Avatar billede snebaertop Nybegynder
11. juni 2002 - 14:09 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Efter installation Win 98

Efter at jeg har formateret og genindlæst win 98, så opstår der et problem med min Explorer, idet den ligesom fylder for meget til skærmen.
De tre knapper luk, minimer og maksimer er udefor skærmens område.

Hvad skal jeg gøre for at rette dette til ?

Desuden er der problemer med at afvikle spil - det ser ud til at det er noget med grafikken.
Hvad kan der være galt her ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juni 2002 - 14:11 #1
1) Dobbeltklik i topbjælken af explorer... herved kommer den til at fylde skærmen normalt.

2) øøøhh.. umuligt at sige uden flere oplysninger. Har du den rigtige driver på dit grafikkort?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
11. juni 2002 - 14:12 #2
maksimer eksplorer vinduet
så går den automatisk ned i størrelse
Avatar billede xyborx Nybegynder
11. juni 2002 - 14:19 #3
Du kan maksimere vinduet uden at klikke nogen steder, sådan her:

Engelsk windows:
Tryk Alt+Mellemrum og derefter x
Dansk Windows:
Tryk Alt+Mellemrum og derefter m
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2002 - 14:40 #4
Det lyder mere som om du kører med en forkert opløsning eller refreshrate (Mhz).

Højreklik på skrivebordet, og vælg egenskaber/properties. Sidste faneblad har med monitor indstillinger at gøre (afhængig af din videodriver) Vælg f.eks. 600*800, og en refreshrate på 75Mhz.

Herfra skal du indstille din monitor fysisk, så skærmbilledet passer.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
11. juni 2002 - 20:01 #5
nanoq >  hvordan tjekker jeg driveren på grafikkortet - om det er den rigtige
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2002 - 00:02 #6
Før man formaterer og geninstallerer Win, er det altid en god ide at sikre, at man på diskette/cd-rom har de drivere, der skal bruges til grafik, lydkort osv, da det ikke er givet, at den rigtige driver er på Win98 cd-rom'en.
Har du din grafikkort driver et sted, så installer den. Eller find en passende driver på grafikkortproducentens website. Du ved, hvilket grafikkort du har?
Avatar billede snebaertop Nybegynder
12. juni 2002 - 10:50 #7
halifax > jeg kunne ikke sikre mig før farmateringen og tja! jeg havde ikke gjort det inden nedbrud.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
12. juni 2002 - 10:52 #8
halifax > jeg fik ikke skrevet færdig!
Jeg har ikke driver til hverken grafikkort eller lydkort.

Hvordan finder jeg ud af hvilke kort jeg har ?
(Så må jeg jo finde de nødvendige drivere på nettet)
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2002 - 15:04 #9
Har du ikke oplysningerne fra dengang, du erhvervede din pc - med tilhørende disketter eller cdrom med drivere?
Ellers prøv at gå i Enhedshåndtering. Udvid +tegn ved Skærmkort og se hvilke oplysninger det giver. Ligeså for lydkort (Enheder til lyd, video og spil)
Ellers kan programmet Sisoft Sandra give oplysninger om, hvilket hardware din pc indeholder.
http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/

Jeg har ikke prøvet demoversionen og ved ikke hvor meget den giver. Men prøv - kan du få oplysninger om producent og korttype/-navn kan du sikkert også finde de aktuelle drivere.
Avatar billede lazac Nybegynder
13. juni 2002 - 16:14 #10
Den bedste måde at finde ud af hvilke komponenter du har i din pc, er helt klart at åbne kabinettet og se hvad der sidder i den.
Man kan ikke stole på hvad enhedshåmdteringen fortæller.
Avatar billede snebaertop Nybegynder
15. juni 2002 - 11:39 #11
Jeg har løst problemet med delvis hjælp fra halifax og lazac, men da i kun har skrevet som kommentar, så kan jeg ikke give jer point.
Hvis i vil have jeres point må i skrive som svar  -  bare to ord, så sender jeg.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. juni 2002 - 13:33 #12
De to ord: Mange Tak!
Avatar billede lazac Nybegynder
17. juni 2002 - 10:46 #13
Ja tak :o)