Avatar billede dyre Nybegynder
10. juni 2002 - 21:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Server

Jeg skal til at sætte en server op, og derfor er mit spørgsmål, hvilken linux distrubtion skal jeg vælge (er helt ny i linux)
Min pc har følgende specifikationer:

120 Mhz
32 Mb Ram
1. Hd 810 MB
2. Hd 2000 Mb

Og hvilke applikationer skal jeg bruge:
f.eks.

WWW: Apache
Avatar billede barcoda Nybegynder
10. juni 2002 - 21:41 #1
Hvad skal du køre på din server?

Jeg vil foretrække Red Hat 7.1 med en apache webserver, med php og mysql.
Hvis altså det er en webserver du skal have op
Avatar billede dyre Nybegynder
10. juni 2002 - 21:42 #2
det skal værer en fil-/www-/ftp- server
Avatar billede barcoda Nybegynder
10. juni 2002 - 21:44 #3
så vil jeg vælge

OS: Red Hat 7.2 www.reghat.com download. ftp.redhat.com
Web Server: Apache www.apache.org
FTP Server: ProFTPD www.proftpd.net
Fil Deling: Samba

Det vil være det jeg ville bruge hvis det var mig.
Men kig på de links så kan du få dig et indtryk af hvad det er for nogle programmer.
Avatar billede aneez Nybegynder
10. juni 2002 - 22:10 #4
har selv en server med næsten samme specs :) lidt stører hdd men ellers ens heeh jeg kører debian på den :)
Avatar billede dyre Nybegynder
10. juni 2002 - 22:13 #5
aneez ==> har også hørt at debian skulle værer godt men kan du hjælpe mig gennem installation fra top til tå og opsætningen?? skulle værer ret svært??
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. juni 2002 - 00:26 #6
dyre> det største problem med debian er ofte at på det grafiske halløj til at virke... og eftersom at det er en server, du står og vil lave, har du ikke noget at bruge grafisk halløj til alligevel... derfor kan du trygt vælge debian... og husk at vælge det grafiske skidt fra, under installationen... :)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. juni 2002 - 00:28 #7
debian er let at holde opdateret ("apt-get dist-upgrade")
debian fylder mindre end redhat, da den ikke installerer helt så meget skidt...
og så er det også ret let at installere fx apache på debian ("apt-get install apache")... det gælder naturligvis for alt software, der er lavet til debian...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
11. juni 2002 - 13:59 #8
Så vil jeg da også lige anbefale en FreeBSD nu vi er igang..
Den har jeg selv kørt på langsomme maskiner også uden problemer :)
www.freebsd.org - ftp.dk.freebsd.org
Avatar billede dyre Nybegynder
11. juni 2002 - 15:49 #9
hvis jeg nu vælger debian, hvor meget pres kan min maskine så klarer, altså hvor mange kan den klarer på en gang af bruger, hvis der er det her software på den:

Apache
Mysql
og et ftp program

og php understøtelse

?????
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. juni 2002 - 17:09 #10
dyre> det er meget svært at udtale sig om... det kommer helt an på, hvor belastet din mysql er og hvor krævende dine php-scripts er... men du skulle da sagtens kunne trække en personlig server med et par domæner... men flere tusind hits i timen kan den nok ikke trække...

til personligt brug skulle det være rimeligt... går ud fra, at din linie heller ikke er alt for hidsig, så båndbredde og server passer nok meget godt sammen...
Avatar billede dyre Nybegynder
11. juni 2002 - 19:27 #11
4 Mbit så det er jo fint!!

hvad kan jeg CIRKA klarer
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. juni 2002 - 20:45 #12
det er som sagt meget svært at sige... det er jo ikke bare lige at slå op i en tabel... jeg vil nødig sætte et tal på det... der er kun een måde at finde ud af det på... og det er ved at prøve... hvis du har råd til en 4mbit linie, så har du også råd til en større maskine... 32mb ram er ikke ret meget...
Avatar billede dyre Nybegynder
12. juni 2002 - 20:15 #13
oki det må jeg så gører, men som sagt så er sagen ikke at jeg ikke råd til en nyere server, men at jeg selvfølgelig vil se om det er noget for mig før jeg eventuelt opgraderer!!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
13. juni 2002 - 16:47 #14
held og lykke med det!
Avatar billede dyre Nybegynder
14. juni 2002 - 21:18 #15
slut!!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. juni 2002 - 15:27 #16
hvorfor afvise alle svar? du har fået gode og brugbare svar... ideen med point er at give dem væk til folk, når de har hjulpet dig...
Avatar billede dyre Nybegynder
15. juni 2002 - 20:37 #17
min fejl lukkede det forkert spørgsmål dem som mener de skal have ponit må lige sige til så opretter jeg et spørgsmål!!!!