Avatar billede signe2183 Nybegynder
15. juni 2002 - 15:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Transperant gif

Hejsa

Hvordan gemmer jeg en gif med transperant baggrund i illustrator 8.0 ?

På forhånd tak for hjælpen :0)

Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. juni 2002 - 15:16 #1
husk at det kun er gif der kan være transperant...
Avatar billede spe Nybegynder
15. juni 2002 - 15:20 #2
File menuen-->Export og gem som gif i dialogboksen hakker du transperant af.
Avatar billede spe Nybegynder
15. juni 2002 - 15:26 #3
Hvis det grafik du har i illustrator er pixelbaseret f.eks fordi du har placeret et billede, så skal du lave en maske inden du eksportere.
Avatar billede signe2183 Nybegynder
15. juni 2002 - 18:16 #4
tusind tak for hjælpen .
Jeg har lige et spørgsmål til. Jeg har lavet noget tekst der følger kanten rundt i cirklen. Hvordan får jeg flyttet denne tekst over i en pagemaker dokumentet uden at der kommer en hvid baggrund, dvs at baggrunden er transperant ?
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. juni 2002 - 19:09 #5
Er det en .eps fil? Jeg mener ikke at man kan gemme .eps filer som transperante i Illustrator 8.0, men hvis du kan så kan du vælge det når du gemmer, i den dialogbox der kommer når du har valgt filnavn.
Avatar billede spe Nybegynder
15. juni 2002 - 22:57 #6
tino>> Selvfølgelig kan man gemme som eps, er hele ideen med Illustrator.

Du gemme som eps ved at vælge Illustrator eps som format i save dialogboksen.
Avatar billede spe Nybegynder
15. juni 2002 - 23:00 #7
Alle Illustrator epser er transperante med mindre altså det er pixelgrafik fra en placeret fil og så skal man blot lave en maske først.
Avatar billede Himbear Nybegynder
16. juni 2002 - 00:29 #8
spe -> Prøv lige at læse hvad jeg skriver, ikk ;) Men efter version 7 skal de altså vælges til at være transperante.
Avatar billede spe Nybegynder
16. juni 2002 - 04:05 #9
tino>> Var dårligt formuleret min kommentar til dig. Ideen med illustrator vektorbaseret grafik/objekt orienteret grafik er at det netop er vektor/objekter og dermed ikke har baggrund som pixelbaseret grafik.
Hvis man skal vælge at en eps skal være transperant så må der være en forskel på Illustrator fra PC til Mac-versionen.
I Mac-versionen er det kun preview som tiff, der skal sættes til transperant hvis man vil have det program du henter det ind i til at vise, at det er transperant men selve filen er uden baggrund ved print/tryk.
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. juni 2002 - 10:59 #10
Det kan godt være at der er forskel så. Men det synes jeg bare ikke giver nogen mening, hvorfor kun lave den indstillingsmulighed til pc?

I det hele taget, synes jeg at det er en underlig indstilling, som man meget sjældent har brug for.
Avatar billede spe Nybegynder
17. juni 2002 - 13:32 #11
Tror indstillingen også på PC er til previewet.
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. juni 2002 - 14:01 #12
Det kan jeg lige undersøge ;)