Avatar billede stinemor Nybegynder
17. juni 2002 - 23:57 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

kan ikke slukke min PC

Hejsa.

Har lige et enkelt spm: Hver gang jeg skal slukke for min PC, så er jeg nødt til at trykke på den store startknap for så hurtigt at trykke 1 gang til. Så er den først slukket! Hvis jeg ikke gør det så genstarte den af sig selv efter ganske kort tid.

Det har faktisk irriteret mig lige siden jeg købte puteren for ½ år siden.

knuz
Stinemor
Avatar billede darkwolfie Nybegynder
18. juni 2002 - 00:03 #1
Sluk på kontakten!!
nej.. hvilken "store startknap"?
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
18. juni 2002 - 00:06 #2
Prøv at gå ind i strømstyring under kontrolpanelet. Her skal du slå APM til.
Avatar billede summer Mester
18. juni 2002 - 00:21 #4
stinemor, hvilken windows har du. Hvis det er 98se tror jeg ikke du finder noget der hedder APM, måske i andre ver.
Har du kun denne ene knap på fronten? Hvis ja, så tror jeg der er indbygget en restart funktion i knappen. Prøv at se i din manual om det er tilfældet.
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 00:22 #5
Der sidder en lille panikknap og så sidder der START/SLUK knappen. Det er da selvfølgelig den jeg taler om *S*

jeg har Windows ME
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 00:27 #6
og nej.... der er ikke noget der hedder APM på min maskine????
Avatar billede bundgaard Nybegynder
18. juni 2002 - 00:28 #7
prøv at gå ned i start > kør og skriv msconfig

under Avanceret er der en der hedder noget med "Deaktiver hurtig genstart"..den skal være krydset af..
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 00:34 #8
der er ikke noget derinde der hedder sådan. Jeg har en Avanceret. Der står at dvale er aktiveret og at standby er aktiveret. Betyder det noget???? Og hvis det gør, hvor slår jeg det fra???
Avatar billede summer Mester
18. juni 2002 - 09:54 #9
Dette er et "fattigt" forslag. Hvis ikke prodic's link virker og du ikke kan finde noget i din manual, vil jeg foreslå at du kontakter forretningen hvor du købte pc'en. Der kan jo være en deffekt i knappen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 10:10 #10
har du været i bios under Power management, her plejer der at være nogle muligheder.
Se efter APM bl.a.
Avatar billede robotten Praktikant
18. juni 2002 - 10:24 #11
Er det ikke "softboot" et sted inde i BIOS'en? Noget med, at man kan sætte den til at knappen skal holdes inde i 4 sek. før den slukker? Et enkelt tryk genstarter kun.
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 22:45 #12
Ok hør her: når jeg vil slukke den, så afslutter jeg på normal vis og billedet kommer frem på skærmen: "Du kan nu slukke din computer". Skærmen slukker, og harddisken slukker - men der er stadig lys i NUM Lock på tastaturet. Og så er det at jeg er nødt til at tænde for den igen for derefter hurtigt at slukke igen. Og så er den helt slukket. Hvis jeg ikke gør det  -  så genstarter den efter ganske kort tid.

Hvordan kommer jeg ind i Power management????
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 22:49 #13
der skal være et punkt der hedder noget lignende Power Management, og når du har fundet det kan du se om Modem og Netkort ikke er sat til at starte computeren, det kunne være forklaringen på at den starter efter at den har været slukket et stykke tid.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 22:50 #14
det er i bios du skal finder Power Management
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 22:53 #15
okay....spørger lige dumt en gang til - hvordan finder jeg bios???
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 22:57 #16
okey, lige når du starter din PC hører du et beep, så trykker du på Deletetasten og kommer ind i bios.
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 22:57 #17
jeg kan se at jeg har både en SMBIOS (dat-fil), en SMBIOS (Photo Draw, Netbios.dll, Vnetbios.vxd

Hvilken en af dem skal jeg ind i og hvordan gør jeg det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 22:58 #18
det er i hvert fald det normale, andre bios kræver andre taster, prøv dette først!
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 22:58 #19
ok - prøver det lige

Er tilbage om lidt *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 22:59 #20
dem du henviser til har ikke noget med bios at gøre i den forstand, glem dem ;o)
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 23:24 #21
har lige været inde i bios, Power Management. Der står Soft Off= Instant Off. HDD Power off= disable
Avatar billede stinemor Nybegynder
18. juni 2002 - 23:28 #22
skal jeg slukke min computer.....det lyner og tordner helt vildt her?????[ryste......dirre.....]
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2002 - 23:31 #23
det er nok en god ide at slukke for den, du risikerer blot at den går død, ikke så godt ;o(

Soft off så går der 4 sekunder inden den slukker, men det løser ikke genstartsproblemet.
Avatar billede stinemor Nybegynder
19. juni 2002 - 23:32 #24
hmmm.... det virker stadigvæk ikke..... men jeg må vel lære at leve med, at computeren har sin egen vilje.....Den vil altså bare trykkes på een gang til
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. juni 2002 - 23:41 #25
hvis du har sat den til Soft off skal du blot holde knappen inde i mere end 4 sekunder, men ikke før at du får beskeden "Nu kan du slukke computeren".

Når den ikke er ældre burde du kunne lukke ned blot ved at trykke knappen ind et øjeblik.

Kan du starte computeren ved at røre ved en keyboardtast?
Avatar billede stinemor Nybegynder
22. juni 2002 - 22:27 #26
Jeg har rodet lidt rundt i de forskellige menuer. Og jeg tror sør'me det er lykkedes mig at ordne det.

1)  Inde i bios'en opdagede jeg at Num Lock stod som værende
    tændt,den slog jeg fra.

2)  Inde i kontrolpanelet gik jeg ind i Strømforsyning, der
    gik jeg ind og så, at der nederst på skærmen var 2 felter
    med hver 2 valg: dvale og sluk. Jeg klikkede først på dvale
    og dernæst på sluk. Det gjorde jeg ved begge punkter. Oppe
    foroven gemte jeg mit valg under et nyt navn. Allernederst
    klikkede jeg på Anvend.

3)  Så lukkede jeg computeren. Og ............ den forblev sørme
    slukket!!!!!

Hmmm gu' ve' hvilken en af tingene der virkede.

Men virker ..... det gør !!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juni 2002 - 22:34 #27
sluk virkede vil jeg mene!
Avatar billede robotten Praktikant
25. juni 2002 - 11:05 #28
Godt at det kom til at virke. Lukker du igen?
Avatar billede stinemor Nybegynder
26. juni 2002 - 09:07 #29
nogen der vil købe min computer......grrrrrrr

nej, rigtigt gættet! Det virker stadig ikke. Bliver nok nødt til at leve med, at den lige skal startes og slukkes igen.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 09:10 #30
På min hjemmeside er der en artikel om BIOS optimering, herunder nogle punkter omkring advanced power management. Måske kan det hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Per Schulze
http://Webkurs.dk
Avatar billede stinemor Nybegynder
26. juni 2002 - 09:12 #31
åh lige en ting mere..... når jeg på skærmen trykker på luk computer, så kommer beskeden "nu må du slukke din computer" frem på skærmen og så bliver skærmen sort og harddisken slukker. Der er stadig lys i keyboardet og skærmen. Jeg slukker så manuelt på skærmen. Og for at fjerne lyset i keyboardet (og for at den ikke skal starte op af sig selv igen) tænder jeg og slukker på harddisken.
Avatar billede stinemor Nybegynder
26. juni 2002 - 09:36 #32
Jeg har fundet din side og artiklen. Vil lige skrive den ud og nærlæse den. Ser ud til at være svaret på mange af mine spm.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 09:38 #33
:)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 09:39 #34
Der er en vis udskrift funktion.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 09:39 #35
nah printervenlig funktion.
Avatar billede robotten Praktikant
28. juni 2002 - 09:04 #36
Det med lyset i numlock på keyboardet er en børnesygdom, mange pc'ere har. Står lige med en pc, det har samme "fejl". Der er tilsyneladende kun at leve med det.
Avatar billede stinemor Nybegynder
28. juni 2002 - 23:41 #37
Svar til robotten: du kan slukke for lyset i NumLock. Det kan du gøre inde i Bios-setup/Power Management har jeg fundet ud af. Den står på: On State. Hvis jeg sætter den til: Off, så tænder maskinen alligevel igen. Så jeg lader den være tændt, for så ved da i det mindste, at jeg skal trykke een gang til for at være sikker på, at den slukker.