Avatar billede mieritz Nybegynder
18. juni 2002 - 00:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Valg af bundkort og RAM

Det er nok et meget typisk spørgsmål jeg stiller her men jeg er meget i tvivl om hivlket bundkort og hvilke ram jeg skal købe.

Jeg har tænkt mig at købe en Athlon xp 2100+, men bundkort og ram er jeg meget i tvivl om.

Jeg har kigget meget på de nye DDRRAM pc3200 som er kommet men pc2700 er også godt, men kan ikke helt finde ud af hvilket bundkort jeg skal vælge.
Jeg er meget stor fan af asus bundkort, men om de er gode i denne sammenhæng ved jeg ikke, så nogle forslag til bundkort og ram ville være dejligt og bundkortet skal have onboard lyd og gerne LAN, men LAN er ikke et krav. Desuden har jeg hørt at man kan få bundkort med plads til 8 ide enheder, men er disse bundkort gode.

Ellers har jeg et asus v7700 geforce 2 grafikkort 64 mb ram det skulle vel være tilstrækkeligt i øjeblikket eller hvad? Jeg har en athlon 1 GHz i øjeblikket for jeg meget ud af min opgradering for den athlon processor jeg har nu er meget ringe og meget ustabil, men jeg har hørt at de skulle være bedre end petium nu eller er det helt ved siden af håber at få nogle gode svar.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
18. juni 2002 - 00:47 #1
et Soltek DRV5 er da et godt bundkort :)

sammen med 256mb pc2700 DDRRam skulle det da nok kunne gøre underværker ;)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. juni 2002 - 00:58 #2
Nu får du sat gang i en diskussion, der verserer i alskens afskygninger på Eksperten!
Du vil nu komme til at høre folk svine Intel's og AMD's processorer til på kryds og tværd, uden at få et brugbart resultat...

Du vil få MEGET ud af din opgradering, ingen tvivl om dét! Især hvis du får fat i en bundkort, der understøtter RAM'en fuldt ud!!!

Hvad processorerne angår, er jeg selv tilhænger af AMD (kører XP1600+@1575Mhz), men desværre må AMD se sig slået af Intel for tiden. Der er endnu ikke en XP-CPU, der kan hænge på den største P4!
En velkendt ulempe ved XP-CPU'erne er, at de bliver varme som bare pokker, så du skal have en god køler og må være forberedt på at du skal skrue ned for radiatoren i det rum 'puteren skal stå :o)
Med en P4 kan du klare det med en meget stille køler og den kører noget mere stabilt, idet den ikke bliver nær så varm...

P.g.a. forskelle i konstruktionen i de to CPU'er klarer XP-chippen flere data pr. clock-frekvens, så i princippet arbejder den mere effektivt. På den anden side skal man passe på, når man monterer køleren, da kernen er særdeles udsat på AMD processorer - der er stor risiko for at knuse kernen, især på den nye Thoroughbred fra AMD, da den er endnu mindre *og der kan officielt ikke bruges billige kølere; alt andet end kølere med kobberkerne eller deslige er bandlyst*

Dog ville jeg anbefale at kaste 1.800kr efter et GF4 ti4200 ved lejlighed; de sparker ræuuuuuuuuuuu til pengene *GG*
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. juni 2002 - 01:05 #3
Sig lige til, hvis du vil af med din Athlon 1000 :o)

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577941

*GG*
Avatar billede elcoolio Nybegynder
18. juni 2002 - 02:23 #4
Ja umiddelbart vil jeg også mene at hvis penge er uden betydning så tag en P4 Northwood 2,533 GHz sammen med et GF4 ti4200 eller de andre store modeller og så sæt det hele på et ASUS P4T533-C board.
Så skulle du have et rigtigt uhyre!*g*
Avatar billede triumph10 Nybegynder
18. juni 2002 - 08:59 #5
JA hold dig til Asus... hvis du insisterer på at købe en XP-CPU. det var lige med hensyn til MB men hvis du nu har besluttet dig for at investere i P4 så holder jeg med dig :) Men jeg foreslår også stadig der at du holder dig til Asus... ellers skal du over til Intel motherboards som er fuldt ud kompitable med P4 CPU. men så er prisen da også derefter ! Rammene invester klart i Kingston... Hvis Det bliver en P4 skal det være RD ram pc800 eller de helt nye pc1066(1033) ka sq ikk lige huske hvor meget de er på :) hvis det bliver XP-CPU skal det være minimum PC2700 DDR ram lige meget hvilken processor det bliver skal der være minimum 512 RAM i... Hvis du nu godt kunne tænke dig et link til at købe dette foreslår jeg kraftigt www.shg.dk perfekt (ikk det billigste) men jeg har aldrig haft problemer med det og jeg har bestilt 2 *hele* PC'er og en masse forskelligt hardware derfra tingene kommer i *perfect condition... :) lidt langt men håber du kan bruge det :)
Avatar billede masterofdisaster Nybegynder
18. juni 2002 - 09:12 #6
vis jeg var dig ville jeg købe mig et Abit KR7A-RAID Socket A=1149,-
256 MB-DDR 184 Pins                                          = 343,-
AMD Athlon XP 1800+                                          = 981,-I Alt                                                        =2473,-
Uden Processor                                              =1492,-
Det styrere alt for vildt jeg har det også selv
Avatar billede Dribble Nybegynder
18. juni 2002 - 10:41 #7
jeg holder mig til

Soyo Dragon Plus SY-K7V

det har fået de bedste anmeldser på www.tomshardware.com samt den bedste score i div. benchmark prg.

der bruger dog kun PC2100, men så igen....så er forskellen imellem PC2100 og PC2700 ikke særlig stor, man får faktisk forbavsende lidt for de sidste penge.
Avatar billede cd23mj Nybegynder
18. juni 2002 - 11:51 #8
mesterof.... de ram du henviser til er spekteck eller noname?

dem vil jeg klart råde dig at droppe det er de langsommeste ram jeg nogen sinde har set... tag kingston eller Apacer de er gode og hvis du vil lægge lidt ekstra ud så tag samsuns da de kører kun 6 ns hvor alle de andre kører 7.5