Avatar billede ldplusse Nybegynder
16. juni 2002 - 17:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Firewire video redigering.

Jeg har et ret irriterende problem.
Jeg har et Firewirekort i fra Pinnacle.
Men nogle gange virker det ikke ordenligt. Fejlen opstår kun når video skal læses tilbage til mit Digitale video kamera, og består i at der kommer lidt fejl i billedet o det hacker nogle gange.

Jeg har så fundet frem til at det er fordi at kortet gerne vil have sin IRQ helt for sig selv.

Det vil sige at lige nu har den IRQ 16, og det har mit grafikkort også.

Sidst jeg havede problemet, havde firewirekortet samme IRQ som mit netkort, og der byttede jeg rundt på disse 2 kort og så fik firewire kortet en anden IRQ som ingen andre brugte.

Men nu har jeg så problemet igen, jeg har ikke lyst til at skifte rundt på mine kort inde i pc'en, det det har det med at "fucke" den rigtigt godt op.

Så mit spørgsmål kommer så til at gå ud på at:
Hvordan for jeg min XP (engelsk), til at sørge for at det kun er firewire kortet som kan bruge den IRQ som den nu engang for?
Avatar billede legenden Nybegynder
30. oktober 2002 - 13:44 #1
Jeg løste problemet ved i BIOS at sætte den PCI port hvori firewire kortet sidder, til IRQ 10. (som i mit system ikke bruges af andet).
På denne måde låser du en IRQ til netop denne PCI port, og windows tvinges til at acceptere dette.

(PCI porten nærmest AGP porten er normalt listet øverst i bios)
Avatar billede ldplusse Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:53 #2
Er der ikke noget med at XP er ligeglad med dette.
Hvilket OS har du.
Avatar billede kaz911 Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:57 #3
Pinnacle er et resource krævende kort - og har mange I/O, Memory og IRQ'er den snupper. Jeg fik mit til at virke ved at slå alle unødvendige porte fra (1 ud af 2 com porte, samt Parallel) og satte så manuelt kortet op.  XP vs. Pinnacle er samme problem. Hvis maskinen ikke har ledige resourcer - så er OS ligegyldigt.

mvh
Kasper
Avatar billede legenden Nybegynder
11. november 2002 - 09:22 #4
Kører både 98 og XP med kortet.

Ved at benytte BIOS opsætnings metoden, låser du kortet til en bestemt IRQ. Ellers vil Windows (98, XP og alle andre pnp operativsystemer) selv forsøge at tildele en IRQ hvilket ikke altid er lige vellykket. Og ja, sørg endelig for at den får resourcerne for sig selv.
Avatar billede ldplusse Nybegynder
21. december 2002 - 02:27 #5
lorte XP