Avatar billede p_nilsson Nybegynder
11. juni 2002 - 10:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Password/"lås" til mapper i windows

Er der nogen der kender et lille stykke software, der kan sætte password eller en anden form for låsemekanisme på mapper der ligger i styresystemet (jeg har win xp)?

jeg vil gerne kunne låse nogle af mine mapper således at andre der bruger min pc ikke kan komme til indholdet.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
11. juni 2002 - 10:16 #1
du skal loge på som administrator og sætte burger regler for dinne drev og mapper så kan du gøre det på den måde.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. juni 2002 - 10:18 #2
Avatar billede loonz Nybegynder
11. juni 2002 - 10:26 #3
Bruger selv det javascript Semir omtaler i http://www.eksperten.dk/spm/208623
Det virker udmærket :)
Avatar billede kichian Nybegynder
11. juni 2002 - 10:43 #4
Scriptet virker ikke hvis brugerne kan finde ud af at åbne en cmd-prompt eller en anden filexplorer end den indbyggede. Når nu der er indbygget sikkerhed på filsystemniveau som pilfinger skriver, så brug det. Det er klart det sikreste.
Javascript løsningen er da meget fancy, men med begrænset anvendelighed.
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
11. juni 2002 - 12:02 #5
Det jeg søger er et stykke software der kan hjælpe mig til at beskytte mine mapper/filer. Jeg har fundet en del forskelligt på både tucows og download.com og der er masser at vælge imellem, men også en masse skrækhistorier om system crash og jeg ved ikke hvad....
Er der nogen der kender til "Folder Guard" fra http://www.winability.com/home/ ??
Avatar billede fpnovell Nybegynder
11. juni 2002 - 12:25 #6
Er der nogen speciel grund til, at du ikke kan anvende det rettighedssystem, der er indbygget i Windows XP, såfremt du installerer Windows XP med filsystemet NTFS ??
Det vil da være det allermest nærliggende.

Med dét kan du lige præcis opfylde dit ønske:
...."jeg vil gerne kunne låse nogle af mine mapper således at andre der bruger min pc ikke kan komme til indholdet."..........

Jeg ved ikke, hvad XP kalder det på dansk, men på engelsk hedder det NTFS permissions. Du højreklikker på en mappe eller fil og hidkalder egenskaberne og så har du værktøjet til dit formål direkte til din disposition.
Det er værd at bruge nogle timer på at sætte sig ind i rettighedssystemet for at få det nødvendige overblik over det.

mvh
fpnovell
Avatar billede p_nilsson Nybegynder
12. juni 2002 - 16:11 #7
hehe - jeg er ikke særligt meget inde i styresystemet på min pc, men jeg kan se at muligheden er der, så det er jo bare at sætte sig ned og lære det... jeg arbejder videre på sagen. Virker det også hvis der er en der logger ind på mit navn?
Avatar billede fpnovell Nybegynder
12. juni 2002 - 17:45 #8
Det er nemlig den allerbedste løsning - at sætte sig stille og roligt og lære sig selv, hvordan man styrer rettighederne for brugerne af en PC, hvor Win NT, Win 2K eller Win XP er styresystemet - såfremt det er installeret med NTFS-filsystemet og ikke med FAT eller FAT32.

Ingen skal vel kunne logge ind i dit navn med dit password, som formentlig kun du selv vil kende!!
Sker det, har vedkommende selvfølgelig de rettigheder, der er tildelt dit brugernavn.

mvh
fpnovell
Avatar billede marsk Nybegynder
13. juni 2002 - 11:04 #9
fpnovell >>> NTFS( New Technology File System )
Hmm på dansk > Ny teknologi Fil system *G*
filsystemet har ik så meget at gøre med password på mapper!
hvis folk ik må bruge din computer > sæt password på Bios'en
Hvis du har nogle filer som folk ikke må se eller vide du har så cryptering det bedste!!!

>>> MarsK
Avatar billede fpnovell Nybegynder
13. juni 2002 - 13:39 #10
>> marsk
Jeg ved hvad NTFS står for. Det var ikke NTFS jeg ikke nøjagtig vidste, hvad MS kaldte på dansk men 'permissions' (læs mit indlæg igen).
Jeg har heller ikke påstået, at filsystemet skulle have noget at gøre med password på mapper.
Tværtom skrev jeg HELT nøjagtigt og utvetydigt, hvilket af hr. p_nilsson’s ønsker (med hans egne ord endda!!), NTFS kunne opfylde og om der var en speciel grund til, at han ikke brugte det. Tilsyneladende kunne han godt bruge det, hvis du læser hans kommentar, så min formodning var såmænd rigtig nok. Nu venter vi blot på, at han uddeler nogle af de rare point.

Jeg vil slet ikke bestride, at man kan det, du ellers nævner. Men jeg vil til enhver tid hævde, at NTFS, som er udviklet til præcis det formål at regulere adgangen til filer og mapper må være at foretrække. Folk  har endda haft problemer med mistede data med nogle krypterings-/password-/låsnings-værktøjer. Læs div. indlæg på Eksperten.
Sålænge vi ikke taler industrispionage, tophemmelige statsdokumenter eller hvad det nu kan være, er permissions-systemet i NTFS det naturlige redskab og jeg mener også at det dækker tilfældene tante Erna og mor, som ikke skal se (hvilket de sikkert kunne have gavn af !!), hvilke kulørte billeder du gemmer på din PC.

Der findes et ordsprog: SKYD IKKE GRÅSPURVE MED KANONER.

Hvad der er bedst er en rigtig vanskelig sag at afgøre  -  det svarer lidt til, at skulle afgøre, om en Porsche er bedre end en Ferrari eller hvis folk skulle afgøre, hvem der er klogest af dig og din søster (hvis du har en)!!
Nu har jeg vist brugt min ration på Eksperten i dag  : -)
Hav en god dag.

mvh
fpnovell