Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 13:40 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Installation af W2K på maskine med ASUS A7V og K7-800

Nu har jeg snart fået nok...

Jeg kan ved gud ikke få Windows 2000 til at blive færdig med at installere på min maskine.

Jeg får lov til at køre den tekstbaserede del af installation programmet, men når der så rebootes, for at starte den grafiske del, således at installationen kan færdiggøres, når jeg ca. halvvejs på den grafiske status indikator, hvorefter maskinen går ned med en besked om noget i retning af en \"Soft error\" mener jeg det var. I hvert fald var det i filen c:\\winnt\\system32\\ntdll.dll.

Motherboard er ASUS A7V-A (onboard audio).
CPU er AMD Athlon Thunderbird 800 Mhz.
128 Mb PC-100 RAM (fra tidligere konfig).
Creative 3d Blaster TNT2 Ultra.

Derudover har jeg en masse andre indstikskort, men de er pt. hevet ud for ikke \"forvirre\" W2K for meget. Det er jo åbenbart umådeligt svært.

Jeg har disablet alt hvad der kunne disables i BIOS: Serial og parallel porte, USB, shadowing, onboard audio chip... ja, the works!

På motherboardet er der en Promise ATA-100 controller, men jeg har intet tilsluttet til den, og jeg sørger iøvrigt for at installere Promise\'s driver til W2K, under den tekstbaserede del af installationsprogrammet, så det BURDE ikke være det.

Er der nogen der har nogen bud???
Avatar billede renny Nybegynder
09. august 2000 - 13:43 #1
har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort, jeg har før set at det kan drille under installation
Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 13:45 #2
Det har jeg ja. Det vil jeg lige prøve. Iøvrigt kan jeg sige at mit Create 3D Blaster har nyeste BIOS fra Creative, hvis det har nogen interesse.
Avatar billede sjensen Nybegynder
09. august 2000 - 13:47 #3
er det en helt ny (tom) maskine eller installerer du W2K oven i noget andet som f.eks. Win98 eller Winnt ?

Hvis du installerer oven i noget andet kan det være harddisken der ikke er formateret med det rigtige system. Fat, Fat32, NTFS o.s.v.

Prøv evt. at fdiske harddisk og lav en lille 1-2gb partition og brug denne til installationen.

Hvis det er en helt ny, tom, maskine kan jeg ikke hjælpe meget men gætter på at det er den Promise ATA controller du har den ikke kan li\'
Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 13:49 #4
Well, det er ikke en helt ren maskine, men jeg installerer bestemt helt fra bunden, til en helt ren partition, som installations programmet får lov at formatere.
Så det burde ikke være det.
Jeg tror også selv på Promise controlleren, men de har jo altså W2K drivere, og ASUS lover at boardet er 100% W2K kompatibelt.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
09. august 2000 - 13:57 #5
jeg har nøjagtig det samme motherboard (dog uden onboard audio) og cpu og havde osse probs da jeg installerede win2k! det lykkedes mig aldrig at installere DK udgaven! ;-( men jeg fik installeret UK udgaven uden probs! endda sammen med win98se UK så jeg nu har begge systemer men på hver sin partition! Det er helt korrekt at du skulle installere Promise controlleren som du har gjort, ellers går det HELT galt! Prøv at bruge dine drev på den controller alligevel selvom de ikke er af ATA66/100 typen! Det virker alligevel og du får endda lidt mere ydelse af dine drev! Jeg har ingen ATA66/100 drev men alle 3 kører perfect på promisecontrolleren! det eneste du skal have på den alm IDE controller, er dit cdrom-drev!
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2000 - 14:27 #6
Prøv dette først http://www.microsoft.com/danmark/products/windows2000/upgrade/ready.asp det kan være det kunne hjælpe dig videre.
Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 15:32 #7
Til kimrosgaard:

Hmmm... det er ikke opløftende... Hehe. Jeg vil nemlig kun have UK udgaven installeret, og jeg har faktisk også planer om dualboot med Win98 SE (har tidligere inden opgradering kørt dual boot med Win NT4 SP6 og Win98 SE), så du må være ekstremt tæt på min konfig, både HW og SW mæssigt.

Tør man spørge om du opgraderede en eksisterende Windows installation, eller om du lavede en ren, og i fald det var en ren, om den var fra bootdisketter, eller boot fra CD.

Hvilken af Promise\'s drivere brugte du til W2K? Der er i hvert fald to versioner af ATA-100 driveren til W2K.
Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 15:39 #8
Til kharder:

Er prøvet. Der er ingen af de komponenter der i maskinen nu, der skulle kunne give problemer.

Den eneste bemærkning er Promise controlleren, som man skal finde seneste W2K drivere til.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
09. august 2000 - 15:59 #9
jeg lavede en HELT clean installation med først at fjerne min c-drevs partition, oprette den igen og formatere. Så installerede jeg win98se UK og installerede derefter Win2K UK ved at køre setup INDEFRA win98 og sige nej til opgradering, klikke på install og vælge at installere på anden partition! da den har rebootet og den viser at jeg kan klikke på F6 for at installere 3.parts driver satte jeg min diskette i med Promise-driveren (sørg for at have den lavet klar inden du begynder på alt det her *G*) og den kunne se at der var en driver til NT4.0 og en til Win2K, valgte så self. den til Win2K og så gik resten af sig selv! lad disken sidde i indtil du bliver bedt om at fjerne den! Min promise driver lå IKKE på cd-rommen så jeg hentede den hos asus! Håber min vejledning kan hjælpe dig!
Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 16:05 #10
Hmmm...

Jeg har to W2K drivere på min disk. En med et chip nummer på (noget med PDC65-et-eller-andet), og en uden.
I min Win98 SE kan jeg se at den driver der er installeret der, er den med chip nummer osv. på.

Driveren til Promise controlleren ligger ganske rigtigt ikke på CD rommen, så jeg har også hentet den, dog hos Promise. Måske det er der forskellen er?

Det må prøves.... jeg vender tilbage.
Avatar billede tbach Nybegynder
09. august 2000 - 17:17 #11
Hello ;)

Jeg har også haft problemer med instllationen under Win2k.. Men ved mig kommer der en blå skærm hvor der står stop ( bla bla bla (En masse tal )) .. Og så står der config intializations failed eller noet..
Of der står man skal deaktivere noget Cashe Lagring eller Shadowing.. Og jeg er 110 % sikker på at det er mit Bundkort der er problemet ( Epox 6VBA 2 ) Da det jo er der Cashe og Shadow arberjder..

Men det er jo ikke helt det samme.. men jeg tænkte over, da det jo var en fejl i en af filerne under windows installationen ( Som jeg har forstået det )  Om det kan være din Windows cd der er en kopi, og nogle af filerne er beskadiget eller mangler.. Hvis du har mulighed for det vil jeg råde dig til en kopi af en Original CD.. Hvis ikke det er det i forvejen..
Håber det kan hjælpe..Ellers kan du jo prøve at tage noget af dit Hardware ud.. En ting ad gangen, og se om det hjælper.. Så kan du jo altid sætte det i når du har installeret Windows..
Ellers kan jeg ikke rigtigt hjælpe dig.. Men det skulle da gerne virke hvis det er det problem om jeg tror det er ;)
Prøv det lige og skriv til mig på:

tfighter@worldonline.dk

</Thomas>

PS. Held & Lykke ;o)
Avatar billede briankl Nybegynder
09. august 2000 - 17:30 #12
Det er en original W2K CD jeg har, så det skulle ikke være noget problem.
Det er iøvrigt ikke som sådan en fejl i filen, men bare i det modul af W2K som filen repræsenterer at fejlen opstår.

Hvad angår at tage HW ud, så er det allerede gjort (se også mit oprindelige spørgsmål), der er kun skærmkort tilbage, som jeg af gode grunde ikke kan tage ud, samt lydkort, som jeg ikke kan tage ud da det er onboard. Det er tilgengæld disabled...
Avatar billede renny Nybegynder
09. august 2000 - 17:56 #13
Avatar billede vandhunden Nybegynder
09. august 2000 - 20:55 #14
Hvis jeg var dig så ville jeg droppe win2k... Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du skal bruge det til, men jeg har i hvertfald haft dårlige erfaringer mht. drivere specielt. Og også i forb. med spil. Og det sidste er nok på grund af problemet med driverne...
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2000 - 23:34 #15
Sig mig lige engang hvad er din PCer sat op til for et sprog. køre du windows98 SE DK ?
Avatar billede briankl Nybegynder
10. august 2000 - 09:12 #16
Til vandhunden:
Jeg har længe kørt med dualboot mellem WinNT og seneste version af Win9x. NT bruger jeg så til alt det seriøse (mail, grafik, kodning, tekstbeh. osv.), da det trods alt er mere stabilt. 9x bruger jeg udelukkende til spil, og er en meget \"ren\" installation, for bedste performance. Da jeg kørte det hele på en installation, måtte jeg ofte reinstallere på grund af de mange programmer og spil jeg installerede og afinstallerede hele tiden. Efterhånden kvalte det 9x.
Så det er faktisk ikke så meget til spil. Så kunne man sige at jeg bare kunne køre videre med WinNT, men så er det så at min nysgerrighed vinder over mig. Jeg arbejder trods alt med IT, så jeg er \"professionelt\" nysgerrig.... :).

Til kharder: Hvad mener du med sprog? Det har vel ingen indflydelse... Men, jeg kører af princip kun UK udgaver af software. Dels synes jeg oversættelserne er tåbelige, dels bliver det nemt noget rod-sammen, da noget software kun findes på UK, og slutteligt kommer updates ALTID først til UK versioner.
Så nej, jeg kører ikke Win98 SE DK, men Win98 SE UK, som jeg dog, når jeg har fået Win2K til at makke ret, opgraderer til Win ME.

BTW: Tak for de mange svar, men jeg har ikke haft mulighed for at prøve noget af det endnu, og det får jeg heller ikke før tidligst imorgen aften.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2000 - 09:57 #17
Nå det vil så sige du vil have windows 2000 til alvor og windows ME til sjov og spil, for andet er det ikke beregnet til.
Avatar billede briankl Nybegynder
10. august 2000 - 10:01 #18
Det er nemmerlig nøjagtig tilfældet... :)
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. august 2000 - 19:23 #19
Hvilket drev installerer du på eks. c, d, e. Ellers prøv fra c:
Ellers kan den godt blive en smule forvirret!
Avatar billede kurtj Nybegynder
10. august 2000 - 19:34 #20
Hvis du alligevel ikke bruger Promise-controlleren.Hvad så med at undlade at installere driveren til den ?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. august 2000 - 23:54 #21
kurtj>>den går ikke for windows kan \"se\" at der er en ukendt controller og går ned hvis man ikke installerer driveren! (taler af erfaring *G*)
Avatar billede briankl Nybegynder
11. august 2000 - 10:12 #22
Jeg installerer til en ny partition, der er den forreste, på den første harddisk.

Til Kurti (& lidt kimrosgaard):
Det er også mit indtryk af egne erfaringer, samt hvad jeg har hørt rundt omkring.
Allerhelst ville jeg gerne disable den, så jeg kunne være sikker på at det ikke er den der er et problem, men det lader sig tilsyneladende ikke gøre.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. august 2000 - 10:27 #23
nej, du kan ikke disble promisecontrolleren..det har osse irriteret mig! så derfor flyttede jeg alle min drev over på den og det kører faktisk skide godt selvom mine drev ikke er af ATA66/100 typen!
Avatar billede briankl Nybegynder
14. august 2000 - 09:58 #24
UPDATE:

Jeg har prøvet alle de ting som folk har haft foreslået. Stadig uden held.
- Jeg har skiftet til et Matrox Mystique PCI grafik jeg har liggende.

- Jeg har downloadet Promise driveren fra Asus istedet for fra Promise.

- Jeg har installeret \"fra\" Windows 98 SE.

Alt sammen uden held...
Dog skal det siges, at efter jeg prøvede at installere fra Windows 98, kommer der nu en ny fejl.
Den tekstbaserede del af installationen kører forbi der hvor den loader device drivers (lige i starten), og når til teksten \"Starting Windows 2000\", hvor man så normalt herefter, får lov til at vælge partition osv. Det når jeg så bare ikke. Den crasher med blå skærm inden det, og en fejl om \"INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE\", hvilket jeg synes er YDERST interessant, da den immervæk lige er bootet på den disk, og hvad skulle den ellers ønske at boote på?

Jeg er millimeter fra at skrotte det lorte produkt skulle jeg hilse og sige... Damn det pisser mig af.

Med mindre der er nogle venlige sjæle her på eksperten der er i besiddelse af de vises sten, så tror jeg snart jeg hitter på en anden konfig.
Avatar billede briankl Nybegynder
21. august 2000 - 21:59 #25
Til Kimrosgaard:

Jeg har fundet ud af at netop ved at sætte mine drev over på Promise kontrolleren, kommer det til at virke. Dette er jo yderst mærkeligt, men rokker ikke ved at du har fortjent de 100 point.

Gider du lave et svar til her, så du kan få dine point?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
21. august 2000 - 23:25 #26
Det kan du tro jeg vil *S* Ja, det lyder mærkeligt men ikke desto mindre fungerer det glimrende! ;-)
Avatar billede timo Nybegynder
28. august 2000 - 16:43 #27
Hej Briankl

Prøv at kigge på dette link til Tomshardware
Det løst mit problem som til forveksling linger dit :-)

http://www6.tomshardware.com/mainboard/00q2/000508/index.html

Avatar billede hejberg Juniormester
17. april 2001 - 14:14 #28
Hej alle sammen...

jeg har samme problem som brian men ikke med w2k MEN med Win ME Dk :-(((
først køret den i 3 mrd uden problemmer og så gik det galt.\" windows system stop\"
Installation starter op og køre færdig men når den genstarte så kommer problemmerne.
\"windows system stop\"
efter 15-20 gange har jeg afinstalleret og formateret hhd, så nu sætter jeg spørmåltegn ved hvad der er så galt er det bundkortet eller bios .

Min maskiner indholder.

Asus P3v133 + Intel PIII 533/133
Ram 128 mb 133
Ibm 25 gb hhd
alle de andre kort har jeg pillet ud.

MVH Hejberg
Avatar billede hejberg Juniormester
29. april 2001 - 20:31 #29
hej

her kommer jeg med en løning til hvordan jeg gjorde, først bundkort skifte jeg også ram prøvet jeg og så var der liv i maskinen.

prøv at skrifte din Ram ud ,

alt kører igen

Helle lykke

hilsen hejberg