Avatar billede piemp Nybegynder
21. juni 2002 - 01:35 Der er 21 kommentarer

bip lyde når jeg tænder compen

Jeg har i dag anskaffet mig følgende hardware:

Epox 8k3a motherboard
athlon xp 1800+
2x256 pc2700 samsung ram
Thermaltake hardcano 5 & thermaltake volcano 7+
WD 80 gb ide100
msi gf4 ti4200 64 mb ram gfx kort
Macron 400 watt silent psu

+ gammelt hardware:
sb pci 128 lydkort
noname skærm
noname netkort
thermaltake thermalcase kabinet
lite on 24 x brænder
52 x creative cd-rom

Jeg samler så det hele og prøver at tænde compen, alt starter fint og alle kølere, cd-rom osv osv kører. Jeg får dog ikke noget billede på skærmen, og efter 2-3 secs kommer der en bip lyd der varer i 2-4 secs osse, hvis jeg lader compen køre efter dette, kommer samme bip lyd igen med noget mellemrum.

Jeg har checket at min cpu sidder ordentligt i 3 gange, cpu køler kører, har prøvet andre ram og byttet om osv. Har prøvet at boote uden noget andet end mobo og cpu og køler. Hver gang med samme resultat.

Jeg har prøvet at skifte fsb jumperen fra 133 til 100 og omvendt, uden virkning. Jeg er løbet fuldstændig tør for ideer, så hvis der er nogen der har en ide om hvad problemet være, så svar plz :). På forhånd tak
Avatar billede nicki_h_j Nybegynder
21. juni 2002 - 01:39 #1
det kan godt ske at være dit grafikkort, der sidder løst, prøv det.. men det kan være så mange forskellige ting!! Du skal bare sørge for det hele sidder som det skal.. oxo tastaturet!!

//nhj
Avatar billede sukos Juniormester
21. juni 2002 - 01:40 #2
Det var fan'me ikke meget man får at vide på deres side:

http://www.epox.com/html/english/support/motherboard/Get.asp?Article=1041
Avatar billede nicki_h_j Nybegynder
21. juni 2002 - 01:47 #3
haha.. nej!
Nogen producenter er bare ligeglade med servicen..
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. juni 2002 - 02:35 #4
prøv med kun den ene ram blok!
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juni 2002 - 03:08 #5
Lyder som typisk gfx problem. Kortet skal sidde godt fast i soklen osv...
BIOS indstilling. Prøv at begynde med Load Default, Load Fail Safe ell. nogeet lign. Init Display First skal være AGP og den skal være sat til AGP x4.
Korrekt at din FSB skal være jumpet til 133.
Avatar billede bernz Nybegynder
21. juni 2002 - 03:34 #6
Jow, jeg kan kun tilslutte mig de andres indlæg... Men jeg har også lige et par tips jeg vil give med på vejen:

1: Prøv med et andet grafikkort, hvis det gamle ellers sidder korrekt?

2:Prøv at sætte den ene ram-blok i, og sæt den i den øverste port. Den der er længst væk fra det hele, da den generelt er mere pålidelig.

3: Pil alt det unødvendige stuff ud, såsom netkort, lydkort osv.

4: Er du i det hele taget sikker på at dit grafikkort fungere? -Det kan jo i teorien allerede have været dødt fra da det blev sendt! -Tjek det i en anden computer, og hvis det heller ikke funger her, så har du jo fundet synderen... :D

Held og lykke!

MVH. BeRnZ
Avatar billede jimse Nybegynder
21. juni 2002 - 08:05 #7
Avatar billede 2re Nybegynder
21. juni 2002 - 09:22 #8
Det kunne også være din strømforsyning. Havde samme problem som dig. Fandt ud af at det var strømforsyningen. AMD anbefaler at strømforsyningen, foruden at være på min 300W, skal kunne levere 28.0 A i +3.3 V / 30A i +5.0 V /.....Når man har en XP cpu. Så prøv med en anden stærkere strømforsyning hvis du har mulighed for det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juni 2002 - 09:38 #9
28 Ampere ved 3.3 volt lyder helt vanvittigt, det er jo bl.a. rammen der skal ha'¨3,3 Volt
Avatar billede triumph10 Nybegynder
21. juni 2002 - 10:33 #10
Jeg ved det ikk men kan det være en billig udgave af gef kortet så det ikk har nogen køler på eller i hvert fald ikk nogen ordentlig på... det er muligt at købe sådan en ny en hvis det er problemet www.shg.dk
Avatar billede lazac Nybegynder
21. juni 2002 - 10:50 #11
Prøv evt. med en anden skærm.
Avatar billede francke Nybegynder
21. juni 2002 - 10:59 #12
Hvis der er et onboard skærmstik, så prøv det! Dit AGP slot er måske ikke enable i bios!!
Avatar billede longgaard Novice
21. juni 2002 - 12:35 #13
Et langt beep som gentages i det uendelige er helt sikkert problemer med at accesse RAM. Prøv anden RAM!
Virker det ikke, kan det skyldes at der er en anden fejlmonteret/defekt enhed som blokere for access til RAM. Strip maskinen for ALT hvad der ikke er nødvendigt for at få billede på skærm - du skulle gerne ende op med PSU, MB, CPU, RAM og Grafikkort (væk med tastatur og mus under testen)
Stadig intet billede - så har du et MB problem, som kan skyldes en kortslutning foresaget af et fejlmonteret stag (dimser til at fastgøre MB med)
Avatar billede lazac Nybegynder
21. juni 2002 - 12:45 #14
Det kan godt være at din skærm virker fint, men den kan alligevel godt skabe problemer i stil med dem du beskriver. Derfor prøv med en anden skærm.
Avatar billede piemp Nybegynder
22. juni 2002 - 08:31 #15
Hej, tak for jeres svar

Jeg har prøvet med et andet gfx kort med samme resultat, så jeg er efterhånden ret sikker på det ikke er det. Jeg har prøvet 3 forskellige ram blokke i forskellige slots og med samme resultat. Min skærm burde ikke være problemet, eftersom compen så vidt jeg ved kun detecter selve skærmkortet og ikke skærmen.

Desuden har den skærm virket fint i lang tid. Jeg har også prøvet at strippe den for alt unødvendigt, igen med samme resultat. Den eneste mulighed jeg ser, er at prøve med en anden psu, eftersom den er det eneste komponent jeg ikke har ændret på. Jeg vil lige prøve at teste det senere i dag. Endnu en gang tak for svarene.
Avatar billede piemp Nybegynder
22. juni 2002 - 08:49 #16
Btw, jeg har afmonteret og monteret motherboardet 2 gange og smidt noget tape på de stag dimser der, så det burde heller ikke være det.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2002 - 09:06 #17
Noget tyder jo på at din cpu virker, ellers vil den ikke starte op, og sige bip lyde.

Tag dit grafikkort ud og tag en lup og se efter om der er en revne i enden af din AGP sokkel (den hvor grafikkortet sidder). Den kan være meget svær at se. Hvis der er det får du hjøst sansynligt ikke billede på, da det er mere eller mindre umuligt at få de grafikkort til at sidde rigtigt.

Nu er de ikke særlig flinke til at skrive hvad de bip lyde betyder i manualen, det ville sikkert have hjulpet her. Da bip lydene er forskellige på de forskellige modtherboards. Men jeg har prøvet det med en flækket sokkel og det var et nyt modtherboard. Men revnen var næsten ululig at se.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2002 - 09:08 #18
ululig = umulig :-)
Avatar billede piemp Nybegynder
23. juni 2002 - 13:50 #19
Jeg har nu prøvet 2 forskellige cpuer, 2 forskellige psuer, 2 forskellige gfx kort, 3 forskellige ram blokke og hver gang har den gjort det samme. Jeg er kommet frem til at motherboardet må være defekt, i får 25 pt hver for jeres svar :).
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2002 - 14:22 #20
Så må du jo have det byttet. Med alle de forsøg kan det vel næsten heller ikke være andet.
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:44 #21
Så må det være på tide at høste de point - ikk' Det var vel dit MB som var defekt.