Avatar billede sobo Nybegynder
11. juni 2002 - 20:50 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Bør jeg nægte adgang?

Jeg har netop installeret "Tiny Personal Firewall", og så bliver man jo spurgt mange gange her i starten, vedrørende om "dit eller dat" skal have lov til at passere ind eller ud af maskinen.

Jeg ved ikke, hvilken regel jeg skal (bør) opstille for følgende:

IGMP.MCAST.NET
tcpip kernel driver

Jeg aner ikke hvad det er, men det forsøger at få adgang fra min maskine ud på nettet.

Kan du hjælpe med en forklaring eller skal du bruge flere oplyninger?

mvh
sobo
Avatar billede no_doubt Nybegynder
11. juni 2002 - 20:52 #1
ja de to skal du give adgang til da det er dit eget software
Avatar billede nicidem Nybegynder
11. juni 2002 - 20:54 #2
ja men er det software der burde have adgang til nettet?
kunne være trojaner osv?
Avatar billede fet321 Nybegynder
11. juni 2002 - 21:00 #3
TCPIP skal du bruge.
Det er den netværksprotokol du bruger når du er på nettet.

IGMP.MCAST.NET kan jeg ikke lige huske hvad er til. Men det er noget med din router og den skal have adgang.

Og så vil jeg anbefale dig at læse dette dokument - og gemme det som reference.
http://www.robertgraham.com/pubs/firewall-seen.html
Det fortæller - på nogenlunde forståeligt menneskesprog - hvilke porte der bliver brugt til hvad osv.
Avatar billede fet321 Nybegynder
11. juni 2002 - 21:02 #4
...og så hedder det vist icmp.mcast.net
Avatar billede fpnovell Nybegynder
12. juni 2002 - 01:29 #5
Det kunne man godt tro, men det hedder rigtignok

IGMP.MCAST.NET !!
Det står for Internet Group Management Protocol. Læg mærke til ordene i akronymet IGMP - de siger en del !

IGMP bruges til dynamisk at registrere individuelle hosts i en multicast (MCAST) gruppe på et givent LAN.

TCP/IP er endda en hel protokolsuite og ikke kun en enkelt protokol. Du skal bruge din TCP/IP kernel driver til at færdes på internettet eller et LAN, hvor TCP/IP-protokolsuiten anvendes.

IGMP forespørgsler og meddelelser er nødvendige for forbindelsen mellem dig og din internetudbyder.

Du skal altså tillade begge i din firewall, hvis du ønsker at anvende internettet.

mvh
fpnovell
Avatar billede sobo Nybegynder
12. juni 2002 - 08:56 #6
fet321....tak for linket vedr. porte m.m.

fpnovell...tak for den fyldestgørende forklaring. Jeg vil således opsætte min firewall til permanent tilladelse.

mvh
sobo
Avatar billede fet321 Nybegynder
12. juni 2002 - 16:50 #7
...og så fik jeg både point og blev klogere :-)