Avatar billede psyco Nybegynder
08. august 2000 - 21:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

C i Linux

Er der nogen der ved hvor på nettet der er noget tutorial / introduktion til c programmering i linux.
Der må gerne være noget om hvordan man arbejder med filer (ckecker om brugeren må læse/skrive i dem etc...), hvordan man finder brugerens navn og sådan noget.
Avatar billede lsn Nybegynder
10. august 2000 - 12:39 #1
Hej du der! Jeg kan ikke lige svarer på dit spørgsmål, men jeg har et spørgsmål til dig:
Kan man bruge Windows-baserede programmer i Linux?
Det kunne da værre fedt, hvis man kan det.

Jeg foreslår, at du går ind på en af de mange søgemaskiner på nettet, som fks. www.jubii.dk
, og søge efter C++.

Avatar billede bjarke Nybegynder
10. august 2000 - 18:33 #2
psyco >> Prøv at kigge på sslugs hjemmeside http://www.sslug.dk/linuxbog/#program og andre linux-sider. På http://www.kdevelop.org (eller .net?) kan du også få noget grafisk interface til c-programmering under linux.

lsn >> Jeg er nybegynder i linux, men så vidt jeg ved er svaret både ja og nej.

Ja, fordi dos, win3.11 og måske nyere windowsprogrammer kan køre med en emulator (måske hedder den wine). Selve koden kan vel godt bruges hvis det 1) er ansi-c og 2) du compilerer med en linux-compiler (f.eks. en gnu-compiler, som næsten altid følger med linux-distributionerne).
Avatar billede lbhansen Nybegynder
10. august 2000 - 22:38 #3
prøv http://sunsite.auc.dk/ldp

Der skulle gerne ligge en guide til linuxprogrammering, om end ikke andet så links til nogle
Avatar billede tuxen Nybegynder
15. august 2000 - 15:56 #4
De fleste af biblioteksfunktionerne i C er de samme til windows som til Linux.
MEN API funktionerne til styresystemet er selvfølgelig forskellige.
Du kan også tage et kig i Linux´s header bibliotek (alle .h), og se funktionsbesk. der.
Avatar billede tuxen Nybegynder
23. august 2000 - 15:38 #5
Med hensyn til brugerens navn er det bare at åbne etc/passwd filen, søge efter det navn du vil finde og så snuppe resten af oplys. du skal bruge.
Eventuelt åben filen i en editor først så du lige kan få dig et overblik over separatortegn, det er \':\' i passwd filen og hvor mange felter der er i hver række.
Avatar billede psyco Nybegynder
13. september 2000 - 13:27 #6
Ibhansen>> Sunsite.auc.dk/lpd har faktisk sådan en guide som jeg kan bruge. Kan du ikke lige svare så du kan få nogle point???
tuxen>>> Jeg kender godt passwd filen. Det var den bruger der kører programmet jeg ville have navnet på. Jeg har fundet ud af at det er getuid() (tror jeg den hed)
Avatar billede lbhansen Nybegynder
13. september 2000 - 19:50 #7
Så er der svaret!