2002 - 23:34 #7
Jeg har engang hørt fra en elektriker at der kan være en god ide med POTENTIALEUDLIGNING (tror jeg nok det hed). Det vil sige at alt hvd der er sat til PC'en: Skærm, printer, scanner osv. skal have fælles jord. Så behøver der ikke nødvendigvis at havde jord i stikkontakten. Kort sagt: 3 ben på alle power kabler og stikdåser.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 23:45 #8
ja, han har ment at fasen og nullet skal vende samme vej på alle stik der kobles til lysnettet.

Så kan man nøjes med at vende stikket til lysnettet indtil fasen ikke mere kan mærkes (der er kun 2 muligheder ;o).

Brug evt. en polsøger, dem med skruetrækkeren, koster ikke mange basseører.